VELUX FONDEN

VELUX FONDEN støtter fem tværfaglige samarbejdsprojekter: Fra borgernes tilknytning til jorden til mentorarbejde for udsatte unge

Samarbejde på tværs af fag og sektorer er afgørende, når vi vil skabe ny viden og holdbare løsninger. Derfor ser fem projekter med praktikere inden for miljø- og socialområdet sammen med forskere fra humaniora og samfundsvidenskab dagens lys over de næste tre år.

De fem projekter skydes i gang i løbet af 2024 og vil fokusere på at styrke handlekraft og fællesskaber for mennesker i sårbare situationer samt på at tackle et af nutidens store miljøspørgsmål: Hvordan kan vi forbedre vores forbindelse til naturen?

”Det er fem stærke projekter, som vi forventer vil generere ny og banebrydende viden, der både udvider vores forståelse af aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og kan bidrage til konkrete løsninger, fordi de udføres i et tæt og vekselvirkende samarbejde mellem forskernes og praktikernes fagligheder i et forløb over flere år. Vi glæder os meget til at følge dem over de kommende tre år,” siger Henrik Tronier, der er uddelingschef for Human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur og er ansvarlig for forskningspolitik i VELUX FONDEN.

Projekterne spænder over et bredt felt af formål: Fra at styrke borgeres tilknytning til jorden, over mentorarbejde for udsatte unge, forbedring af sundhedsindsatser for socialt udsatte, støttet beslutningstagning for personer med intellektuelt handicap og til brug af kunstig intelligens for at styrke tosprogede kvinders deltagelse i SOSU-uddannelser.

Fælles for de fem udvalgte projekter er, at de opnåede de bedste vurderinger i den eksterne bedømmelsesproces. De er bevilget som del af VELUX FONDENs HUMpraxis-program.

VELUX FONDEN støtter samarbejde mellem forskere og praktikere for niende år i træk

Projekterne er et samarbejde mellem humanistiske og samfundsvidenskabelige forskere fra landets universiteter og praktikere fra bl.a. uddannelsesinstitutioner, foreninger, civilsamfund og kommuner.

"Vi oplever, at noget unikt opstår, når forskning og praksis mødes i programmets særlige projektform. Nøglen er det ligeværdige samarbejde og det flerårige forløb, hvor forskningen beriges af praktikernes faglighed og konkrete erfaringer, så de sammen skaber ny viden og innovative og holdbare løsninger i praksis på sociale og miljømæssige udfordringer. Dette samarbejde er for os en vigtig vej til at fremme fondens vision om et demokratisk og bæredygtigt samfund," siger Henrik Tronier.

Det er niende år i træk, at VELUX FONDEN bevilger midler under fondens HUMpraxis-program, og fonden samler løbende erfaringer fra projekterne for at styrke det tværsektorielle forskning-praksissamarbejde.

Også et tværfagligt samarbejde i VELUX FONDEN

VELUX FONDEN arbejder på tværs af sine uddelingsområder for at kunne støtte projekter med brede perspektiver og innovative løsninger.

HUMpraxis-programmet er således et resultat af et samarbejde mellem fondens fire uddelingsområder ’Sociale indsatser’, ’Et hav i balance’, Human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur’ og ’Voksenlivets overgange og forandringer’.

”Samarbejde mellem fondens uddelingsområder er vigtigt, da samfundsudfordringerne bliver mere komplekse. For at finde gode løsninger på aktuelle problemer skal vi tænke tværfagligt og tværsektorielt,” siger Henrik Tronier.

De fem konkrete projekter, som netop er bevilget, går på tværs af fondens tre uddelingsområder ’Sociale indsatser’, ’Et hav i balance’ og ’Human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur’.

VELUX FONDENs HUMpraxis-program støtter de fem projekter med i alt 30 mio. kroner.

Kort om VELUX FONDENs program HUMpraxis

• Med HUMpraxis-programmet ønsker VELUX FONDEN at bidrage til tværfaglige samarbejder. Målet er at skabe originale forskningsresultater og konkrete løsninger på samfundsudfordringer.
  • Projekterne skal arbejde med samfundsmæssige udfordringer inden for social- og miljøområdet samt voksenlivets overgange og forandringer. Det skal ske i tæt samarbejde mellem human- og samfundsvidenskaberne og praktikere, som udfordringerne involverer, eksempelvis borgere, kommuner eller civilsamfundets parter.
  • Processen bag bevillingerne: Ansøgningsprocessen til HUMpraxis-programmet begynder med et åbent opslag efter interessetilkendegivelser. Efter fristen for indsendelse af interessetilkendegivelse sendes der svar til ansøgere med enten afslag eller invitation til at indsende en fuld ansøgning samt et tilbud om at deltage i vejledningsmøder. De inviterede projekter tilbydes desuden projektmodningsmidler på 100.000 kr. hver til det videre arbejde med den fulde ansøgning. De indsendte fulde ansøgninger bliver efterfølgende vurderet af eksterne sagkyndige. De sagkyndiges vurdering udgør grundlaget for fondens endelige beslutning om bevillinger.
  • Programmet er et samarbejde mellem fondens fire uddelingsområder ’Sociale indsatser’, ’Et hav i balance’, ’Human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur’ og ’Voksenlivets overgange og forandringer’.

