NRGi

Er det ikke på tide med lidt færre undskyldninger og lidt flere handlinger?

Del

Det er budskabet i en ny kampagne fra energi- og rådgivningsvirksomheden NRGi, som med humor og genkendelige hverdagssituationer vil inspirere folk til at sætte handling bag ordene og træffe grønnere valg i hverdagen.

Jacob Vittrup, administrerende direktør i NRGi.
Jacob Vittrup, administrerende direktør i NRGi. NRGi

I de seneste år har den grønne omstilling, energikrisen og alvorlige klimaforandringer i væsentlig grad præget nyhedsmedierne og den politiske dagsorden. Også i landets husstande er der kommet et større fokus på, hvordan man kan skabe en mere bæredygtig fremtid.

Men til trods for at den grønne omstilling fylder meget i danskernes bevidsthed, er det ikke nok at tale om udfordringerne. Det er budskabet i en ny kampagne fra NRGi, som med forskellige dilemmaer vil forsøge at få os danskere til at overveje, hvordan vores valg og handlinger kan være med til at reducere vores CO2-udledning og klimaaftryk.  

Det fortæller Jacob Vittrup, administrerende direktør i NRGi. 

”Det er vigtigt, at vi fortsat taler om de klimaudfordringer, vi står overfor og ikke bliver handlingslammede. For ord kan aldrig stå alene. For at accelerere den grønne omstilling, skal vi alle forsøge at sætte handling bag vores gode intentioner. Derfor har vi lavet en kampagne, som med et glimt i øjet sætter fokus på nogle af de valg, som vi alle sammen står over for i hverdagen,” siger Jacob Vittrup, som tilføjer:

”Vi anerkender, at omstillingen og ændringen af vaner kan være vanskelig, og at vi er mange, der allerede tænker over vores valg i hverdagen. Men vi håber, at kampagnen kan inspirere os alle sammen til at reflektere mere over, hvordan vores handlinger kan gøre en positiv forskel. For selvom vi som enkeltindivider ikke kan ændre eller påvirke alt på én gang, bidrager enhver handling til en fælles målsætning om at reducere effekten af klimaforandringerne.”

En analyse fra 2022 udarbejdet af tænketanken Concito viser, at 88 % af danskerne mener, at de globale klimaforandringer udgør et alvorligt problem, og 63 % af danskerne mener tilmed, at det er nødvendigt at ændre levestil for at håndtere de klimamæssige udfordringer. 

Fælles om udfordringerne

Selvom den nye kampagne er målrettet private forbrugere, er det vigtigt for NRGi at understrege, at indsatsen for at skabe en mere bæredygtig fremtid ikke kun hviler på deres skuldre. Virksomheder og politiske aktører spiller også en afgørende rolle, når det kommer til at understøtte en miljøvenlig udvikling af samfundet.

”Den grønne omstilling er noget, vi alle har et ansvar for. Derfor er vi også nødt til at håndtere udfordringer i fællesskab. Det kræver en indsats fra landets virksomheder, de enkelte husstande og fra det politiske niveau i såvel kommuner som nationalt,” siger Jacob Vittrup.

NRGi-direktøren understreger dog, at private forbrugere ikke skal undervurdere deres rolle i denne indsats.

”Som forbruger er det vigtigt at forstå, hvor meget ens handlinger og valg betyder. Alt fra forbrugsvaner og valg af transport til energioptimering af hjemmet og støtte til vedvarende energiprojekter i vores lokalområder kan gøre en reel forskel mod de udfordringer, vi står overfor. Det er netop dét, vi håber, at vores kampagne kan sætte fokus på.”

Kontakter

Om NRGi

NRGi er en landsdækkende energi- og rådgivningskoncern. De er også et forbrugerejet andelsselskab, der er ejet af 235.000 andelshavere og består af 1.600 engagerede medarbejdere, som med både viden og handling bidrager til et grønnere Danmark.

Om undersøgelsen: CONCITOs Klimabarometer har siden 2010 målt og analyseret udviklingen i danskernes viden, holdninger og handlinger i forhold til klimaudfordringen. Klimabarometeret 2022 – Concito: https://concito.dk/udgivelser/klimabarometeret-2022

Følg pressemeddelelser fra NRGi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra NRGi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye