DI langer ud efter S: Dybt uansvarligt at forlade velfærdsaftalen

Det vækker bekymrede miner i Danmarks største erhvervsorganisation, at Socialdemokratiet ikke længere lover at bakke om den stigende pensionsalder som aftalt i 2006

Socialdemokratiet løber fra en af de allervigtigste aftaler for dansk økonomi i de seneste 50 år, siger Morten Høyer, politisk direktør i Dansk Industri.

I 2006 indgik en række partier en velfærdsaftale, der har været en hjørnesten i den danske økonomi. En del af aftalen er, at pensionsalderen skal stige med et år hvert femte år, men efter den næste stigning i 2025, vil Socialdemokratiet ikke stemme for flere stigninger efter den eksisterende aftale, fortæller statsminister Mette Frederiksen til Berlingske.

- Det er dybt bekymrende, at Socialdemokratiet løber fra en af de allervigtigste aftaler for dansk økonomi i de seneste 50 år. Det er helt afgørende for dansk økonomi, at pensionsalderen følger den stigende levealder, og det er ganske enkelt ikke til at forstå, at et af partierne bag aftalen nu dropper den, siger Morten Høyer, politisk direktør i Dansk Industri.

- Aftalen har været en kæmpesucces på arbejdsmarkedet, hvor seniorerne er blevet budt velkomne med åbne arme og har fået job. Virksomhederne har brug for de erfarne medarbejdere, og de er meget værdsatte og har bidraget betydeligt til at øge arbejdsudbuddet, ligesom flere seniorer på arbejdsmarkedet vil gøre det i fremtiden.

Næste gang Folketinget skal stemme om den stigende pensionsalder, hæves den til 70 år med virkning fra 2040.

- Alle partier har haft glæde af, at ansvarlige politikere for snart 20 tyve år siden tog afgørende beslutninger for det danske arbejdsmarked, for det har givet dem mulighed for at udvikle Danmark med vækst og øget velfærd, siger Morten Høyer.

- Det er kommet danskere i alle hjørner af det danske samfund til gode, og det er bestemt ikke tiden til at trække tæppet væk under så væsentlig en aftale. Jeg håber på vegne af dansk erhvervsliv og for danskernes økonomi ikke, at det kommer til at ske.