Kort om de fem projekter

Det intuitive møde. Eksistens og etik i Bindeleddets ekspanderende arbejde med unge

• Jacob Dahl Rendtorff, Roskilde Universitet, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv
  • Projektet er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Fonden Bindeleddet og VIA University College.
  • Bevilling: 5.698.870 kr.
  • Projektet vil undersøge Bindeleddets mentorskaber for at forstå, hvordan man er en god frivillig mentor for unge i udsatte positioner. Forskningsdelen fokuserer på de filosofiske, sociologiske og etiske aspekter af frivilligt mentorarbejde. Praktiske output vil inkludere en håndbog for mentorer, mens forskningsresultaterne formidles gennem videnskabelige artikler og en grundbog til uddannelsesinstitutioner og frivillige organisationer.

Jordforbindelser: et projekt der vækker jorden til live gennem sanserne

• Jacob Westergaard Madsen, Foreningen Andelsgaarde, der arbejder for et grønt generationsskifte i landbruget
  • Projektet er et samarbejde mellem andelsbevægelsen Andelsgaarde, Aalborg Universitet og Konsulenthuset Norion.
  • Bevilling: 5.698.337 kr.
  • Projektet vil styrke borgeres tilknytning til jorden og engagere dem i debatten om fremtidens landbrug. Ved at bruge flerartsantropologiske metoder udforsker projektet, hvordan landmænd forstår jordens liv gennem deres sanser. Projektet udvikler sanselige, borgerinddragende gårdarrangementer og værktøjer for at forbedre forholdet mellem mennesker og jord og tackle den akutte jordkrise, hvor 60 % af EU's jordarealer er udpinte.

Borgersensitive og helhedsorienterede sundhedsindsatser: Model for sundhedstilbud for socialt udsatte borgere

• Astrid Pernille Jespersen, Københavns Universitet, Center for Humanistisk Sundhedsforskning
  • Projektet er et samarbejde mellem Københavns Universitet, Flexklinikken (Bispebjerg og Frederiksberg hospitaler) og Region Hovedstadens Apotek.
  • Bevilling: 5.700.000 kr.
  • Projektet vil adressere, at socialt udsatte borgere oplever stigmatisering og manglende sammenhæng i behandlingen i sundhedsvæsenet. Projektet vil sigte mod at forbedre mødet med sundhedssystemet og sikre koordinerede behandlingsforløb for borgere med komplekse sundheds- og sociale problemer. Der vil blive udviklet en ny organisatorisk model og værktøjer, som skaber sammenhængende og målrettede sundhedstilbud til målgruppen.

Støttet selvstændig beslutningstagen hos voksne med moderat intellektuelt udviklingshandicap (SSB)

• Oline Pedersen, Professionshøjskolen UCN, UCN Pædagogik
  • Projektet er et samarbejde mellem Professionshøjskolen UCN, Aalborg Universitet, Stiftelsen Købmandsgården, Fonden Krobakken og Jammerbugt Kommune.
  • Bevilling: 5.685.132 kr.
  • Mennesker med et intellektuelt udviklingshandicap har ret til personlig autonomi, at træffe selvstændige beslutninger af betydning for eget liv, og deltage i samfundet. Forskning viser dog udfordringer med at realisere denne ret og at støtte er nødvendig. Projektet udvikler og afprøver metoder til støttet selvstændig beslutningstagning gennem samskabende processer mellem borgere, pædagoger, socialrådgivere og forskere for dermed at forbedre livskvaliteten for voksne med moderat intellektuelt udviklingshandicap.

Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSU-uddannelser

• Antonia Beatrice Scholkmann, Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring
  • Projektet er et samarbejde mellem Aalborg Universitets Center for Uddannelsesforskning, Center for Anvendelse af IT i Undervisningen på Erhvervsuddannelserne, Videnscenter for velfærdsteknologi i Øst- og Vestdanmark og 12 SOSU-skoler.
  • Bevilling: 5.698.592 kr.
  • Projektet vil undersøge brugen af generativ kunstig intelligens (GenAI) til at styrke deltagelsesmulighederne for kvindelige elever med dansk som andetsprog på SOSU-uddannelsen. GenAI kan hjælpe med at reducere sproglige og faglige udfordringer. Projektet vil kombinere SOSU-uddannelser, it-didaktisk teknologi og humanistisk læringsforskning gennem Learning Factory-tilgangen og etnografisk dataindsamling.

Om VELUX FONDEN

VELUX FONDEN er en almennyttig fond, der ønsker et demokratisk og bæredygtigt samfund på et oplyst og inkluderende grundlag.

VELUX FONDEN arbejder for at forbedre menneskers liv og handlemuligheder i et demokratisk og bæredygtigt samfund ved at støtte forskning og indsatser inden for eller på tværs af sociale forhold, alderstrin, voksenlivets overgange, samfund og kultur samt havmiljøet. VELUX FONDENs 2030-strategi adresserer således en lang række væsentlige samfundsudfordringer inden for områderne Sociale indsatser, Et hav i balance, Human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur samt Voksenlivets overgange og forandringer.

Læs mere på www.veluxfonden.dk

Følg pressemeddelelser fra VELUX FONDEN