Podcast med unikke interviews med Pete Seeger

Tønder Festival giver i anledning af 50-års jubilæet en gave, nemlig en podcast om og med den legendariske amerikanske folkemusiker Pete Seeger.

Pete Seeger

Podcasten “Weekend with Pete” i fem afsnit indeholder enestående og ikke tidligere offentliggjorte interviews med folkemusiklegenden Pete Seeger. De mange timers interviews blev optaget i 1999 af den schweiziske radiojournalist Jean-Claude Kuner. Materialet er grundlaget for den nye podcast, som er skabt i et samarbejde mellem Jean-Claude Kuner og den danske radiojournalist og podcastvært Claus Vittus.

Det er ikke for meget sagt, at Pete Seeger (1919-2014) er et ikon og en af de vigtigste skikkelser i moderne amerikanske folkemusik. Han var med i gruppen The Weavers i 1950’erne, medstifter af Newport Folk Festival og i årtier indbegrebet af den amerikanske protestsanger. Pete Seeger var musiker, sangskriver, miljøforkæmper, menneskerettighedsaktivist og en ledende skikkelse i den politisk vakte folkemusikbevægelse op gennem 1950’erne og 1960’erne. Og så var han i øvrigt på plakaten på Tønder Festival i 1990.

Nu kan man lytte til historien om Pete Seeger i podcastserien “Weekend with Pete”, og det særlige er, at hovedpersonen selv fortæller.

Jean-Claude Kuner rejste i 1999 til Beacon i USA for at interviewe Pete Seeger. Det blev til en hel weekend, hvor den da næsten 80-årige Pete Seeger både sang og spillede guitar, banjo og fløjte og fortalte i timevis. Pete Seeger gav også sine egne akustiske udgaver af sangene “Turn, Turn, Turn”, “We Shall Overcome” og mange flere. Alt blev optaget på bånd.

Disse bånd har ikke hidtil været udgivet. Takket været samarbejdet mellem Claus Vittus og Jean-Claude Kuner – og med støtte fra Tønder Festival – kan man nu lytte til denne spektakulære og musikhistoriske fortælling i podcasten.

Om Claus Vittus: Musikjournalist siden 1980. Har arbejdet for websites, musik- og dagblade, radiojournalist for DR siden 1985 senest for Radio Mars fra 2024, konferencier og podcastproducer for Tønder Festival.

Om Jean-Claude Kuner: Født i Schweiz, bor og arbejder i Berlin. Instruktør af skuespil og opera, forfatter, dokumentarist og radiojournalist med musik som speciale. Har vundet flere priser for sine radiodrama- og dokumentarer.

Podcasten ”Weekend with Pete” kan hentes via Tønder Festivals hjemmeside www.tf.dk og via siden www.podkaster.dk/66 samt:

Tønder Festival 21. 22. 23. 24. august 2024

Pete Seeger

Fejl i tidligere udsendt pm om donation26.8.2024 13:06:58 CEST | Pressemeddelelse

Tønder Festival modtager donation fra lokal mindefond Under festivalens frivilligfest søndag aften, kunne formand for Laurids Rudebecks mindefond – Neel Rudebeck, foran 1500 frivillige annoncere, at mindefonden i anledningen af festivalens 50-års jubilæum, havde besluttet dels at bidrage med 10.000 kroner til at hylde en frivillig/frivillig gruppe, som har gjort en særlig indsats under årets festval, og dels besluttet at støtte tilblivelsen af en stor lysskulptur, der skal stå midt på pladsen, og være mødested og blikfang med 120.000 kroner. Lysskulpturen er tegnet af en frivillig fra Atmosfæreholdet, og centerelementet består af to dele. Nogle dunhammere i kobber, der symboliserer en festival stærk forankret i det lokale, men også kendt og udbredt til resten af verden og fx Canada og USA. Og en ”cirkel-bænk” som skal trække referencer dels til den cirkelbro der findes og ses over for visemøllen, der er arnested for festivalen og dels til den traditionsrige afslutning af festivalen, hv

Tønder Festival modtager donation fra lokal mindefond26.8.2024 11:35:42 CEST | Pressemeddelelse