Nye forenings- og frivilliginitiativer gavner ekstra meget i landdistrikterne

Regeringens otte initiativer til at fjerne bureaukrati i foreningslivet og gøre det lettere at være frivillig, møder ros fra Landdistrikternes Fællesråd. Initiativerne mindsker bøvl og bidrager til at skabe mere liv og aktivitet i lokalsamfund og landsbyer, hvor der er størst behov for det, siger organisationen.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard
Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard Foto: Mads Krabbe

Regeringen har netop præsenteret en række initiativer, der skal løsne det bureaukratiske greb om frivillige foreninger. Det får stor opbakning fra Landdistrikternes Fællesråd, som selv har kæmpet for at forbedre rammerne for foreningslivet og frivillige:

- I landdistrikterne spiller foreningsliv og frivillighed en afgørende rolle. For ofte er det foreningslivet og de lokale frivillige, der binder livet sammen i lokalsamfund og landsbyer og skaber liv og aktiviteter indenfor fx sport, idræt, fællesskab og kultur. Det bliver nu lidt lettere med disse initiativer, siger formand Steffen Damsgaard og uddyber:

- Vi er særligt glade for initiativet om en basal foreningskonto, der skal gøre det hurtigere og lettere for foreningerne at få en bankkonto. Det har vi længe kæmpet for, da det har været alt for bøvlet og frustrerende for frivillige i bestyrelser.

Regeringen vil desuden arbejde for, at tilladelser til bl.a. markeder og byfester kan være flerårige, i stedet for at foreningerne skal søge hvert år på ny.

- Det vil alt andet lige fjerne en masse bøvl og besvær, så foreningernes frivillige og ildsjæle i større grad kan fokusere på dét, de brænder for; nemlig at arrangere aktiviteter, fremfor at bruge tid på administrativt og bureaukratisk bøvl, siger formanden og uddyber:

- Det vil med sikkerhed skabe mere liv, flere aktiviteter og arrangementer, som ofte bidrager med ekstra penge til foreningskasserne, når man gør det lettere at sætte gang i gode initiativer. Men det vil også få en stor betydning for mange mindre bysamfund og forhåbentlig gøre dem endnu mere attraktive for tilflyttere, samt gæster og turister.

Landdistrikternes Fællesråd har tidligere opfordret til at iværksætte en handlingsplan for frivillighed, der skal fjerne alt bøvl og afbøde manglen på de frivillige kræfter, samt lettere engagere nye frivillige og ildsjæle til foreningerne, herunder bestyrelser og udvalg, som er så afgørende for landdistrikterne.

- Selvom der fortsat er en stor del af befolkningen, der engagerer sig i det lokale civilsamfund, så er tendensen i mange landsbyer, at der er en mangel på frivillige hænder. Dén udvikling vil vi meget gerne vende, og derfor ser vi frem til at se det endelige foreningsudspil, afslutter formanden.

Landdistrikter til Erhvervsminister: Der er brug for et servicetjek af statsgaranti på boliglån30.7.2024 14:45:40 CEST | Pressemeddelelse

Selvom ordningen for statsgaranti på boliglån har været tilgængelig i to år, er det fortsat kun to boligkøbere, som har opnået et boligkøb med statsgaranti. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser politisk handling fra erhvervsministeren, Morten Bødskov, for at tilrette og justere statsgarantiordningen, så den reelt kommer til at virke der, hvor der er brug for den og så flere kan købe deres drømmebolig i landdistrikterne.

Kun hver fjerde starter på en videregående uddannelse uden for de største byer26.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

75 pct. af de studerende starter i år på en videregående uddannelse i en af de fire største universitetsbyer. Landdistrikternes Fællesråd kalder udviklingen alarmerende, da fordelingen kun har ændret sig marginalt på trods af udflytning og nye uddannelsesudbud uden for de største byer. Organisationen opfordrer til nye tiltag, herunder at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.

Landdistrikterne: Fjernvarmeaftale svigter borgeres mulighed for at vælge andre kollektive varmeløsninger8.7.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Fjernvarme kan være på vej mod en udfasning i mange landdistrikter, som følge af ny fjernvarmeaftale. Samtidig giver aftalen ikke kommunerne direkte mulighed for at sikre finansieringen af andre kollektive varmeforsyningsløsninger, såsom termonet. Formand for Landdistrikternes Fællesråd savner en minister, der kommer ud og oplever virkeligheden i landdistrikterne.