Er det ikke på tide med lidt færre undskyldninger og lidt flere handlinger?
Det er budskabet i en ny kampagne fra energi- og rådgivningsvirksomheden NRGi, som med humor og genkendelige hverdagssituationer vil inspirere folk til at sætte handling bag ordene og træffe grønnere valg i hverdagen.
I de seneste år har den grønne omstilling, energikrisen og alvorlige klimaforandringer i væsentlig grad præget nyhedsmedierne og den politiske dagsorden. Også i landets husstande er der kommet et større fokus på, hvordan man kan skabe en mere bæredygtig fremtid.
Men til trods for at den grønne omstilling fylder meget i danskernes bevidsthed, er det ikke nok at tale om udfordringerne. Det er budskabet i en ny kampagne fra NRGi, som med forskellige dilemmaer vil forsøge at få os danskere til at overveje, hvordan vores valg og handlinger kan være med til at reducere vores CO2-udledning og klimaaftryk.
Det fortæller Jacob Vittrup, administrerende direktør i NRGi.
”Det er vigtigt, at vi fortsat taler om de klimaudfordringer, vi står overfor og ikke bliver handlingslammede. For ord kan aldrig stå alene. For at accelerere den grønne omstilling, skal vi alle forsøge at sætte handling bag vores gode intentioner. Derfor har vi lavet en kampagne, som med et glimt i øjet sætter fokus på nogle af de valg, som vi alle sammen står over for i hverdagen,” siger Jacob Vittrup, som tilføjer:
”Vi anerkender, at omstillingen og ændringen af vaner kan være vanskelig, og at vi er mange, der allerede tænker over vores valg i hverdagen. Men vi håber, at kampagnen kan inspirere os alle sammen til at reflektere mere over, hvordan vores handlinger kan gøre en positiv forskel. For selvom vi som enkeltindivider ikke kan ændre eller påvirke alt på én gang, bidrager enhver handling til en fælles målsætning om at reducere effekten af klimaforandringerne.”
En analyse fra 2022 udarbejdet af tænketanken Concito viser, at 88 % af danskerne mener, at de globale klimaforandringer udgør et alvorligt problem, og 63 % af danskerne mener tilmed, at det er nødvendigt at ændre levestil for at håndtere de klimamæssige udfordringer.
Fælles om udfordringerne
Selvom den nye kampagne er målrettet private forbrugere, er det vigtigt for NRGi at understrege, at indsatsen for at skabe en mere bæredygtig fremtid ikke kun hviler på deres skuldre. Virksomheder og politiske aktører spiller også en afgørende rolle, når det kommer til at understøtte en miljøvenlig udvikling af samfundet.
”Den grønne omstilling er noget, vi alle har et ansvar for. Derfor er vi også nødt til at håndtere udfordringer i fællesskab. Det kræver en indsats fra landets virksomheder, de enkelte husstande og fra det politiske niveau i såvel kommuner som nationalt,” siger Jacob Vittrup.
NRGi-direktøren understreger dog, at private forbrugere ikke skal undervurdere deres rolle i denne indsats.
”Som forbruger er det vigtigt at forstå, hvor meget ens handlinger og valg betyder. Alt fra forbrugsvaner og valg af transport til energioptimering af hjemmet og støtte til vedvarende energiprojekter i vores lokalområder kan gøre en reel forskel mod de udfordringer, vi står overfor. Det er netop dét, vi håber, at vores kampagne kan sætte fokus på.”
Kontakter
Lars PedersenPR & Content Manager
lped@nrgi.dkOm NRGi
NRGi er en landsdækkende energi- og rådgivningskoncern. De er også et forbrugerejet andelsselskab, der er ejet af 235.000 andelshavere og består af 1.600 engagerede medarbejdere, som med både viden og handling bidrager til et grønnere Danmark.
Om undersøgelsen: CONCITOs Klimabarometer har siden 2010 målt og analyseret udviklingen i danskernes viden, holdninger og handlinger i forhold til klimaudfordringen. Klimabarometeret 2022 – Concito: https://concito.dk/udgivelser/klimabarometeret-2022
Følg pressemeddelelser fra NRGi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra NRGi
Ny undersøgelse: Næsten hver anden boligejer tjekker sjældent eller aldrig elprisen11.9.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens energipriserne for et par år siden var et dagligt samtaleemne for mange, ser det ud til, at interessen for elpriserne er dalet. Det viser en ny undersøgelse.
PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park9.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervslivet har i stigende grad fået øjnene op for PPA-aftaler, når strømforbruget skal dækkes. Det glæder NRGi Renewables og Energi Danmark, der opfordrer flere virksomheder til at overveje de langsigtede elaftaler.
54 procent af danske boligejere kender ikke til grønne lån27.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis man som boligejer planlægger at renovere sit hjem, tilbyder flere banker lån, der er specielt målrettet energiforbedringer. Men meget få danskere benytter sig i dag af muligheden, viser nye tal.
Går glip af tusindvis af kroner: Hver 2. boligejer kender ikke til tilskudspulje26.6.2024 07:23:00 CEST | Pressemeddelelse
Næsten halvdelen af landets boligejere kender ikke til tilskudspulje, som giver økonomisk støtte til renoveringsprojekter, der kan reducere energiforbruget i private boliger.
Boligjagt: To ud af tre boligsøgende vægter boligens energimærke højt6.6.2024 09:56:43 CEST | Pressemeddelelse
Mere end halvdelen af danskerne anser boligens energimærke for at være meget vigtigt, når de er på jagt efter deres næste bolig. Det viser nye tal.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum