Estate

Grønne tage vinder frem i sommerlandet

De gamle asbesttage, som er den tagtype, der er flest af på danske sommerhuse, udskiftes i stor stil. Ifølge nye tal tilvælges andre tagtyper end de klassiske eternittage, heriblandt grønne tage, som er fordoblet i antal siden 2020.

Foto: Shutterstock

Mens flertallet af de danske sommerhuse stadig har enten tagpaptag eller gammeldags eternittag, er det de grønne tage, der i stor stil bliver etableret på de danske sommerhuse, når taget skal udskiftes eller et nyt sommerhus ser dagens lys.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er antallet af grønne tage således næsten fordoblet siden 2020. Således er der i øjeblikket 1.020 grønne tage i Danmark mod 535 i 2020. Ingen anden tagtype har oplevet samme procentvise vækst i perioden.

Hos ejendomsmæglerkæden Estate, som har kigget nærmere på udviklingen, kan man godt forstå, at mange vælger at skille sig af med deres gamle asbestholdige eternittag til fordel for et tag fremstillet af andre materialer.

-I de seneste fem år er der forsvundet godt 9.000 asbesttage fra de danske sommerhuse. Af dem har godt halvdelen erstattet taget med ét af samme tagtype, blot uden asbest, mens den anden halvdel har valgt andre tagtyper, som både er mere moderne eller mere bæredygtige. Og det er som udgangspunkt et klogt valg, siger Thomas Hovgaard, der er presseansvarlig i Estate.

Fra første januar 2025 bliver det markant dyrere at udskifte gamle asbesttage, fordi arbejdet fra da kun må udføres af firmaer med særlig autorisation. Skæringsdatoen har samtidig betydet, at det lige nu stort set ikke er til at opdrive en eternitplade i Danmark.

-Den voldsomme efterspørgsel på eternitplader kan betyde, at flere må vælge at skifte til andre tagtyper. Både set fra et miljøperspektiv og et fremtidigt salgsperspektiv kan det være en fornuftig disposition for eksempel at vælge et grønt tag. Den moderne sommerhuskøber vil med stor sandsynlighed sætte pris på designet og den grønne profil, siger Thomas Hovgaard.

Siden 2020 er det kun asbesttagene, der er blevet færre af. Blandt de materialetyper, der i stigende grad vælges til, kan nævnes tagpap, stål og cementsten. Det hænger ifølge mæglerkæden sammen med nye designmæssige strømninger.

-De fleste typehusfirmaer, der sælger sommerhuse, tilbyder dem med mere moderne tage, fordi der ikke er efterspørgsel på eternit længere. De tagtyper, som er i vækst, udmærker sig her ved at være lette. Det har også som effekt, at der ikke i samme grad er behov for at forstærke konstruktionen, som man for eksempel skal, hvis man vælger tegl, der traditionelt er tunge, siger Thomas Hovgaard.

Udvikling i tagtyper blandt danske sommerhuse

Built-up-tag (fladt tag)

Tagpaptag (med taghældning)

Fibercementtag (inkl. asbest)

Cementtag

Tegltag

Metaltag (bølgeblik, aluminium o.l.)

Stråtag

Fibercementtag (asbestfri)

PVC-tag (tagdækningsmateriale)

Glastag (tagdækningsmateriale)

Grønt tag

Kilde: Danmarks Statistik

Om Estate

Estate er en landsdækkende ejendomsmæglerkæde med 90 forretninger fordelt over hele Danmark. Kædens ejendomsmæglere har alle stort lokalkendskab og mange års erfaring med at hjælpe danskere med køb og salg af bolig.

Estate er ejet af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Følg pressemeddelelser fra Estate

Flere pressemeddelelser fra Estate