HOFOR donerer 100 tons sten til genopretning af livet i Køge Bugt

Fisk, krebsdyr og planter på bunden af Køge Bugt får nu en hjælpende hånd af lokal forening i Køge i samarbejde med HOFOR. Ønsket er at genoprette livet i Køge Bugt med stenrev. HOFOR har doneret 100 tons sten og undersøger i øjeblikket muligheden for at bidrage med flere fremover.

Thomas Berendt Klinggaard fra HOFOR (tv) og Allan Scheller fra foreningen Køge Bugt Stenrev på Mosede Havn, hvor HOFOR for nylig afleverede 100 tons sten til stenrev i Køge Bugt. Carsten Andersen

For nylig sendte HOFOR lastbiler med cirka 100 tons store sten af sted mod Køge Bugt. Stenene skal bruges til den række af stenrev, som foreningen Køge Bugt Stenrev er i gang med at oprette for at styrke biodiversiteten og fiskebestanden i bugten.

Forskning fra DTU Aqua viser, at stenrev skaber muligheder for tangskov og giver flere levesteder til fisk. Stenene og tangskoven er et skjulested for fisk, og samtidig er det ofte et godt sted at søge føde, fordi mange smådyr lever mellem stenene og i tangskoven.

Formand for foreningen Allan Scheller fortæller:

“Livet i Køge Bugt har gennem mange år haft det svært på grund af blandt andet udledning af kvælstof og råstofindvinding. Derfor har jeg taget initiativ til at oprette stenrev, fordi de er levested for mange livsformer i havet som fisk, krebsdyr og planter som tang,” siger Allan Scheller.

Var i vejen, men gavner nu havmiljøet
Det var medarbejder i HOFOR Thomas Behrendt Klinggaard, der tog initiativ til at donere stenene til foreningen:

“Jeg opdagede foreningens gode arbejde med at bygge stenrev på et møde i Køge. Og da jeg samtidig vidste, at HOFOR var stødt på en del store sten under et gravearbejde i forbindelse med et kommende vandværk, så besluttede HOFOR at undersøge muligheden for at bidrage til det gode formål,” fortæller Thomas Behrendt Klinggaard og fortsætter:

“Jeg er udannet havbiolog og har derfor et særligt forhold til havet. Derfor betyder det ekstra meget for mig, at HOFOR med donationen af stenene er med til at styrke biodiversiteten i Køge Bugt og fiskebestanden i Øresund,” konstaterer han.

HOFOR vil donere flere sten
Foreningen Køge Bugt Stenrev blev dannet i 2020 og arbejder tæt sammen med DTU, Danmarks Tekniske Universitet, Øresundsakvariet og en række lokale kommuner. Målet er at oprette ni stenrev i Køge Bugt. De har brug for 2600 tons sten i alt, før missionen er fuldført.

Derfor undersøger HOFOR lige nu muligheden for at bidrage med flere sten fremover:

“Vi har en lang række gravearbejder planlagt de kommende år, og derfor vil vi have mulighed for at bidrage mere til Køge Bugt,” fortæller Thomas Behrendt Klinggaard.

Tilfredse med samarbejdet
Det glæder foreningens formand Allan Scheller:

“Vi knokler på frivillig basis for at genoprette biodiversiteten i Køge Bugt, så vi er enormt glade for samarbejdet med HOFOR og andre, der vil hjælpe os med at både finde, transportere og sejle stenene ud og lægge dem de rette steder i bugten,” siger Allan Scheller.

HOFOR har også planer om at etablere kunstige stenrev rundt om vindmøllefundamenterne på Aflandshage Vindmøllepark i Øresund, når der er grønt lys til at opføre parken, der vil kunne producere grøn strøm svarende til 300.000 husstande i hovedstadsområdet.

Stenrev skaber nye levesteder til fisk og tangskov

Stenrev betyder muligheder for tangskov, flere levesteder til fisk, og stenrev øger ofte biodiversiteten i havet. Det viser forskning fra DTU Aqua.
Seniorforsker Jon C. Svendsen fortæller, at et stenrevs-projekt i Sønderborg Bugt finansieret af Velux Fonden registrerede 100 gange flere torsk ved nye, udlagte stenrev.
Fisk som kutling og havkarusse er også mere talrige ved udlagte stenrev. Stenrev har forskellige fordele for fiskene.
Her kan der vokse tangskov, hvor fiskene kan gemme sig for rovdyr som sæl og skarv. Fiskene kan også gemme sig mellem stenene.  Samtidig er stenrev ofte et godt sted at søge føde for fisk, fordi en masse smådyr lever i tangskoven og mellem stenene.
Mange af de samme effekter for livet i havet registreres ofte ved havvindmøller, hvor der bruges sten som en del af fundamentet.

Carsten Andersen
Allan Scheller fra foreningen Køge Bugt Stenrev (tv) og Thomas Berendt Klinggaard fra HOFOR  på Mosede Havn. De kigger ud over Køge Bugt, hvor de 100 tons sten fra HOFOR for nylig blev sejlet ud og lagt som stenrev.
Allan Scheller fra foreningen Køge Bugt Stenrev (tv) og Thomas Berendt Klinggaard fra HOFOR på Mosede Havn. De kigger ud over Køge Bugt, hvor de 100 tons sten fra HOFOR for nylig blev sejlet ud og lagt som stenrev.
Sten fra HOFOR på Mosede Havn
Køge Bugt Stenrev