Kim Graugaard afløses efter OK25 af Søren Kryhlmand

Efter overenskomstforhandlingerne i foråret 2025 overlader Dansk Industris viceadm. direktør Kim Graugaard sit direktionsområde til Søren Kryhlmand, der i dag er departementschef i Beskæftigelsesministeriet. Kryhlmand tiltræder i efteråret 2024 for at sikre den mest optimale transition.

Viceadministrerende direktør i Dansk Industri Kim Graugaard går på pension, når næste års overenskomstforhandlinger er vel afsluttet. Foto: Sif Meincke

Efter mere end 30 år i Dansk Industri (DI) har viceadministrerende direktør Kim Graugaard valgt, at tiden nærmer sig for at gå på pension. Derfor forlader han DI i 2025, når næste års overenskomstforhandlinger er vel afsluttet.

Ny DI-direktør bliver 46-årige Søren Kryhlmand, som kommer fra en stilling som departementschef i Beskæftigelsesministeriet. Kryhlmand tiltræder 1. november 2024, og han overtager Kim Graugaards direktionsområde, når det sidste punktum i OK25 er sat.

- For at sikre den mest optimale transition og kontinuitet omkring de relevante ansvarsområder, er jeg glad for, at vi i fællesskab er lykkedes med at prioritere en god overlevering, så Søren Kryhlmand fra efteråret får afgørende indsigt i dansk erhvervsliv og de vigtige overenskomstforhandlinger, inden han overtager ansvaret i foråret 2025. Det giver ham og os de bedste forudsætninger for at styrke DI’s arbejde videre i fremtiden, siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

OK25 bliver den niende overenskomstforhandlingsrunde for Kim Graugaard.

- Det er den størst tænkelige fornøjelse og ære at dedikere mit arbejdsliv til at rådgive DI’s medlemsvirksomheder og styrke den enestående danske model i samarbejde med de mest dedikerede kolleger og samarbejdspartnere. Derfor er jeg også glad for at få muligheden for på én og samme tid at gøre arbejdet omkring OK25 færdigt og simultant give stafetten ordentligt videre til min afløser, som jeg ønsker et stort tillykke, siger Kim Graugaard.

Om den kommende DI-direktør udtaler Lars Sandahl Sørensen:

- Ingen er bedre fagligt eller ledelsesmæssigt rustet til at tage over fra Kim Graugaard end Søren Kryhlmand. Han kommer med et unikt og bredt kendskab til beskæftigelsespolitik, arbejdsmarkedets parter og trepartsaftaler, ligesom han har været afgørende for udarbejdelsen og implementeringen af signifikante reformer. Jeg er sikker på, at Søren bliver værdifuld for både dansk erhvervsliv og den danske model, og jeg glæder mig meget til samarbejdet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Søren Kryhlmand glæder sig til de kommende nye udfordringer:

- Jeg ser rigtig meget frem til at begynde i Dansk Industri. Jeg har igennem mange år haft et tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter, og jeg kender DI som en fantastisk arbejdsplads med dygtige medarbejdere, stærke medlemsvirksomheder og dyb samfundsforankring. Derfor glæder jeg mig til at yde mit bidrag til, at Danmarks gode og stærke virksomheder får de bedste rammevilkår, så de også i usikre tider kan sikre fremtidens vækst og arbejdspladser. Det er med en vis ærefrygt at tage over efter Kim Graugaard, der i mange år har været en institution i Dansk Industri, og derfor er jeg glad for, at der er en overgangsfase sammen med Kim, siger Søren Kryhlmand.

Kim Graugaard har i årtier beskæftiget sig indgående med særligt arbejdsmarkeds- og personalejuridiske forhold samt uddannelsespolitik, og udover overenskomstforhandlinger har han været involveret i et utal af trepartsforhandlinger på vegne af DI.

- Kim Graugaard er slet og ret indbegrebet af den danske model, og han har i årevis været en central part af Dansk Industri og det danske arbejdsmarked. Kims evne til altid at insistere på løsninger gennem stærkt samarbejde har bidraget til en perlerække af gode aftaler gennem årerne, som har sikret vished, tryghed og et solidt fundament under både danske lønmodtagere og virksomheder. Personligt sætter jeg også stor pris på, at man altid kan regne med Kim. Et ord er et ord, og en aftale er en aftale. Blandt andet derfor nyder Kim stor tillid, ligesom han er garant for høj faglighed, grundighed og ordentlighed, slutter Lars Sandahl Sørensen.

Fakta:

Søren Kryhlmand har været departementschef i Beskæftigelsesministeriet siden marts 2020.

Han har tidligere bl.a. været direktør i Arbejdstilsynet.

Han er født i 1978 i Aabenraa og er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet i 2004.

Yderligere oplysninger kan fås hos presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.

Søren Kryhlmand tiltræder 1. november 2024, og han overtager Kim Graugaards direktionsområde, når det sidste punktum i OK25 er sat. Foto: Beskæftigelsesministeriet.
Download
Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i Dansk Industri. Foto: Sarah Hartvigsen Juncker
Download

General Manager for DI i Sydkorea Lasse Broe Honorè fylder 40 år: Fra toplobbyist i Danmark til bannerfører for danske virksomheder i Sydkorea15.8.2024 08:00:16 CEST | Pressemeddelelse