Rudersdal Kommune

Borgernes tilfredshed med jobcenteret i Rudersdal Kommune ligger over gennemsnittet i ny undersøgelse

Del

En undersøgelse af 44 kommuner fra hele landet viser, at Rudersdal Kommune på de fleste parametre ligger over gennemsnittet, når man spørger til borgernes tilfredshed med deres forløb i det lokale jobcenter. Men der er stadig plads til forbedring, og undersøgelsen fra KL skal være grundlag for det videre arbejde med at skabe en endnu bedre indsats til kommunens ledige og sygemeldte.

De fleste af de borgere, der er i kontakt med Jobcenteret i Rudersdal Kommune, er på de fleste parametre godt tilfredse med det arbejde, Jobcenteret udfører. Det viser en ny undersøgelse fra Kommunernes Landsforening.

KL har sendt spørgeskemaundersøgelser ud til borgere i de 44 af landets kommuner, der har ønsket at deltage i en tværkommunal brugertilfredshedsundersøgelse, der har undersøgt tilfredsheden med indsatsen i jobcentrene. KL har spurgt ind til borgernes oplevelse af mødet med deres lokale jobcenter, og her viser resultatet, at tilfredsheden med jobcentret i Rudersdal Kommune ligger over gennemsnittet på de fleste parametre. Det glæder formand for Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget Kristine Thrane (A):

”Vi er selvfølgelig glade for, at de fleste af de borgere, der har brug for hjælp og service fra Jobcenteret, er tilfredse med det arbejde, vores dygtige medarbejdere udfører. Det er jo et klap på skuldrene. Undersøgelsen fra KL giver os et godt billede af det, vi gør godt, og som vi skal blive ved med at gøre” siger hun.

Et værdifuldt redskab

Undersøgelsen også viser også punkter, hvor der er plads til forbedring, og netop derfor mener formand Kristine Thrane, at undersøgelsen er et værdifuldt redskab i arbejdet med at styrke indsatsen for ledige og sygemeldte.

”Undersøgelsen er vigtig, og vi kommer til at bruge den i det videre arbejde med at forbedre indsatser og tilgange, for der er altid brug for et stærkt borgerblik på vores service. Her giver undersøgelsen giver os nogle konkrete svar på, hvad borgerne ser af udfordringer, og hvor der er brug for, at vi ændrer eller fokuserer indsatsen. Derfor håber vi, at der også kommer flere undersøgelser i fremtiden, og at endnu flere kommuner ønsker at deltage, for vi er dybt afhængige af at høre de personlige fortællinger og erfaringer fra de borgere, der møder Jobcenteret. Det er jo for deres skyld, vi og indsatsen er der,” siger Kristine Thrane.

KL gennemførte undersøgelsen i foråret i år. Baggrunden er et ønske fra KL om, at borger- og virksomhedsundersøgelser fremover skal indgå i den løbende opfølgning på kommunernes beskæftigelsesindsats. Et ønske der deles af ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats, som derfor har indarbejdet det i deres afrapportering fremlagt i juni måned.

Undersøgelsens population udgøres af i alt 198.877 borgere i 44 kommuner. Heraf er der udtaget en stikprøve på 86.965 borgere på tværs af kommunerne, og i Rudersdal har 41,4 pct. besvaret spørgsmålene i undersøgelsen.

Undersøgelsen indkredser fem temaer: Borgernes oplevelse af:

  1. mødet med jobcentret
  2. mål og aktiviteter i forløbet
  3. seneste samtale med sagsbehandler,
  4. progression mod arbejde eller uddannelse og
  5. borgerens samlede tilfredshed med sit forløb i jobcentret.

Kontakter

Kristine ThraneKommunalbestyrelsesmedlem

Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget, Økonomiudvalget, Vedbæk-udvalget, Social- og Sundhedsudvalget

Tlf:+45 72 68 10 74krth@rudersdal.dk

Om Rudersdal Kommune

Rudersdal Kommune er tæt på og meget grønnere - med både bymiljø, arkitekturperler og naturskønne områder. Kommunen ligger med sine godt 57.000 indbyggere der, hvor Københavns forstæder hører op, og Nordsjællands skove, søer og åbne landskaber begynder. Her er grønt, så langt øjet rækker, med ranke kongebøge, gennem dale og bakker – og med malerisk flotte områder langs Furesøen, Sjælsø, Mølleåen og Øresund.

Følg pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune

Borgermøde vil samle lokale kræfter om ny sundhedspolitik15.8.2024 12:04:35 CEST | Pressemeddelelse

Rudersdal Kommunes kommende sundhedspolitik vil sætte en fælles retning for sundhed og forebyggelse sammen med borgere, organisationer, foreninger og flere forvaltninger i kommunen. Sundhedspolitikken spænder bredt og sætter fokus på mental trivsel, mindre brug af alkohol og nikotin og mere fysisk aktivitet. Kommunen inviterer nu alle borgere og lokale kræfter til at bidrage med input til den kommende politik til et åbent borgermøde den 29. august.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye