SMVdanmark: Håndværkerfradragets succes afhænger af hastighed

Venstres forslag om at genindføre håndværkerfradraget modtager ros fra SMVdanmark, der opfordrer til hurtig implementering, så byggelysten ikke går i stå.

“Forslaget om genindførslen af håndværkerfradraget er i høj grad en blomst, der er groet i SMVdanmarks have. Vi har arbejdet for det i mange år, da det er en ordning, der både er god for virksomheder og borgere,” siger Jesper Beinov, der er direktør i SMVdanmark.

Han understreger dog, at det er altafgørende, at forslaget bliver behandlet hurtigt, så det ikke kommer til at modarbejde den byggelyst, der hersker i Danmark.

“Nu er katten ude af sækken, og vi har tidligere set, at udsigten til et fremtidigt fradrag kan lægge en markant dæmper på lysten til at bestille en håndværksopgave nu og her. Derfor er det ekstremt vigtigt, at politikerne allerede i den kommende finanslovsforhandling tager stilling til, om danskerne reelt kan se frem til et håndværkerfradrag,” siger Jesper Beinov.

Foreslår en bred ordning
Erhvervsorganisationen SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 medlemmer, opfordrer til, at håndværkerfradraget skal dække et bred række opgaver, så flest mulige kan få gavn af ordningen.

“Det er fornuftigt at tænke håndværkerfradraget så bredt som muligt, så almindelige mennesker kan få hjælp til at renovere og vedligeholde deres bolig. Vi skal ikke have en ordning, der kun tilgodeser klimatilpasninger, fordi f.eks. malerarbejde og andre håndværksydelser så vil blive ekskluderet,” siger Jesper Beinov fra SMVdanmark.

Han peger blandt andet på, at reparationer og vedligehold af eksisterende bygninger også er en del af den grønne omstilling.

“Der skal selvfølgelig være plads til at foretage nødvendige klimatilpasninger, men hvis man kan nøjes med at renovere en terrasse i stedet for at rive ned og bygge nyt, så tæller det også med i det samlede regnskab,” siger Jesper Beinov.

Opgør med brug-og-smid-væk
SMVdanmark opfordrer politikerne til helt generelt at indføre ordninger, der kan øge danskernes mulighed for at reparere og vedligeholde frem for at købe nyt. Det kan for eksempel være gennem en lempet moms på reparationsarbejde, en sænket reparationsgrænse på biler og nemmere adgang til reservedele.

“Vi halter efter med den cirkulære økonomi i Danmark, hvor vi er meget glad for brug-og-smid-væk. Høje timepriser gør det svært for almindelige danskere at betale for reparationer. En bred ordning med lempelige forhold vil gøre det langt mere attraktivt at passe på sine ting og forlænge levetiden," siger Jesper Beinov.