Stærk slutspurt sikrer ni OL-medaljer til Danmark

De danske atleter har endnu engang leveret et OL på højeste hylde, og med ni medaljer opfylder medaljehøsten den danske resultatmålsætning.

Ved OL i Paris 2024 vandt badmintonspilleren Viktor Axelsen OL-guld for anden gang i træk. Foto: lars Møller

Fælles pressemeddelelse fra DIF og Team Danmark

2 guldmedaljer.
2 sølvmedaljer.
5 bronzemedaljer.

Sådan lyder den danske OL-medaljebundlinje efter et formidabelt OL i Paris med udsolgte arenaer, forrygende stemning på tribunerne og stærk dansk opbakning til atleterne i rødt og hvidt.

Dermed er medaljemålsætningen også opfyldt, og alle de forbund, der var udmeldt medaljeforventninger til, er lykkedes med præstationer, der har sendt atleterne på podierne. Chef de mission for det danske OL-hold, Søren Simonsen, siger:

”Vi har haft et flot dansk OL, hvor vi har nået vores medaljemålsætning. Det kan vi i Danmark være enormt stolte over. Som vi meldte ud, da vi offentliggjorde målsætningen kort før OL, skulle vi vente lidt på, at danske atleter kom på podierne på grund af konkurrenceplanen til dette OL. Det har skabt ekstra pres på alterne her til sidst, men det har de håndteret fremragende, og vi kan konstatere, at de forbund, vi havde særlige medaljeforventninger til, alle har vundet medaljer. Udover nogle helt fantastiske præstationer har vi set et dansk OL-hold stå sammen og bakke hinanden op på meget fornem vis i en OL-kulisse, som har været formidabel,” siger Søren Simonsen.

DIF, Team Danmark og de olympiske specialforbund kigger ikke kun på medaljeregnskabet, når de sportslige præstationer evalueres i detaljer efter OL. Personlige rekorder, top-8 placeringer og de berømte marginaler er væsentlige nuancer at få med for at tegne det store resultatbillede.

Bundlinjen viser, at Danmark stadig præsterer på et højt niveau blandt verdens bedste atleter. Vi har set præstationer i verdensklasse, og på grund af konkurrencekalenderen har vi denne gang skulle have is i maven, inden de danske medaljer kom i hus. Samtidig har der også været præstationer, der ikke levede op til forventningerne i nogle sportsgrene, og det kræver en grundig evaluering den kommende tid, forklarer Team Danmarks sportsdirektør, Lars Balle Christensen.

”Danmark har præsteret et flot OL, hvor der har været meget at juble over. Kigger vi længere ud i horisonten har de seneste år vist, hvordan lande, vi normalt sammenligner os med, opruster og vinder mere og mere. Den udvikling er vi blevet bekræftet i til OL, hvor vi kan se en markant udvikling mod øget professionalisme og mere individualiserede set-ups, hvor den enkelte atlet har store eksperthold i kulissen. Mange andre lande giver deres atleter mulighed for kun at fokusere på deres sport, og det udfordrer danske atleter og den model, vi arbejder med, hvor der også skal være plads til uddannelse. Det bliver vi naturligvis nødt til at forholde os til, og det betyder, at vi kommer til at kigge på, om vi skal justere og prioritere vores midler anderledes. Vi er overordnet set tilfredse med medaljehøsten til OL, men dansk eliteidræt skal op på næste niveau, hvis vi skal fastholde nuværende placering, og give atleterne muligheder for at vinde medaljer til Danmark,” siger Lars Balle Christensen.

Med ni medaljer til Danmark er målsætningen indfriet, men det er ikke kun antallet af medaljer, der glæder den danske chef de mission, Søren Simonsen.

”Mange lande satser hele butikken på få sportsgrene. Det gør vi ikke i Danmark, hvilket tydeligt ses på vores medaljehøst. Danmark endte med ni medaljer, og de blev vundet i otte sportsgrene. Det er imponerende, at vi formår at være konkurrencedygtige i så mange forskellige sportsgrene, når vi sammenligner os med lande af samme størrelse som os,” siger Søren Simonsen.

Team Danmark har en målsætning om at være blandt verdens 25 bedste blandt alle nationer og blandt de fem bedste nationer med et indbyggertal på under 10 millioner indbyggere målt på antal medaljer. Hvis vi udelukkende kigger på medaljetabellen, ligger Danmark – kort tid før OL's allersidste konkurrencer er afsluttet - på en samlet 22. plads målt på antallet af OL-medaljer, og sammenligner vi Danmark med andre lande med under 10 millioner indbyggere, så ligger Danmark på en fornem tredjeplads. Det er på niveau med OL i Tokyo, forklarer Lars Balle Christensen.

”Mange lande poster væsentlig større summer i eliteidræt end Danmark. Det er en bekymring, om vi kan holde niveauet og en bæredygtig udvikling på de nuværende vilkår. Vi er glade for den økonomiske støtte, vi har fået af regeringen og vores kommercielle partnere, men vi er langt fra i mål med at sikre et økonomisk fundament under dansk eliteidræt,” slutter Lars Balle Christensen

På vegne af de danske OL-atleter skal lyde et olympisk 'TAK FOR STØTTEN' til Team Danmark og DIF's olympiske partnere:

Toyota, ISS, BESTSELLER, Bilka, føtex, Netto, Carlsberg, Danish Crown, KIRKBI, Advokatfirmaet Poul Schmidt, Danske Spil og Salling Fondene.

Ingen vinder alene.

De ni danske OL-medaljer:

Guld: Viktor Axelsen, badminton, herresingle
Guld: Herrehåndboldlandsholdet

Sølv: Anne-Marie Rindom, sejlsport, ILCA-6
Sølv: Cathrine Laudrup-Dufour, Nanna Skodborg Merrald og Daniel Backmann Andersen, dressur, hold

Bronze: Michael Mørkøv og Niklas Larsen, parløb, banecykling
Bronze: Edi Hrnic, taekwondo
Bronze: Turpal Bisultanov, brydning
Bronze: Emma Aastrand Jørgensen, kajak, 500 m
Bronze: Kvindehåndboldlandsholdet

Danske OL-medaljer ved de seneste 10 OL:

2024 Paris, 9
2021 Tokyo, 11
2016 Rio, 15
2012 London, 9
2008 Beijing, 7
2004 Athen, 8
2000 Sydney, 6
1996 Atlanta, 6
1992 Barcelona, 6
1988 Seoul, 4

Yderligere kommentarer:

Chef de mission, Søren Simonsen, DIF, 29420443, sos@dif.dk
Sportsdirektør, Lars Balle Christensen, Team Danmark, 25145640, lbch@teamdanmark.dk

Få overblikket over det danske hold og download atletbilleder til redaktionelt brug på www.ol.dk. Følg det danske hold til OL i Paris via @danmarktilol på Facebook og Instagram.