Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Ny bog giver unikt indblik i højskolernes historie

Del

Folkehøjskolernes idé og opgave har altid været til debat, og i en ny bog gør 28 historiske tekster os klogere på, hvorfor skoleformen fortsat er relevant. Udgivelsen markeres i næste uge ved et arrangement i København.

Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.
Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede. Forlaget Højskolerne

Hvorfor har vi højskoler? Hvad er deres formål, deres berettigelse og deres bidrag til samfundet? Kort sagt: Hvad er en højskole?

De spørgsmål har været til debat gennem hele højskolebevægelsens 180 år lange historie. Nu samler en ny bog nogle af de mange bud på svar.

Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” består af 28 tekster, der tilsammen giver et unikt indblik i de tanker, der er blevet gjort om højskolen.

Samlingen er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.

Et nuanceret billede af højskolerne
Teksterne er udvalgt af repræsentanter fra Folkehøjskolernes Forening og Højskolehistorisk Forening, og i bogen finder man indlæg fra blandt andre Hal Koch, Ingeborg Appel og Mogens Amdi Petersen.

Ifølge Jonas Møller, der er pædagogisk konsulent i Folkehøjskolernes Forening og en af bogens to redaktører, har formålet ikke været at lave en kanon, men at skabe så nuanceret et billede som muligt.

”Bogen indeholder både klassiske tekster og tekster, som få nok kender til. Til sammen viser de spændvidden og nuancerne i skoleformen, og de skaber et stærkt afsæt for en samtale om, hvad der – på trods af de mange forskellige synspunkter – samler højskolerne. Dermed skærper vi vores bevidsthed om, hvorfor vi har højskoler i dag,” siger han.  

Vigtigt at holde debatten om højskolens idé åben og i live  
Til hver tekst i bogen er der tilføjet introduktioner og en række spørgsmål, som kan bruges til refleksion og fælles drøftelser om højskolernes opgave i dag.

Håbet er, at bogen både bliver læst af folk med en særlig interesse for højskolehistorie og af nutidens og fremtidens højskolepraktikere, fortæller Lisbeth Trinskjær, der er formand for Folkehøjskolernes Forening.

”Ved at læse og diskutere teksterne kan vi forholde os til højskolens tradition, og det giver os en frihed til at tage stilling til, hvad højskolen kan i dag. På den måde holder vi samtalen og debatten om højskolens idé og opgave åben og i live, og vi sikrer, at højskolen fortsat er relevant for både elever og kursister og for det samfund, som højskolerne er en del af.”

Arrangement i forbindelse med udgivelse
I anledning af udgivelsen af bogen ”Højskoletekster” inviterer magasinet Højskolebladet til fredagsbar med debat, bogsalg og fællessang i Højskolernes Hus på Nytorv i København.

Ved arrangementet vil den nye bog blive introduceret og diskuteret, og der vil være fællessang med pianist og komponist Rasmus Skov Borring og paneldebat med Stig Skov Mortensen, der er viceforstander på Vallekilde Højskole, Ida Højrup Petersen, der er lærer på Krogerup Højskole, og Jes Fabricius Møller, der er historiker og formand for Grundtvigs Højskoles bestyrelse.

Arrangementet er gratis og kræver ikke tilmelding.

Om bogen

Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden.
Redaktører: Jonas Møller og Nikolai Frank. 
Udkommer i august 2024 hos Forlaget Højskolerne.
291 sider.
Bogen er blevet til i et samarbejde mellem Folkehøjskolernes Forening og Højskolehistorisk Forening og med støtte fra N.F.S. Grundtvigs Fond.

Om udvalget 
Bogens tekster er udvalgt af repræsenter fra Folkehøjskolernes Forening og Højskolehistorisk Forening. I udvalget sidder:
Ingrid Ank, leder af Grundtvig-Akademiet.
Jonas Borsøe Christensen, højskolelærer på Silkeborg Højskole og medlem af FFD's bestyrelse.
Rikke Holm, forstander på Askov Højskole.
Mette Eriksen Havsteen-Mikkelsen, bestyrelsesmedlem i Højskolehistorisk Forening og tidl. museumsinspektør og arkivleder.
Kjeld Krarup, tidl. højskoleforstander og undervisningsinspektør i Undervisningsministeriet.
Simon Langkjær, historiker og højskolelærer.
Bogen er redigeret af Jonas Møller, der er pædagogisk konsulent i Folkehøjskolernes Forening, og Nikolai Frank, der har været ansat som projektmedarbejder i Folkehøjskolernes Forening.

Bogen indeholder tekster af:
N.F.S. Grundtvig 
Christen Kold 
Ludvig Schrøder 
Ad. L. Hansen & Vilhelm Beck 
Eline Begtrup 
Ingeborg Appel 
Hjalmar Gammelgaard 
Hal Koch 
Johannes Nielsen 
K.E. Løgstrup
Henningsen, Reich og Geertsen 
Mogens Amdi Petersen 
Frederik Christensen '
Jytte Larsen & Lene Sjørup 
Helge Ernst 
Petersen, Kruse og Hjorth 
Jørgen Carlsen 
Højskoleudvalget 
Nanna Kristensen-Randers 
Anna Krog & Jørgine Abildgaard 
Ove Korsgaard 

SERIE: Højskolen til debat

”Højskoletekster” er en del af bogserien ”Højskolen til debat”. Med serien ønsker Forlaget Højskolerne at skabe grobund for debat og samtale om højskolens idé, opgave og praksis i lyset af både skoleformens tradition og tidens store spørgsmål. 

Andre titler i serien: 
"Seksuel dannelse. Inspiration fra en højskolepraktiker." Af Mette Øyås Madsen, 2023
"På gyngende grund. Bæredygtig dannelse i et højskoleperspektiv." Af Johannas Schønau og Marie Holt Richter (red.) m.fl., 2024. 

Højskolebladet LIVE: Boglancering, fællessang og fredagsbar

I anledning af udgivelsen af bogen ”Højskoletekster” inviterer Højskolebladet til fredagsbar med debat, bogsalg og fællessang i Højskolernes Hus på Nytorv i København. 
Læs mere om eventet her.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.
Bogen ”Højskoletekster. Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden” er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.
Forlaget Højskolerne
Download

Links

Om foreningen

Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.

Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye