Hver 10. bil i Danmark er nu en elbil

Den store stigning i elbiler i Danmark fortsætter, hvilket betyder, at den danske bestand af personbiler nu består af 10 procent elbiler. Nye politiske tiltag kan få afgørende betydning for den videre udvikling.

Danmark har opnået en endnu en milepæl i den grønne omstilling af persontransporten, da 10 procent af bestanden af personbiler i Danmark nu består af rene elbiler. Det er kun få måneder siden, at Mobility Denmark kunne berette om en kvart million elbiler i den danske bilbestand, og nu er endnu en milepæl nået, hvilket illustrerer det høje tempo på elbilsalget i Danmark.

"Det er imponerende at se, hvordan elbilsalget er skudt i vejret. Hver måned vokser antallet af elbiler på vejene, og det er et klart tegn på, at vi bevæger os i den rigtige retning mod en grønnere persontransport. Personbilerne står for ca. 20 procent af co2-udledningen i Danmark, og derfor er der også en stor klimagevinst ved at skifte til moderne motorer og i særlig grad ved at skifte til el- eller brintbiler," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Baggrunden for den høje andel skyldes flere afgørende faktorer som den fortsatte udbygning af ladeinfrastrukturen, et stigende udbud af elbilmodeller, og de gunstige afgiftsfritagelser, der har gjort det økonomisk attraktivt for danskerne at vælge elbil. Det er aftalt, at kommunerne fra årsskiftet må vedtage nye nulemissionszoner i danske byer, så kun el- og brintbiler må køre i udvalgte områder, hvilket forventes at blive et populært værktøj på vejen mod en grønnere transport.

"Hvis afgiften på elbiler holdes nede, vil elbilsalget virkelig tage fart i de kommende år. Nulemissionszonerne kommer til at sætte skub i udviklingen, da kommunerne får mulighed for at begrænse adgangen til byerne til nulemissionsbiler, og det forventes at blive brugt flittigt. Allerede nu har Aarhus kommune planlagt at indføre en nulemissionszone i bymidten, og vi forventer, at flere kommuner snart følger trop," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Mobility Denmark udgiver løbende nyheder om milepæle i den danske bilbestand, på baggrund af data fra bilstatistik.dk.

Top 20 over elbilmodeller i den danske bilbestand for personbiler (SKAL OPDATERES)

Nr. Mærke Model Antal
19 Renault Megane E-Tech 4.344
20 Audi e-tron 3.905

Kilde: Bilstatistik.dk

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk