Nivaagaards Malerisamling

Pressevisning: Rembrandt Reunited

Del

Fokusudstillingen 'Rembrandt Reunited', der åbner 3. september, genforener to Rembrandt-værker malet i 1632. De to værker tilhørte tidligere samme privatsamling, hvorfra de blev solgt i 1801, og føres nu for første gang i 223 år sammen i forlængelse af et ambitiøst forskningsprojekt, der søger at bevise eller afkræfte, hvorvidt Rembrandt oprindeligt malede de to portrætter som et par. Det drejer sig om Nivaagaards Malerisamlings 'Portræt af en 39-årig kvinde' og 'Portræt af en 40-årig mand', som i dag tilhører Metropolitan Museum of Art i New York. 

Tirsdag den 3. september kl. 14 er der pressevisning med præsentation af forskningsresultaterne og introduktion til fokusudstillingen. 

'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling 3. september - 10. november 2024: Malede Rembrandt Harmensz van Rijn i 1632 de to portrætter som ægtemand og hustru, som det er blevet foreslået op gennem historien - eller tilhørte de blot samme samling, da de blev solgt hver for sig i Paris i 1801? Gåden søges endelig løst den 2. september, når forskere og kunsthistorikere mødes for at sammenstille resultaterne fra de omfattende tekniske optagelser og arkivfund, hvor de for første gang kan undersøge de to portrætter side om side. Herefter er udstillingen og historien åben for publikum.
'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling 3. september - 10. november 2024: Malede Rembrandt Harmensz van Rijn i 1632 de to portrætter som ægtemand og hustru, som det er blevet foreslået op gennem historien - eller tilhørte de blot samme samling, da de blev solgt hver for sig i Paris i 1801? Gåden søges endelig løst den 2. september, når forskere og kunsthistorikere mødes for at sammenstille resultaterne fra de omfattende tekniske optagelser og arkivfund, hvor de for første gang kan undersøge de to portrætter side om side. Herefter er udstillingen og historien åben for publikum.

Pressevisning 3. september kl. 14

  • Velkomst ved museumsdirektør Andrea Rygg Karberg 
  • Præsentation af forskningsresultater ved museets specialkonsultent prof. dr. Jørgen Wadum og Dr. Angela Jager, RKD-Netherlands Institute for Art History
  • Introduktion til Rembrandt Reunited


Pressen er velkommen til også at deltage i (evt. dele af) det internationale forskningsseminar 2. september på Nivaagaards Malerisamling: Læs program

Tilmelding til pressevisning 3. september eller seminaret sendes inden 30. august til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk

Om Rembrandt Reunited

For 120 år siden købte godsejeren i Nivå, Johannes Hage, en ægte Rembrandt tituleret Portræt af en 39-årig kvinde fra 1632, som i dag kan opleves på Nivaagaards Malerisamling. I historiens løb har det flere gange været foreslået, at værket kan være en pendant til samme kunstners mandsportræt Portræt af en 40-årig mand, der tilhører Metropolitan Museum of Art i New York. 

På baggrund af Nivaagaard Malerisamlings aktuelle forskningsprojekt i samlingen af nederlandsk barok, med Dr. Angela Jager, RKD-Netherlands Institute for Art History, og Rembrandt-specialisten prof. dr. Jørgen Wadum som specialkonsulent, er der de forløbne år blevet foretaget en række undersøgelser, der skal løse gåden om de to værkers sammenhæng.

Metropolitan Museum of Art i New York har samtidig indvilliget i at udlåne deres værk til Nivaagaards Malerisamling i 2024, så det bliver muligt at se Rembrandt-værkerne sammen igen.

Resultaterne af den nyeste forskning sammenført med en kunsthistorisk vurdering af malerierne side om side efter 223 års adskillelse vil endelig kunne lede til en retvisende historieskrivning om ​​to Rembrandt-portrætter, der i dag bor på hver sin side af Atlanten. Og museumsgæsterne en enestående lejlighed til at opleve historieskrivningen på første række.

Forskningen bag

I årtier har Rembrandt-forskere spekuleret i, om portrættet af en 40-årig mand, malet af Rembrandt van Rijn i 1632, er en pendant til Portræt af en 39-årig kvinde fra samme år. Begge er malet på egetræspaneler, de er ovalformede, har omtrent samme størrelse og næsten identiske inskriptioner til højre og venstre for figurerne. Og så har de haft til huse i den samme private samling, før de blev udbudt til salg i Paris i 1801.

Den igangværende forskning på Nivaagaards Malerisamling har blandt andet undersøgt kvinde-portrættet ved multispektral billeddannelse, som har bekræftet ægtheden af ​​inskriptionerne.  En diskret ændring af formatet af kvindeportrættet, som blev forøget med et par centimeter hele vejen rundt, er stadig gådefuld. Denne tilføjelse dækker alle kanterne af det originale panel og umuliggjorde en traditionel dendrokronologisk undersøgelse af de tre brædder, der udgør panelet på Nivaagaard-værket. For at sammenligne herkomsten af ​​egetræspladerne og deres karakter i Nivaagaard-panelet med mandsportrættet på Metropolitan Museum of Art, er der på DTU blevet udført en ekstraordinær ikke-invasiv CT-scanning af kvinden. Det gør bl.a. forskerne i stand til at se egeplankernes årringe, placere deres oprindelse nøjagtigt i rum og tid og sammenligne data med nye evaluerede datasæt fra Metropolitan-panelet.

Maleriernes pigmenter er blevet karakteriseret gennem en avanceret røntgenfluorescens analyse, udført på begge portrætter i henholdsvis New York og i Nivå. Hermed kan Rembrandts maleteknik i de to værker sammenlignes og muligvis give svar på, hvornår den senere tilføjede hånd og bønnebog, som ses på kvindeportrættet, er malet.

De tekniske undersøgelser kan imidlertid ikke stå alene; det kræver en kunsthistorisk vurdering at sammenholde resultater fra scanninger, arten af ​​inskriptionerne, den dendrokronologiske analyse af egepladerne på begge malerier mv. På baggrund af analyserne og herkomstundersøgelserne vil forskerne, efter en ny stilistisk og kompositionsmæssig vurdering af de to malerier ved siden af hinanden, kunne vurdere om de er pendanter eller ej.

Tak til Kulturministeriets Forskningspulje, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond og HIZKIA.

Rembrandt Reunited er et resultat af internationalt samarbejde mellem en række forskellige fagområder. 'Portræt af en 39-årig kvinde' blev undersøgt af Nivaagaards Malerisamlings specialkonsulent i teknisk kunsthistorie, Dr. Jørgen Wadum, og den hollandske kunsthistoriker, Dr. Angela Jager fra RKD – Nederlands Institut for Kunsthistorie. Dette foregik i tæt samarbejde med specialister fra SMK – Statens Museum for Kunst og Danmarks Tekniske Universitet - DTU, hvor CT-skan blev udført af 3D Imaging Centeret, samt dendrokronolog Dr. Aoife Daly og multispektral fotograf Camilla Perondi. Resultaterne blev sammenholdt med tilsvarende analyser udført af konservatorer og kulturarvsforskere på Metropolitan Museum af deres 'Portræt af en 40-årig mand'.

Billeder

Rembrandt Harmensz van Rijn, 'Portrait of af 39-year old Woman'/'Portræt af en 39-årig kvinde', 1632.
Rembrandt Harmensz van Rijn, 'Portrait of af 39-year old Woman'/'Portræt af en 39-årig kvinde', 1632.
Foto: David Kahr. Nivaagaards Malerisamling
Download
Rembrandt Harmensz van Rijn, 'Portrait of a 40-year old Man'/'Portræt af en 40-årig mand'.
Image copyright: The Metropolitan Museum of ArtArt ResourceScala, Florence
Rembrandt Harmensz van Rijn, 'Portrait of a 40-year old Man'/'Portræt af en 40-årig mand'. Image copyright: The Metropolitan Museum of ArtArt ResourceScala, Florence
The Metropolitan Museum of ArtArt ResourceScala, Florence The Metropolitan Museum of ArtArt ResourceScala, Florence
Download
'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling 3. september - 10. november 2024: Malede Rembrandt Harmensz van Rijn i 1632 de to portrætter som ægtemand og hustru, som det er blevet foreslået op gennem historien - eller tilhørte de blot samme samling, da de blev solgt hver for sig i Paris i 1801? Gåden søges endelig løst den 2. september, når forskere og kunsthistorikere mødes for at sammenstille resultaterne fra de omfattende tekniske optagelser og arkivfund, hvor de for første gang kan undersøge de to portrætter side om side. Herefter er udstillingen og historien åben for publikum.
'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling 3. september - 10. november 2024: Malede Rembrandt Harmensz van Rijn i 1632 de to portrætter som ægtemand og hustru, som det er blevet foreslået op gennem historien - eller tilhørte de blot samme samling, da de blev solgt hver for sig i Paris i 1801? Gåden søges endelig løst den 2. september, når forskere og kunsthistorikere mødes for at sammenstille resultaterne fra de omfattende tekniske optagelser og arkivfund, hvor de for første gang kan undersøge de to portrætter side om side. Herefter er udstillingen og historien åben for publikum.
Download

Om Nivaagaards Malerisamling:

Nivaagaards Malerisamling er et klassisk kunstmuseum med en unik samling af 500 års verdenskunst - fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder - og skiftende særudstillinger med nyere eller moderne kunst. Museet ligger i en smuk gammel rododendronpark, der også huser det populære 'Reservat for truede ord' med omkring 100 ord, som er ved at forlade vores sprog

Følg pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling

Kunstnerkolonien i Hornbæk - og på Nivaagaards Malerisamling4.12.2024 10:57:48 CET | Pressemeddelelse

DR’s kommende sæson af Kunstnerkolonien er optaget i Hornbæk og Nivå i Nordsjælland, hvor kunstnerne henholdsvis boede og havde værksteder, og tv-ferniseringen med værker af seks markante samtidskunstnere fandt sted på Nivaagaards Malerisamling. Det hele kan opleves fra den 28. december, når serien får premiere på DR - og i virkeligheden fra den 10. januar, hvor Nivaagaards Malerisamling slår dørene op til udstillingen med værkerne fra Kunstnerkolonien i Hornbæk i et nyt møde med museets kunstsamling.

Historisk nyudgivelse om museets hollandske og flamske samling21.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Den 28. november 2024 udgives det første store katalog over Nivaagaards Malerisamlings hollandske og flamske samling Dutch and Flemish Painting at The Nivaagaard Collection. Det rigt illustrerede katalog bringer fornyet opmærksomhed til den betydningsfulde danske samling af 57 hollandske og flamske malerier. For første gang i over et århundrede er denne samling blevet grundigt undersøgt, hvilket har resulteret i nye indsigter og opdagelser på baggrund af kunsthistorisk og teknisk forskning. Nivaagaards Malerisamling inviterer på udgivelsesdagen til et gratis foredrag med forskerne Jørgen Wadum og Angela Jager, der præsenterer highlights fra bogen og de tre års forskning, der ligger til grund for den historiske udgivelse.

Nivaagaards Malerisamling erhverver Carl Blochs mesterportræt af H.C. Andersen12.11.2024 13:49:17 CET | Pressemeddelelse

Carl Blochs Portræt af H.C. Andersen fra 1869 er et af de bedste portrætter udført af eventyrdigteren i levende live – selv om modellen selv fandt sit hår for gråt og ærgrede sig over en fedtplet på tøjet. Nivaagaards Malerisamling har siden 2019 haft portrættet deponeret fra en schweizisk privatsamler, som ikke måtte føre det ud af landet pga. eksportforbud. Nu er det lykkedes museet at erhverve værket, der præsenteres nyrestaureret i en særophængning med et udvalg af samlingsværker fra H.C. Andersens elskede Italien.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye