DLG Group

Samarbejdet mellem BioCirc og DLG bringer endnu en innovativ løsning til den danske landbrugssektor

BioCirc og DLG kan nu løfte sløret for en ny fritstående sandvask-teknologi, der revolutionerer håndteringen af gylle for en stor del af dansk landbrugs mælkeproducenter, der bruger sand i køernes sengebåse. For at biomassen kan bruges i biogas, skal den renses for sand, og med det nye sandvask-koncept bliver det dermed muligt for endnu flere landmænd at levere gylle til biogasproduktion.

En fleksibel og fritstående sandvask

Den nye løsning er et ’plug & play’ system, der er enkelt at implementere på de malkekvægsbedrifter, der bruger sand i sengebåsene. Landmændene skal blot tage stilling til placering på ejendommen, hvorefter anlægget kan installeres. Systemet inkluderer specielt designede containere, der fungerer som forlager til både gylle med sand og opbevaringstank til ren gylle, som er klar til transport til biogasanlægget. Denne tilgang sikrer en gnidningsfri proces og minimerer arbejdsmængden for landmanden, samtidig med at man sikrer muligheden for at anvende sand i båsene, som mange landmænd bruger for at sikre komforten og produktiviteten i deres besætninger.

Bertel Maigaard, CEO i BioCirc, udtaler:

"Vores partnerskab med DLG har gjort det muligt at tilbyde en løsning, der både gavner miljøet og er økonomisk fordelagtig for landmændene. Denne teknologi vil gøre det lettere for landmænd at integrere biogasproduktion i deres daglige drift."

Teknologien, der anvendes, er ikke ny, men er som noget nyt blevet gjort simpel og fritstående. Siden 2016 har producenten, som er markedsførende i USA anvendt stationære anlæg i Danmark. Mavasol, BioCirc og DLG har i fællesskab udviklet en simpel og fritstående version. Dette gør det muligt at tilpasse anlægget til forskellige størrelser af landbrug, så man i dag har et fuldt skalerbart system.

Bøje Kjær, koncerndirektør i DLG, forklarer:

"Mange mælkeproducenter bruger sand i køernes sengebåse, og derfor skal biomassen renses, før den kan bruges i biogasproduktionen. Med den nye løsning, vi nu tilbyder, får endnu flere landmænd mulighed for at levere biomasse til biogasproduktion og gårdens CO2-aftryk nedbringes, som følge af muligheden for at genbruge sandet. Den nye løsning kan skaleres efter behov og udvides med ekstra kapacitet, hvis produktionen øges, hvilket giver landmændene en hidtil uset fleksibilitet."

Finansieringskoncept skal gøre løsning tilgængelig for flere

Da systemet er fritstående, åbner det op for nogle nye muligheder hvad angår leasing, og BioCirc har udviklet et finansieringskoncept, der gør det muligt at lease anlægget, til de landmænd, der ønsker det. Finansieringsmodellens tilbagebetalingstid afspejler de kontrakter, der indgås mellem landbrug og biogasanlæggene i dag. Alt i alt er finansieringskonceptet udviklet for at sikre, at flere landmænd kan drage fordel af den nye teknologi.

Foruden at give flere landmænd mulighed for at levere biogas, giver sandvaskløsningen også landmanden mulighed for mere cirkularitet på gården, da systemet genbruger op til 95% af sandet.

Fortsat fokus på at skabe merværdi til det danske landbrug

BioCirc og DLG ser frem til at implementere denne løsning på tværs af Danmark og bidrage til udviklingen af den danske landbrugssektor. Partnerskabet mellem de to virksomheder sikrer, at landmændene får adgang til de nyeste teknologier og den nødvendige support til at levere biomasse til biogasproduktion. Denne teknologi markerer et skridt fremad i landbrugets grønne omstilling og viser, hvordan innovation kan skabe værdi både for miljøet og landmændenes økonomi.

Bøje Kjær
Bøje Kjær, koncerndirektør i DLG Danmark
CEO, BioCirc Group

Om DLG

DLG-koncernen er et andelsselskab ejet af knap 26.000 danske landmænd. Selvom vores rødder er danske, har vi et globalt udsyn. Fra at vi tidligere udelukkende opererede i Danmark er DLG-koncernen vokset markant gennem de seneste 20 år og er nu en af de førende europæiske virksomheder inden for fødevarer, energi og byggematerialer med kontorer i 18 lande.

I 2023 havde DLG-koncernen en omsætning på 67 mia. kr., hvilket gør os til en af Danmarks største virksomheder målt på omsætning. Cirka 65 % af vores omsætning genereres i Tyskland, som er vores største marked.

Følg pressemeddelelser fra DLG Group

Flere pressemeddelelser fra DLG Group