Center for Sundt Liv og Trivsel

Nyt innovativt samarbejde: Datadrevet tilgang skal fremme børn og unges trivsel

TrivselsLab er et fireårigt partnerskab mellem Center for Sundt Liv og Trivsel og Faaborg-Midtfyn Kommune. Målet er at få viden om, hvilke initiativer der virker, og dele viden med andre kommuner.

Fire store drenge snakker og griner på en legeplads.
Nyt samarbejde mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og Center for Sundt Liv og Trivsel skal finde nye tilgange til at øge trivslen hos kommunens unge. Stine Heilmann

Mistrivsel blandt børn og unge er en voksende problemstilling i hele den vestlige verden Men det er mere end vanskeligt at finde frem til de præcise årsager – og ikke mindst, hvordan vi får vendt udviklingen.

Det kommer et nyt og særligt partnerskab mellem Center for Sundt Liv og Trivsel samt Faaborg-Midtfyn Kommune til at gøre op med.

I et forløb over de næste fire år skal partnerne klarlægge årsager til børn og unges mistrivsel og finde løsninger, der virker.

Partnerskabsaftalen er netop blevet godkendt på kommunalbestyrelsens møde onsdag d. 14. august.

Partnerskabet er en del af politikernes stærke fokus på børn og unges mentale trivsel i signaturprojektet af samme navn, som blev vedtaget i forbindelse med budget 2023.

Ved hjælp af dataanalyse og samskabelsesprocesser vil TrivselsLab kortlægge de komplekse årsager til mistrivsel blandt børn og unge og identificere mulige løsninger, der kan fremme trivsel og skabe forandringer.

"TrivselsLab er ikke kun et projekt, det er en metode til at skabe forandring," udtaler Jonas Egebart, der er forperson for bestyrelsen i Center for Sundt Liv og Trivsel og direktør for Sundhedsstyrelsen.

"Vi er nysgerrige på, hvordan vi kan bruge data i vores bestræbelser på at forstå og adressere børn og unges sundheds- og trivselsudfordringer. Ved at integrere data, samarbejde og systemisk tænkning håber vi at skabe en positiv indflydelse på et sundere liv for børn og unge," siger han.

Ansætter projektleder og datamedarbejder
Projektet vil strække sig over flere faser og forventes at være afsluttet i slutningen af 2028. Faaborg-Midtfyn Kommune og Center for Sundt Liv og Trivsel vil lede indsatsen med støtte fra forskningsmiljøer og ekspertgrupper.

Faaborg-Midtfyn Kommune modtager en bevilling fra Center for Sundt Liv og Trivsel, som i den første fase dækker omkostningerne til en projektleder og en datamedarbejder til projektet. Centret har en ramme på op til 18 mio. kr. til projektet.

Faaborg-Midtfyn Kommune bidrager i 2024 og 2025 med medarbejdertimer til dataarbejdet og kvalificering af de fundne datasammenhænge samt i de senere faser til prøvehandlinger.

Bro mellem drift og forskning

I Faaborg-Midtfyn Kommune er der allerede igangsat forskellige initiativer, som skal højne trivslen blandt kommunens børn og unge. Blandt andet er der indført et forbyggende 1½ år-besøg i Sundhedsplejen, fritidsmentorer, ungeguider, og målgruppen er udvidet i Ungdomsskolen.

”Det her er en dagsorden, som kommer til at fylde meget de kommende år, og vi har brug for mere sikker viden om, hvad der virker. Derfor er jeg rigtig glad for det her partnerskab og ser store perspektiver i, at den viden kan deles med andre kommuner også. Med TrivselsLab kan vi bygge bro mellem den daglige drift ude i kommunerne og forskningsverdenen,” siger borgmester Hans Stavnsager.

I projektets første faser skal der laves en projektbeskrivelse som grundlag for den løbende forskning, trivselsudfordringerne i kommunen kortlægges, og der opstilles en række hypoteser. Senere indføres en række prøvehandlinger med evaluering og tilknyttet forskning. Kommunens unge vil løbende blive inddraget i forløbet, ligesom en bred pallette af fagligheder og forskere kommer til at bidrage.

Læs mere i partnerskabsaftalen her: https://dagsordener.fmk.dk/vis/pdf/bilag/17a06d62-f164-432c-b8c3-9e3cfe415ca9/?redirectDirectlyToPdf=false

FAKTA: Om Center for Sundt Liv og Trivsel
Center for Sundt Liv og Trivsel er en privat, uafhængig forening stiftet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Novo Nordisk Fonden.

Målet er at forebygge trivselsproblemer og stigende høj vægt blandt børn og unge gennem forskningsbaserede og løsningsorienterede tiltag i samarbejde med forskere, uddannelsesinstitutioner og praksis.

Bestyrelsen i Center for Sundt Liv og Trivsel:

• Jonas Egebart (forperson), direktør, Sundhedsstyrelsen
  • Bente Merete Stallknecht (næstforperson), dekan, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
  • Arne Astrup, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden
  • Tejs Binderup, fødevaredirektør, Fødevarestyrelsen
  • Camilla Hersom, vicedirektør, Danske Regioner
  • Christian Harsløf, direktør, KL
  • Dorte Bech Vizard, afdelingschef, Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Yderligere oplysninger, kontakt:

Kommunikationskonsulent Faaborg-Midtfyn Kommune, Maria Retoft Pedersen,
tlf.: 7253 3215

Presserådgiver hos Center for Sundt Liv og Trivsel, Jens Kristian Dreyer,
tlf.: 5434 4144

Om Center for Sundt Liv og Trivsel

Center for Sundt Liv og Trivsel er dedikeret til at fremme sundhed og trivsel blandt børn og unge gennem forskningsbaserede tiltag. Vores mål er at sikre, at alle børn, uanset baggrund, kan opnå en sund vægt og god trivsel. Vi arbejder på at skabe sunde rammer og tilbud til børn og unge sammen med kommuner og andre aktører, fremme en positiv kropskultur og finde svar på årsagerne til stigende høj vægt og mistrivsel.

Følg pressemeddelelser fra Center for Sundt Liv og Trivsel

Flere pressemeddelelser fra Center for Sundt Liv og Trivsel