DLG Group

DLG leverer et solidt halvårsregnskab

Med et driftsresultat (EBITDA) på 950 mio. kr. fastholder DLG-koncernen et højt indtjeningsniveau på driften de første seks måneder af 2024. Group CEO Kristian Hundebøll betegner halvårsregnskabet som tilfredsstillende ud fra de givne markedsforhold.

Trods udfordrende markedsforhold har DLG-koncernen konsolideret sig yderligere i første halvår og leverer et solidt halvårsregnskab.

”Jeg er glad for, at vi trods det udfordrende marked står stærkt, fordi vi gennem en årrække har haft et strategisk fokus på at øge vores finansielle robusthed. Det er et halvårsregnskab der er på niveau med de budgetterede forventninger. Vi leverer det hidtil bedste halvårsresultat (EBITDA) inden for vores Food-aktiviteter, mens vi ser en tilbagegang i indtjeningen i vores tyske energi- og byggemarkedsforretning, som skyldes afmatningen i den tyske økonomi,” siger Group CEO Kristian Hundebøll.

Omsætningen i årets første seks måneder var på 30 mia. kr. mod 34,7 mia. kr. i 2023, en tilbagegang der skal ses i lyset af et lavere forbrug og et markant fald i det generelle prisniveau på korn, råvarer og energi i forhold til 2023. På et bagtæppe af stigende renter og et højere omkostningsniveau blev resultatet før skat (EBT) på 83 mio. kr. mod 374 mio. kr. i 2023, som var koncernens hidtil bedste halvårsresultat med baggrund i ekstraordinært gunstige markedskonjunkturer.

”Vores faste omkostninger har været stigende blandt andet på grund af den høje inflation i Tyskland, mens renteudgifterne samtidig er øget markant. Der er ikke udsigt til, at renteniveauet ændrer sig betydeligt i den kommende tid, og derfor fortsætter vi arbejdet med at tilpasse vores omkostninger og øge indtjeningsevnen,” siger Kristian Hundebøll.

Rekordhalvår for Food-divisionen

Inden for forretningsområdet Food blev der i første halvår leveret gode resultater over hele linjen fra de landbrugs- og fødevarerelaterede aktiviteter i koncernen. Det resulterede i, at EBITDA steg til 582 mio. kr. mod 551 mio. kr. i samme periode sidste år. Et stabiliseret totalmarked for husdyrernæring bidrager positivt, ligesom de tyske landbrugsaktiviteter samt vitamin- og mineralforretningen Vilofoss leverer en pæn fremgang efter en udfordrende periode. Desuden leverer æg- og fjerkræaktiviteterne fortsat gode resultater.

”Vores landbrugs- og fødevarerelaterede aktiviteter er den stærke rygrad i koncernen, og divisionen er kommet fint fra start i år. Vi har gennem de seneste år fokuseret meget på at stabilisere vores tyske forretning, og det ser vi effekterne af nu, ligesom Vilofoss tegner sig for en pæn fremgang,” siger Kristian Hundebøll.

Siden stoppet for import af russisk gas i 2022 fik det tyske energimarked til at overophede og resulterede i to år med ekstraordinær efterspørgsel og høje priser, er markedet nu faldet tilbage til et mere normaliseret niveau. Det skyldes en kombination af flere faktorer, bl.a. udviser kunderne øget prisbevidsthed, ligesom efterspørgslen er lavere grundet afmatningen i tysk økonomi og et deraf faldende energiforbrug. Det afspejles i driftsresultatet for forretningsområdet Energy, der i første halvår realiserede et EBITDA på 261 mio. kr. mod 424 mio. kr. i 2023.

Den økonomiske opbremsning i Tyskland og særligt de højere renteniveauer påvirker også byggebranchen, hvor aktivitetsniveauet faldt i årets første seks måneder. Det afspejles i salget af byggematerialer, hvor efterspørgslen har været faldende og afstedkommet et mindre salg og lavere indtjeningsmarginer. Forretningsområdet Housing landede et EBITDA på 107 mio. kr. mod 163 mio. kr. sidste år.

”De seneste år har vores tyske byggematerialeforretning leveret flotte vækstrater, men lige nu ser vi en afmatning i markedet og manglende investeringslyst. Der er dog fortsat et stort bygge- og renoveringsbehov i Tyskland, hvorfor vi fortsat har positive forventninger til at investeringslysten kommer tilbage og efterspørgslen efter byggematerialer stiger igen. Vi er blandt de største leverandør af byggematerialer og står stærkt i markedet. Det giver os gode forudsætninger for at udnytte de muligheder, der kommer, når aktivitetsniveauet igen stiger,” siger Kristian Hundebøll.

Fokus på at styrke grønne investeringer

At bidrage til den bæredygtige omstilling er en central del af koncernstrategien, Creating the Future 2030. Derfor har DLG-koncernen de seneste år investeret betydeligt i virksomheder og teknologi, der kan bidrage til dette.

I 2024 har koncernen etableret et strategisk samarbejde med Novo Holdings, der skal fremme bæredygtig landbrugs- og fødevareproduktion. I første fase overtager Novo Holdings 25 % af aktierne i Sejet Planteforædling (Sejet), der er 100 % ejet af DLG-koncernen og førende inden for landbrugsinnovation.

Desuden har DLG-koncernen i partnerskab med Argentinas største landbrugsselskab, ACA, foretaget en større millioninvestering i den argentinske sojamølle Entre Ríos Crushing S.A. (ERCSA), der skal sikre DLG Group en årlig import af op mod 200.000 tons segregeret soja til det Nordeuropæiske marked, som er dyrket på afskovningsfrie arealer.

”Vi har taget nogle vigtige og nødvendige skridt med investeringer, som skal understøtte den grønne omstilling og være med til at sikre, at vi kan levere fremtidens løsninger til vores kunder. Nu sætter vi investeringstempoet lidt ned og fokuserer på at styrke de investeringer, vi allerede har lavet,” siger Kristian Hundebøll.

Forventninger til helåret

”Vi forventer, at de tendenser, vi har set i første halvår, vil fortsætte i andet halvår, og de lave konjunkturer i Tyskland vil fortsat påvirke koncernens indtjening. Den geopolitiske situation og verdensøkonomien kan spille ind på, hvordan markederne udvikler sig. Vi fastholder dog forventningen om at levere et driftsresultat (EBITDA) omkring 2,4 mia. kr. for året samt fortsat stabile finansielle nøgletal,” siger Kristian Hundebøll.

Om DLG

DLG-koncernen er et andelsselskab ejet af 27.000 danske landmænd. Selvom vores rødder er danske, har vi et globalt udsyn. Fra at vi tidligere udelukkende opererede i Danmark er DLG-koncernen vokset markant gennem de seneste 20 år og er nu en af de førende europæiske virksomheder inden for fødevarer, energi og byggematerialer med aktiviteter i 18 lande.

I 2023 havde DLG-koncernen en omsætning på 67 mia. kr., hvilket gør os til en af Danmarks største virksomheder målt på omsætning. Cirka 65 % af vores omsætning genereres i Tyskland, som er vores største marked.

Følg pressemeddelelser fra DLG Group

Flere pressemeddelelser fra DLG Group

Samarbejdet mellem BioCirc og DLG bringer endnu en innovativ løsning til den danske landbrugssektor19.8.2024 13:06:47 CEST | Pressemeddelelse

BioCirc og DLG kan nu løfte sløret for en ny fritstående sandvask-teknologi, der revolutionerer håndteringen af gylle for en stor del af dansk landbrugs mælkeproducenter, der bruger sand i køernes sengebåse. For at biomassen kan bruges i biogas, skal den renses for sand, og med det nye sandvask-koncept bliver det dermed muligt for endnu flere landmænd at levere gylle til biogasproduktion.