Nikolaj Kunsthal

Fortællinger om den funktionsnedsatte krop

I’m Sorry, This Space Is Reserved er en gruppeudstilling med bidrag fra både internationale og danske billedkunstnere, som sammen skaber visuelle fortællinger om kroppe med funktionsvariationer. Udstillingen er et bidrag til at nuancere narrativer om kroppen og nedbryde fordomme og barrierer gennem kunstens æstetik og sanselighed, som kan medvirke til at danne et nyt fælles og ligeværdigt sprog.

Robert Andy Coombs (US)

Udstillingen I’m Sorry, This Space Is Reserved præsenterer for første gang på den danske
kunstscene, en gruppeudstilling med bidrag fra både internationale og lokale billedkunstnere, som sammen skaber fortællinger om kroppe med funktionsvariationer. Udstillingen skal ses som et bidrag til at nuancere narrativer om kroppen og nedbryde fordomme og barrierer gennem kunstens æstetik og sanselighed, som kan medvirke til at danne et nyt fælles og ligeværdigt sprog.

I’m Sorry, This Space Is Reserved præsenterer med en kuratorisk spændvidde kunstnerkroppe med funktionsvariationer i samspil med kunstnere, som gennem deres praksis er optaget af krop og identitet.

Den funktionsnedsatte krop
Flere af kunstnerne i udstillingen arbejder konkret ud fra egen vidnesbyrd og med kroppen i centrum. Eksempelvis arbejder Corban Walker (IRL), som har dværgvækst, med installationer, der tager udgangspunkt i egen kropshøjde, og som derved perceptuelt viser en anderledes opfattelse af størrelsesforhold. Robert Andy Coombs (US) er lam fra skuldrene og ned efter et trampolinspring som 19-årig. Han beskriver verden oplevet fra en krop i kørestol i stærke selvportrætter fra den amerikanske homoseksuelle ungdomskultur, mens Maiken Bent (DK) arbejder med en ny serie af skulpturer, der baserer sig på kasserede hjælpemidler til den funktionsnedsatte krop, enten medfødt eller som en del af aldringsprocessen.

Luna Scales (DK)

Det kuratoriske snit
I’m Sorry, This Space Is Reserved præsenterer værker med stærkt personlige kropserfaringer og skarpe kunstneriske observationer, som i udstillingen skaber syntese og dialog. Udstillingen er initieret af kunstneren Kristina Steinbock. Om kurateringen af kunstnere og værker uddyber hun:

”Værkerne er nøje udvalgt ud fra kunstnere, som lever og arbejder ud fra egne funktionsvariationer, samt de kunstnere, som gennem deres praksis er optaget af en ikke normativ identitet eller sondring. De spejler sig i hinanden gennem de æstetiske og konceptuelle principper, som kunstnerne alle udfolder. Titlen I’m Sorry – This Space Is Reserved er lånt fra digtet Poems with Disabilities af forfatteren Jim Ferris og opsummerer på fineste vis en pointe fra det normdannende samfund, vi alle formes i, men som vi kan vælge at udfordre. Alle kroppe er skrøbelige, bliver syge, har brug for omsorg og bliver med tiden funktionsnedsat. Værkerne har alle noget på hjerte og giver indblik i noget intimt eller smerteligt fra en ukendt krop. Samtidig belyser de, hvad det vil sige at være i live sammen.”

Kristina Steinbock (DK)

Helene Nyborg, der er kunstnerisk leder i Nikolaj Kunsthal, supplerer:

”Vi vil med udstillingen gerne bidrage til at nuancere historier om kroppens muligheder og nedbryde fordomme og barrierer. Ved at tro på kunsten som katalysator og sanselig sparringspartner ønsker vi med I’m Sorry, This Space Is Reserved at bidrage til en samtale, som bygger bro mellem forskellige kropsopfattelser og deres væren i verden".

Udstillingen I'm Sorry, This Space Is Reserved tæller bidrag fra Corban Walker (IRL), Emilie L. Gossiaux (US), Estela Lapponi (BR), Jesse Darling (UK), Joseph Grigely (US), Kristina Steinbock (DK), Luna Scales (DK), Maiken Bent (DK), Maria Koshenkova (RU/DK) og Robert Andy Coombs (US).

Gruppeudstillin en kan opleves i Nikolaj Kunsthals Nedre Galleri og Mellemtrinnet fra 30. august til 19. januar 2025. Der er sneak peek og fernisering torsdag 29. august kl. 16:00-20:00.

Udstillingen er realiseret med støtte fra Københavns Kommune, Statens Kunstfond, Ny
Carlsbergfondet, 15. Juni Fonden, Bevica Fonden og Augustinus Fonden.

Estela Lapponi, descrAcTION, video still
Luna Scales, Memories by Touch, video still
Robert Andy Coombs, cripfag

Om Nikolaj Kunsthal

Nikolaj Kunsthal præsenterer især dansk samtidskunst i unikke historiske omgivelser midt i København.

Kunsthallen er beliggende i den gamle Sankt Nikolaj Kirke, der kan dateres tilbage til 1200-tallet. Den smukke arkitektur indgår i samspil med skiftende udstillinger, senest af bl.a. Shane Brox, Mikkel Carl, Radar Contemporary, Ditte Ejlerskov og Nikoline Liv Andersen. Nikolaj Kunsthal har sit fokus på Københavns samtidskunstscene og er optaget af kunstmøder på tværs af genrer, medier og formater.

Kunsthallen præsenterer også løbende koncerter, performances, omvisninger, middage, talks og ikke mindst det nye udstillingsrum Platform, der er dedikeret til unge kunstnere og kuratorer. Læs mere på nikolajkunsthal.dk

Følg pressemeddelelser fra Nikolaj Kunsthal

Flere pressemeddelelser fra Nikolaj Kunsthal

Ny bevilling giver mulighed for at fortsætte arbejdet med at styrke den lokale kunstscene13.8.2024 13:15:27 CEST | Pressemeddelelse

Gennem knap 3 år har Nikolaj Kunsthal udviklet projektrummet Platform, der har fokus på at præsentere udstillinger af nye kunstnere og kuratorer. En ny generøs bevilling fra Det Obelske Familiefond på 1,6 millioner skal sikre et vedholdende og systematisk engagement i den unge kunstscene. Den nye fagkomite, der står for programlægning, tæller bl.a. Esben Weile Kjær og Ida Kvetny.