Green Innovation Makers - Business Skive

Forfatter og zero waste ekspert faciliterer tværfaglige samtaler mellem unge under uddannelse og erhvervslivet

Otte forskellige samtaler lyder fra scenen, når Green Innovation Week slår dørene op i Skive torsdag d. 26. september 2024. Forfatter og zero waste ekspert, Gittemarie Johansen, er i front til at moderere, facilitere og summere op, når det går løs med emner som: Bliv en del af fremtidens grønne arbejdsmarked, Grøn omstilling og teknologi - Der er brug for dig, og det kan kun gå for langsomt, IDG - Visualisering af dit grønne arbejdsliv, Sådan bygger vi holdbart, åndbart og nedbrydeligt, Fællesskabers rolle i den grønne omstilling samt Sådan får vi mere bæredygtig business- og det skal starte på uddannelserne.

Gittemarie Johansen, forfatter og zero waste ekspert, er vært og moderator til Green Innovation Week 2024

Fokus på vidensdeling, tværfaglige perspektiver og handling

Kompetencer til fremtidens grønne arbejdsmarked er udgangspunkt for årets program, der hovedsageligt består af samtaler på tværs af fag og uddannelser, virksomheder, iværksættere og rollemodeller indenfor grøn omstilling. Green Innovation Week vil med programmet give plads til vidensdeling og erfaringsudveksling til inspiration for deltagerne, der kommer til Skive fra hele landet:

”Til at favne årets program er valget faldet på Gittemarie Johansen som vært og moderator. Hendes evne til at omsætte og videreformidle komplicerede emner, er netop dét, vores program og samtaler skal medvirke til. Vores formål er at gøre den grønne omstilling nærværende og i øjenhøjde med os alle – uanset uddannelse eller virke”, fortæller Louise Vilsgaard, projektleder for Green Innovation Week, og fortsætter: ”Der er brug for, at vi bliver bedre til at koble erfaringer fra erhvervslivets grønne omstilling direkte ind i uddannelserne og omvendt, så vi kan komme fra snak til handling”.

Med Gittemarie Johansen ved roret er paneldeltagerne i trygge hænder, hvilket er vigtigt for arrangørerne, da elever og studerende får ordet - måske for første gang - i en stor forsamling sammen med repræsentanter fra virksomheder og organisationer. Gittemarie Johansens baggrund som foredragsholder, forfatter, og content creator med alt fra lavpraktise zero waste tips til analytiske deep dives af produkter og materialer, er derfor et oplagt valg til værtsrollen.

Om sin rolle til Green Innovation Week udtaler Gittemarie Johansen: ”Det handler om at forbinde os alle på tværs af færdigheder og fagligheder, det er sådan, at vi kommer i mål med den grønne omstilling. For der er brug for os alle sammen. Jeg glæder mig til en masse spændende og interessante samtaler, der fører til forståelse, motivation, kendskab, og handling for det er dét, vi mangler. Løsningerne er flertydige, mangfoldige og dét er spændende. Jeg ser enormt meget frem til alt hvad GIW 2024 vil bringe”

Udover sceneprogrammets samtaler er det muligt at få den grønne omstilling konkret i hænderne i et hav af aktiviteter på tværs af fag. Se det fulde program og tilmeld dig gratis her.

Green Innovation Week er støttet af Tietgenfonden.

Mere om Gittemarie Johansen

I 2015 skiftede Gittemarie Johansen modeuge, impulskøb, store bøffer og charterrejser ud med en bæredygtig og plastikfri livsstil. Med zero waste-principperne som fundament bevæger hun sig ud i adskillige afkroge af vores forbrugerkultur, og med en baggrund i kulturforståelse og kommunikation bruger hun især sociale medier til at formidle sine plastikfri budskaber. Gittemaries passion for bæredygtighed tager udgangspunkt i hendes egne oplevelser og erfaringer, ikke blot som professionel formidler, men mest af alt som almindelig forbruger. Hun er forfatter til bøgerne Bæredygtig Badass og Bæredygtig Gourmet, og har holdt foredrag i både ind -og udland i mere end 7 år.

Green Innovation Week 2023 -  mini-GreenLab med biogas som energikilde
Green Innovation Week 2023 - mini-GreenLab med biogas som energikilde
Unge i grønne jobs på scenen i 2023
Green Innovation Week 2023 - Standområde ved STRANDET

Samlingspunkt for grøn omstilling

Green Innovation Makers er et samlingspunkt, der matcher uddannelser og erhverv for at sætte turbo på løsningsforslag, der bidrager til den grønne omstilling.

Vores Green Challenges er virksomheder og organisationers reelle grønne udfordringer, der kan anvendes direkte i undervisningen og innovationsforløb på erhvervs-, ungdoms- og videregående uddannelser.

Hvert år afholdes Green Innovation Week i uge 39, hvor aktiviteter og forløb før, under og efter bygger bro mellem uddannelser og virksomheder fra hele landet og kulminerer i en stor festival i Skive.

Følg pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Flere pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Fremtidens fødevarer: Unge under uddannelse viser vejen12.9.2024 10:31:28 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan arbejder fremtidens ernæringsprofessionelle for en grønnere og sundere verden? I følge Kost- og Ernæringsforbundet kommer der til at mangle 3.700 ernæringsassistenter i 2034, hvilket svarer til, at omkring hver tredje stilling ikke kan besættes. Men hvad laver en ernæringsassistent og hvordan går bæredygtighed og innovation hånd i hånd med uddannelsen? Det får vi blandt andet svar på, når ernæringsassistentelever fra Nordic Food College, Uddannelsescenter Holstebro og projektet Growing Food(ies) inviterer til oplæg og aktiviteter under Green Innovation Week torsdag d. 26. september 2024 i Skive.

Den populære Circular Design Camp afholdes i Skive14.8.2024 11:40:48 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne omstilling skal eksekveres tværfagligt og ikke mindst i samarbejde med handlingsparate unge, der allerede under uddannelsen bliver klædt på til fremtidens grønne arbejdsmarked. Men hvordan? Drevet af en fælles mission hiver den populære Circular Design Camp teltpælene op og rykker til Skive i forbindelse med Green Innovation Week i uge 39. Her er op mod 250 studerende klar til at udvikle nye løsninger til konkrete udfordringer indenfor den grønne omstilling.