Høringssvar - ændring af dødsboskifteloven

Finans Danmark har afgivet høringssvar til forslag om ændring af lov om skifte af dødsboskifteloven m.fl.

Vi støtter overordnet en digitalisering og standardisering af behandlingen af sager ved domstolene. For at sikre en hensigtsmæssig implementering er det afgørende, at der for brugerne af skifteportalen er tilstrækkelig tid til at gennemføre systemtilpasninger til API-indberetning og heraf afledt procesomlægning. Vi foreslår, at bankerne overgår til API indberetning ved udgangen af 2025 eller primo 2026.

Finans Danmark opfordrer til, at der indsættes en hjemmel til, at bankerne kan få adgang til skifteretsattesten via skifteportalen efter samtykke fra bobestyreren. En digital adgang vil kunne spare mange administrative ressourcer, og give mulighed for, at boet hurtigere kan udleveres.

Endelig er det vigtigt for bankerne at få adgang til oplysninger om kontaktperson og bobestyrer på skifteportalen. Det er vores forståelse, at det bliver muligt, dog ikke for boudlæg. Det bør også være muligt i disse sager.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)