Politiforbundet

Bandekonflikt: Politiforbundet opfordrer politikerne til at tænke langsigtet

Politiet har brug for flere ressourcer. Ikke kun i form af nye værktøjer, men i høj grad også flere politifolk, lyder det fra Politiforbundets formand Heino Kegel, efter den aktuelle og alvorlige bandekonflikt er landet på statsministerens bord. - Politikerne bør tænke mere langsigtet og investere fornuftigt i dansk politi blandt andet ved at fokusere på rekruttering og fastholdelse, siger han.

Politiforbundets formand, Heino Kegel, opfordrer politikerne til at tænke mere langsigtet. Politiet har brug for en bedre økonomi og langt flere politifolk for at kunne løse opgaverne, siger han. Jakob Boserup

Den seneste tids alvorlige konflikt i bandemiljøet har fået stor politisk bevågenhed. Også i forhold til politiets muligheder for at forhindre og efterforske den grænseoverskridende kriminalitet. Politiforbundet ser positivt på de tilkendegivelser, der er kommet fra både justitsministeren og statsministeren, som ønsker at give politiet de bedste muligheder.

- Der er ingen tvivl om, at ny viden og flere værktøjer kan hjælpe politiet til at navigere og løse opgaverne bedst muligt. Der er dog et også et stort og akut behov for, at politikerne tænker længere frem. Politiet har også brug for en bedre økonomi og langt flere politifolk for at kunne løse opgaverne. Ikke flere lappeløsninger, tak, lyder det fra Heino Kegel.

Han påpeger vanskelighederne med at rekruttere nye politifolk og uddyber:

- Der skal investeres fornuftigt og langsigtet. Politiforbundet har gennem mange år gjort opmærksom på ressourceproblematikken og de udfordringer, det forårsager, når der ikke er politifolk nok til at løse det stigende antal opgaver. Oven i det kommer der nye typer af kriminalitet, som bliver mere og mere kompleks – og grænseoverskridende, siger forbundsformanden.

Lav en plan og giv løn under uddannelse

Det er efterhånden en velkendt problematik, at politiet ikke er oppe på det antal politifolk, som blev politisk aftalt ved den seneste flerårsaftale. Og at det er vanskeligt at nå derhen.

- Ifølge flerårsaftalen skulle der lige nu være 11.700 politifolk, men der er kun 11.439. Der mangler knap 300 politifolk, og det kan mærkes i hverdagen, når opgaverne skal løses. Politiet er maksimalt presset, og der er brug for flere ressourcer i beredskaberne, til forebyggelsesarbejdet, kompetenceudvikling og i høj grad også efterforskningsmæssigt. Så mit budskab er klart: Lav en plan for, hvordan der skal rekrutteres flere politifolk, siger Heino Kegel.

Han fortsætter:

- Politiforbundet har blandt andet foreslået, at man indfører løn under hele basisuddannelsen og dermed dropper SU på skoledelen.  Løn under hele uddannelsen vil gøre, at man kan tiltrække ansøgere i et bredere segment, end man kan i dag, lyder opfordringen fra formanden.

Billeder

Jakob Boserup

Om Politiforbindet

Politiforbundet organiserer alle polititjenestemænd – fra politielev og til chefpolitiinspektør. Vi er et markant forbund, som sætter klare aftryk i debatter om tryghed, velfærd, retssikkerhed og demokrati. Vi har indflydelse på politiets arbejdsvilkår, uddannelse, arbejdstid, udstyr og lønforhold. Det er vores opgave at passe på politiet, så politiet kan passe på resten af samfundet.