Booking.com

Ny undersøgelse viser, hvordan LGBTQ+-rejsende tager kontrollen over deres rejser

Del

Nye data viser, hvordan danske LGBTQ+-rejsende fortsat skal forholde sig til et utal af forskellige udfordringer for at opleve verden på deres egne vilkår

  • 59% af de danske LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination, når de har været ude at rejse (67% i 2023)
  • 40% af de adspurgte har afbestilt en rejse inden for det seneste år efter at have set, at LGBTQ+-personer ikke støttes på et bestemt rejsemål
  • Næsten en tredjedel (30%) har haft en negativ oplevelse med en medpassager på et fly på grund af deres LGBTQ+-identitet
  • 43% af LGBTQ+-rejsende har skabt sig et alter ego for at kunne begå sig sikkert i forskellige miljøer, når de rejser

København, 14. AUGUST 2024 – Med udgangspunkt i sin mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, viser Booking.coms seneste rejseundersøgelse om LGBTQ+-personer, at rejsende fortsat oplever betydelige udfordringer. Mere end halvdelen (59%) af alle adspurgte LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination, når de rejser, et tal der stiger til 63% for dem, der på nuværende tidspunkt er sprunget ud**, 64% for dem, der har en partner, og 68% for dem, der betragter sig selv som fortalere for LGBTQ+-personers rettigheder og forandring***. Danske LGBTQ+-rejsende forventer diskriminerende adfærd i en eller anden form fra både deres medrejsende (43%) og de lokale på deres valgte rejsemål (47%). Samtidig siger 48%, at det at være LGBTQ+-person har gjort dem mere usikre og nervøse, når de rejser. Dette er en endnu større bekymring for dem, der identificerer sig som transkønnede (64%), interkønnede (57%) og nonbinære (56%).

På trods af dette tager LGBTQ+-rejsende kontrollen over deres virkelighed. Fra omhyggeligt at vælge rejsemål til at forudbestille flysæder og skabe alter egoer – LGBTQ+-rejsende tager kontrollen over deres rejser mere end nogensinde før, for at kunne håndtere forskellige udfordringer på den sikreste måde og for at få de bedste oplevelser.  

Valg af rejsemål
At finde overnatningssteder, der passer til deres budget, er en af de primære overvejelser for majoriteten (57%) af de danske LGBTQ+-rejsende, hvilket sandsynligvis afspejler de nuværende økonomiske usikkerheder, der berører folk i mange dele af verden. Efter disse primære økonomiske overvejelser siger mere end halvdelen (55%), at det at kunne være sig selv på autentisk vis på deres rejse er den næstvigtigste faktor for dem. Følgende gør sig gældende for danske LGBTQ+-rejsende: 

  • 49% anser et rejsemåls lokale lovgivning vedrørende LGBTQ+-personers menneskerettigheder samt rettigheder vedrørende ligestilling og ægteskab for at være en vigtig faktor.
  • 39% ser på, om rejsemålet har et mere eller mindre accepterende syn på LGBTQ+-personer end deres hjemland. 
  • 39% tager det de har hørt eller læst i nyhederne om oplevelser blandt udenlandske LGBTQ+-rejsende med i betragtning.


Disse overvejelser har haft stor betydning for LGBTQ+-rejsendes oplevelse og beslutninger – 40% af de adspurgte har afbestilt en rejse indenfor det seneste år efter at have set, at et rejsemål ikke støtter op om de lokale LGBTQ+-beboere. Dette er mest udtalt blandt LGBTQ+-forældre (48%) sammenlignet med personer der ikke er forældre (40%), men endnu mere blandt rejsende der er transkønnede (59%) og interkønnede (56%). På den anden side har næsten halvdelen (47%) af de danske LGBTQ+-rejsende booket en rejse inden for de seneste 12 måneder til et rejsemål, der opleves at støtte beboere, der identificerer sig som LGBTQ+-personer. Millennials er mest tilbøjelige til at blive inspireret til at rejse dertil (62%), og den stille generation er mindst tilbøjelige til at rejse dertil (21%). 

Når de står overfor valget, siger over halvdelen (54%), at de foretrækker at besøge rejsemål, hvor LGBTQ+-turisme allerede er veletableret, sammenlignet med 37%, der hellere vil overveje steder, hvor deres tilstedeværelse kunne bidrage til at skabe mere social bevidsthed og accept. Tidsånden spiller også en rolle, når der skal tages en beslutning: over halvdelen (52%) af de danske LGBTQ+-rejsende siger, at de er mere tilbøjelige til at booke rejseoplevelser med inspiration fra LGBTQ+-popkultur. Dette er mest udpræget blandt millennials (70%).

Forberedelser før flyrejsen
Når rejsemålet er blevet besluttet, tager de danske LGBTQ+-rejsende yderligere proaktive skridt for at håndtere bekymringer om potentiel diskrimination på flyrejsen. Næsten hver tredje (30%) har haft en negativ oplevelse med en medpassager på et fly, der er direkte relateret til deres identitet, mens 22% udtrykte bekymring ved tanken om at sidde ved siden af ​​en fremmed af frygt for vedkommendes reaktion eller adfærd over for dem som LGBTQ+-personer. Sidstnævnte er mest udbredt blandt personer, der er transkønnede (57%), interkønnede (48%) eller nonbinære (44%). Som en konsekvens heraf vælger 39% af de danske LGBTQ+-rejsende et specifikt sæde på forhånd for at minimere interaktion med andre af frygt for diskrimination. Dette er mest udbredt blandt transkønnede (61%), interkønnede (55%) og nonbinære (50%).

Rejsepersonaer
LGBTQ+-rejsende påtager sig aktivt andre personaer for at beskytte sig selv, når de rejser. Over en tredjedel (36%) af de danske LGBTQ+-rejsende siger, at de ændrer dele af deres udseende og adfærd for at undgå potentiel diskrimination eller uønsket opmærksomhed, mens 43% har skabt sig et alter ego til at navigere i forskellige miljøer, når de rejser. Dette er mest almindeligt blandt rejsende, der er transkønnede (59%) og lesbiske (47%). Den primære årsag til, at de rejsende skaber sig et alter ego, er at beskytte sig selv og føle sig trygge (35%), mens næsten en tredjedel (32%) gør det for at tilpasse sig en bestemt kultur, der kan være på rejsemålet.

Allierede fra rejsebranchen
LGBTQ+-rejsende anerkender også den udvikling, der er sket inden for rejsebranchen. 59% siger, at den øgede inklusion har fået dem til føle sig mere tilpas, når de rejser. Dette er mest tilfældet blandt dem, der er sprunget ud (76%), men også for 65% af dem, der ikke er.
At besøge rejsemål, som har tilstrækkelig lovgivning, gør det nemmere at føle sig inkluderet, og dette afspejler sig i interaktionen med dem, der arbejder inden for rejsebranchen: 70% af de danske LGBTQ+-rejsende føler sig godt tilpas, når de tjekker ind på overnatningsstedet, 73% føler sig godt tilpas, når de kommunikerer med overnatningssteder og flyselskaber, og 73% føler sig godt tilpas, når de interagerer med f.eks. turguider, flypersonale og taxachauffører på rejsemålet. Da deltagerne desuden blev spurgt om, hvilke funktioner de kunne ønske sig fra rejseselskaber, der kan forbedre deres fremtidige rejseoplevelser, nævnte 22% filtre, som gør det lettere at identificere overnatningssteder, der tilbyder en inkluderende oplevelse. Dette er særligt vigtigt for rejsende, der er transkønnede (49%) og rejsende, der har en flydende kønsidentitet (40%).  

“Hos Booking.com mener vi, at alle skal kunne rejse og opleve verden på deres egen unikke måde", siger Arjan Dijk, CMO og Senior Vice President hos Booking.com. "Som homoseksuel mand kender jeg desværre selv til de udfordringer, der fortsat er i mange dele af verden, hvilket blandt andet betyder, at der allerede nu desværre udsendes rejseadvarsler før Pride-arrangementer i år. På trods af alt dette bliver jeg utroligt inspireret af at se LGBTQ+-rejsende, der ukueligt tager ansvar for deres egne livserfaringer, både hjemme og når de rejser. Samtidig med at der sker reelle og håndgribelige fremskridt, skal vi fortsat være opmærksomme og gøre vores del for at alle kan rejse og opleve verden, som dem de er." 


Udover virksomhedens globale partnerskab med IGLTA, International LGBTQ+ Travel Association, er Booking.com nu også stolt over at være en af ​​de nyeste samarbejdspartnere med to organisationer, der er med til at understrege at Booking.com, er dedikeret til at gøre verden mere inkluderende for alle, uanset hvor de er:  

  • Global Equality Fund: Dette unikke offentligt-private partnerskab samler ligesindede enheder fra den offentlige og private sektor, der er dedikerede til at fremme og forsvare menneske- og frihedsrettighederne for LGBTQ+-personer i hele verden. Gennem GEF samarbejder regeringer, virksomheder og fonde med menneskerettighedsforkæmpere og organisationer fra civilsamfundet, der arbejder for at beskytte og styrke LGBTQ+-bevægelser og -personer.
  • Stonewall National Monument Visitor Center: Dette center ligger i Greenwich Village i hjertet af New York og åbnede den 28. juni 2024. Formålet er at bevare, udbrede og fejre arven efter de historiske Stonewall-optøjer, og stedet fungerer som et levende mindesmærke for de forkæmpere og pionerer, der kom før os, og oplyser om de begivenheder, der formede LGBTQ+-miljøets borgerrettighedsbevægelse. 


KONTAKTOPLYSNINGER
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger;
Booking@aspekta.dk

Note til redaktører:
Undersøgelse bestilt af Booking.com og gennemført uafhængigt blandt 11.469 LGBTQ+-rejsende fra 27 lande og områder, herunder: Argentina (201), Australien (606), Belgien (201), Brasilien (503), Canada (804), Colombia (302), Kroatien (204), Danmark (200), Frankrig (1005), Tyskland (1005), Hongkong (203), Indien (403), Israel (204), Italien (603), Japan (402), Mexico (300), Holland (504), New Zealand (202), Singapore (202), Spanien (402), Sverige (203), Schweiz (200), Taiwan (200), Thailand (202), Storbritannien (1007), USA (1000), Vietnam (201). De deltagende LGBTQ+-rejsende identificerede sig selv på tværs af demografiske karakteristika om køn og seksuel orientering. For at kunne være med i spørgeundersøgelsen skulle de adspurgte desuden have været på en fritidsrejse indenfor de seneste 12 måneder. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i april og maj 2024.

**Som en del af denne undersøgelse spurgte vi deltagerne om de betragter sig selv som “sprunget ud” på nuværende tidspunkt når det kommer til deres LGBTQ+-identitet. Med “sprunget ud” mener vi at offentliggøre eller ikke længere at skjule sin seksuelle orientering eller kønsidentitet. 

***Som en del af denne undersøgelse spurgte vi deltagerne om de betragter sig selv som "aktive fortalere for LGBTQ+-personers rettigheder og forandringer" i deres lokalsamfund. Med “aktiv fortaler” mener vi at foretage handlinger, store som små, for at støtte, kæmpe for og forsvare LGBTQ+-personers rettigheder i deres lokalsamfund. 

Nøgleord

Om Booking.com:

Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.coms platform hver dag millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser. Du kan få flere oplysninger ved at følge @bookingcom på sociale medier eller ved at gå til globalnews.booking.com.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser29.4.2024 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet

Booking.com løfter sløret for dette års mest indbydende rejsemål og for modtagerne af Traveller Review Awards 202424.1.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et rekordhøjt antal på 1,48 millioner partnere i 221 lande og områder anerkendes for deres store gæstfrihed med en Traveller Review Award 2024, herunder 3384 partnere i Danmark. Det største antal prismodtagere finder man for 7. år i træk i Italien med i alt 181.012 priser, efterfulgt af Spanien (125.611), Frankrig (124.361), Tyskland (86.910) og Storbritannien (74.754). Lejligheder er for 7. år i træk den mest prisbelønnede type overnatningssted med over 710.000 modtagne priser globalt set, mens feriehuse (213.824) for anden gang sniger sig foran hoteller (179.357) som nummer to. Arraial d'Ajuda i Brasilien tager prisen som dette års mest indbydende sted på jorden, mens Perthshire i Storbritannien også træder ind i rampelyset som jordens mest indbydende region i 2024.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye