Danskerne efterlyser større fokus på AI-uddannelse og træning i skoler og på universiteter

Mens mange danskere begynder et nyt skole- og studieår, viser en ny undersøgelse fra PwC, at 2 ud af 3 ønsker mere fokus på AI-uddannelse i skoler og på universiteter. 7 ud af 10 mener desuden, at der er behov for strammere regulering for at sikre en etisk udvikling af kunstig intelligens, viser undersøgelse fra PwC om danskernes holdning til kunstig intelligens.

Mads Nørgaard Madsen, leder af PwC’s konsulentforretning.

64 % af danskerne ønsker et større fokus på kunstig intelligens (AI) i skoler og på universiteter, og flere end hver anden dansker (55 %) kræver mere politisk fokus på at sikre en etisk korrekt udvikling af AI. Det viser en ny undersøgelse fra PwC, som i samarbejde med Epinion har analyseret over 1.000 danskeres holdning til kunstig intelligens.

Danskerne har et klart ønske om, at AI i højere grad bliver implementeret i uddannelsessystemet. Politikere og uddannelsesinstitutionerne spiller her en afgørende rolle, så de unge kan blive klædt på med de rette kompetencer inden for AI, som bliver stadigt mere efterspurgt på arbejdsmarkedet. Det er desuden afgørende, at det sker på en etisk forsvarlig måde,” siger Mads Nørgaard Madsen, leder af PwC’s konsulentforretning.

57 % af de 18-36 årige mener, at der bør være mere fokus på AI-uddannelse og træning i skoler og på universiteter, og henholdsvis 68 % og 65 % af de 37-55 årige og +56 årige mener det samme.

“Undersøgelsen viser, at der er et klart flertal på tværs af alle aldersgrupper, der ønsker et større fokus på AI i skoler og på uddannelsesinstitutioner. Et større fokus indebærer, at der fx udvikles klare retningslinjer og standarder for brugen af AI på uddannelser, herunder at de unge studerende forstår vigtigheden af at kunne forholde sig reflekterende og konstruktivt til de digitale værktøjer,” understreger Mads Nørgaard Madsen.

Mangel på gennemsigtighed og falske nyheder

Undersøgelsen viser nemlig også, at 63 % af danskerne er bekymret for, at mangel på gennemsigtighed omkring AI kan føre til uønskede konsekvenser eller misbrug, og 44 % er bekymret for, at AI kan reproducere og forstærke diskrimination i samfundet.

Mangel på gennemsigtighed er en reel bekymring, og særligt spredning af misinformation er vigtigt at forholde sig til. Vi som mennesker skal være i stand til at sikre ansvarligheden og kvaliteten i de løsninger, vi skaber via teknologi, så vi sikrer, at udvikling og innovation sker på en etisk, transparent og ansvarlig måde,” understreger Mads Nørgaard Madsen.

Hele 7 ud af 10 danskere peger desuden på spredning af falske nyheder og propaganda, herunder udbredelsen af fortrolige og fejlagtige oplysninger, som en fare ved AI, mens 68 % er bekymrede for kriminelle handlinger, såsom cyberangreb eller misbrug af data.

“Vi ser desværre en stigning i AI-generede angreb, som fx phishing, hvor AI’s evne til at automatisere opgaver, oversætte til mange sprog, forbedre og sammenkøre værktøjer udnyttes. Det kan føre til en højere succesrate for den cyberkriminelle og stiller højere krav til den enkelte om at være årvågen. Derfor er det vigtigt, at virksomheder løbende forstærker sit værn mod cyberkriminalitet, bl.a. gennem AI, for at stå stærkere mod den stigende kompleksitet af angreb,” slutter Mads Nørgaard Madsen.

Om undersøgelsen
I samarbejde med Epinion har PwC analyseret 1.030 danskeres holdning til kunstig intelligens. Respondenterne udgør et repræsentativt udsnit af danskerne og består af 49 % mænd og 51 % kvinder. 31 % af respondenterne er mellem 18-36 år, 29 % er mellem 37-55 år, og 40 % er 56 år eller derover.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Nordjylland får privatøkonomi på skoleskemaet21.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I august starter tiltaget op på skoler i Nibe og Aalborg og Vestbjerg.