Danskernes interesse for at købe bolig er stigende

Danskernes interesse for at købe bolig stiger og overgår nu niveauet fra samme måned sidste år. I juli måned steg antallet af indhentede lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse for sjette måned i træk. Væksten er især drevet af en øget efterspørgsel i områder uden for København. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

I juli måned indhentede danskerne 5.204 lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse – det er 22 pct. flere end samme måned sidste år. Man skal tilbage til 2021 for at finde en juli måned, hvor danskerne indhentede flere lånetilbud.

”Trods sommerferie har danskerne stadig været aktive på boligmarkedet. Deres interesse for at skifte deres eksisterende bolig ud med en ny eller købe et sommerhus er højere i juli måned sammenlignet med samme måned i både 2022 og 2023, hvor rentestigninger og høje energipriser lagde en dæmper på købelysten”, siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Stigende interesse på tværs af landet

Interessen for boligkøb har været stigende på tværs af landet. Flere landsdele har i juli måned oplevet en stigning i antallet af indhentede lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse på over 20 pct. i forhold til året før. Landsdelene Vest- og Sydsjælland og Fyn oplevede de største stigninger med henholdsvis 42 og 39 pct. flere lånetilbud til boligkøb i forhold året før. København by, Vestjylland og Københavns omegn var de eneste tre landsdele, hvor stigningerne var på under 20 pct. For København by, Vestjylland og Københavns omegn var stigningen i antallet af indhentede lånetilbud til boligkøb på henholdsvis 9, 8 og 6 pct. i forhold til juli sidste år.

”En af årsagerne til den mindre stigning i København og omegn kan skyldes det nye boligskattesystem. Her fulgte en skatterabat med, hvis boligskatten steg, og hvis boligen blev overtaget inden årsskiftet. Det har nok medført, at mange boligkøbere i København og omegn fremskyndede deres boligkøb for at få skatterabatten med, da visse boligejere i disse områder kunne se frem til stigende boligskatter med det nye system. I perioden inden ikrafttrædelsen så vi en større interesse for lånetilbud til boligkøb i København og omegn, som efterfølgende faldt, efter det nye boligskattesystem trådte i kraft”, siger Peter Jayaswal.

Læs hele nyheden her