Nye pristal: Lejlighedspriserne steg igen i juli

Nye tal fra Boligsidens Markedsindeks viser, at den gennemsnitlige salgspris for ejerlejligheder steg fra juni til juli måned. Samtidig er både hus- og sommerhuspriserne uændrede i perioden.

Den gennemsnitlige salgspris for ejerlejligheder i Danmark endte på 35.590 kroner per kvadratmeter i juli, hvilket er 0,7 procent mere end i juni.

Det viser nye tal fra Boligsidens Markedsindeks.

Dermed blev juli endnu en måned med stigende priser for ejerlejligheder, hvilket har været den gældende tendens siden marts i år.

I perioden fra marts til juli måned er der således tale om en prisstigning på 4,5 procent. For en gennemsnitlig ejerlejlighed på 80 kvadratmeter svarer det til en værdiforøgelse på 122.800 kroner i perioden.

Med de seneste måneders stigninger i lejlighedspriserne betyder det samtidig, at lejlighedspriserne ikke er set højere siden juni 2022, som var omkring det tidspunkt, at priserne senest ramte toppen.

”Lejlighedspriserne har i den grad overrasket. I starten af året lød forventningen jo, at særligt lejlighedspriserne i de større byer ville falde som konsekvens af, at boligskatterne i udgangspunktet er steget for netop den boligtype i takt med, at de nye boligskatteændringer trådte i kraft. Den forventning er dog gjort fuldkommen til skamme, fordi vi tvært imod har set en pæn stigning i lejlighedspriserne siden starten af foråret,” siger Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

”En del af forklaringen er, at danskernes økonomi overordnet set har det godt, og derudover har vi også set de første rentefald, som begge dele har bidraget til en øget optimisme på boligmarkedet. Dertil har det formentlig også haft en positiv effekt for nogle boligkøbere, at boligskatteændringerne nu er en realitet, fordi det giver noget gennemsigtighed, som man bedre kan planlægge sin økonomi ud fra,” tilføjer hun.

For Københavns Kommune, som har landets største marked for ejerlejligheder, landede den gennemsnitlige salgspris for ejerlejligheder på 53.694 kroner juli, som også er 0,7 procent mere end i juni.

Det gælder desuden for både Aalborg, Frederiksberg og Odense Kommuner, at lejlighedspriserne er steget den seneste måned, med henholdsvis 2,2 procent, 1,5 procent, og 1,4 procent. For Aarhus Kommune er lejlighedspriserne uændrede i perioden.

Uændrede salgspriser for villaer og rækkehuse

Den gennemsnitlige salgspris for villaer og rækkehuse endte på 17.447 kroner per kvadratmeter i juli, som er 0,2 procent til forskel fra juni. Dermed er landsgennemsnittet for huspriserne uændret i perioden.

Det gælder for både Region Sjælland og Region Syddanmark, at huspriserne stagnerede fra juni til juli. I Region Midtjylland og Region Hovedstaden steg huspriserne med henholdsvis 1,0 procent og 0,5 procent, mens de faldt i Region Nordjylland med 0,9 procent.

”Særligt for husmarkedet spiller lige netop denne tid på året en rolle, da vi ved, at mange af dem, som er på udkig efter hus, typisk er børnefamilier. Og rigtig mange børnefamilier har holdt sommerferie i juli måned, hvor flere af dem nok også har holdt en pause fra boligjagten. Derfor plejer vi som regel også at se huspriserne miste pusten en smule i sommerhøjsæsonen,” siger Birgit Daetz.

Se prisudviklingen for villaer og rækkehuse i kommunerne her

Sommerhuspriser fastholder historisk højt niveau

For sommerhusene endte den gennemsnitlige salgspris på 23.438 kroner per kvadratmeter i juli, som er 0,4 procent til forskel fra juni. Dermed er sommerhuspriserne også stagneret i løbet af den seneste måned.

”Over en efterhånden længere periode er udbuddet af sommerhuse vokset væsentligt, efter det blev så godt som udhulet under coronaboomet. Et stigende udbud gør alt andet lige også, at priserne i mindre grad bliver presset op, hvilket – i kombination med sommerferien – er med til at forklare, hvorfor sommerhuspriserne ikke er steget den seneste måned,” siger Birgit Daetz.

”Alligevel kunne vi i sidste måned meddele, at sommerhuspriserne ramte et historisk højt niveau. Og eftersom der ikke er tale om prisfald siden da, er den position fastholdt, hvilket også vidner om, at sommerhuse fortsat er populære blandt danskerne,” slutter hun.

Udvikling i salgspriser fordelt på boligtype:

Salgspris juli 2024 (kr. pr. kvm.)

Månedlig ændring

Årlig ændring