Miljøzoner har fjernet dieselbiler
Der var et markant fald i antallet af regulerede dieselpersonbiler, da miljøzoner sidste år blev introduceret i fem danske byer.

Antallet af biler uden partikelfilter faldt fra 2.500 til 800 daglige køretøjer i miljøzonerne op til den 1. oktober 2023, hvor reglerne trådte i kraft. Ved indgangen til 2024 var der tale om blot 300 køretøjer om dagen, som ikke overholdt reglerne for miljøzonerne
Det viser en ny rapport om effekterne af miljøzonerne, som DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi har lavet for Miljøstyrelsen.
Da der kan være tale om flerregistreringer af samme køretøj, som passerer flere kontrolposter inden for en miljøzone, samt visse køretøjer er undtaget, er antallet af køretøjer, som ikke opfylder reglerne dog endnu mindre.
Københavns, Frederiksbergs, Aarhus’, Odenses og Aalborgs kommunalbestyrelser har alle besluttet, at dieselpersonbiler skal have partikelfilter eller mindst opfylde Euronorm 5-standarden for at kunne køre lovligt i miljøzonerne pr. 1. oktober 2024.
Over 100 millioner fotos af biler
Forskerne bag rapporten har brugt data fra nummerplader, indsamlet via både faste og mobile kameraer, til at analysere trafikkens sammensætning og mængde i miljøzonerne.
Fra 4. maj 2023 til 3. maj 2024 blev der registreret ca. 105,5 millioner observationer i form af fotos fra trafikovervågningen.
Resultaterne af en samkøring af data fra nummerpladefotografering og Motorstyrelsen præsenteres i rapporten. Dataene, leveret af Sund & Bælt, er blevet brugt til at estimere effekten af miljøzonekravene for udledning af forurenende stoffer fra dieselpersonbilerne, for luftkvaliteten samt helbredseffekter og tilhørende samfundsmæssige omkostninger.
Nummerpladedata med oplysninger fra Motorregisteret fra Sund & Bælt er anonymiseret, således at nummerpladen ikke kan identificeres i rapporten.
DCE's beregninger i rapporten viser, at de nye miljøzonekrav vil føre til en reduktion i NOx-emissionerne på 4% og i partikeludledning på 36% på Jagtvej i København. Jagtvej repræsenterer ifølge rapporten en typisk trafikeret bygade i en miljøzone, og tilsvarende resultater ses også for 99 undersøgte gader i København. Dette fører også til en mindre forbedring af luftkvaliteten.
Zoneeffekter på økonomi og sundhed
På landsplan vurderer forskerne bag rapporten, at de skærpede miljøzonekrav vil medføre en samlet økonomisk gevinst for samfundet på ca. 10 millioner kroner i 2024 i form af sparede samfundsmæssige omkostninger relateret til sparede helbredseffekter.
Dette svarer til omkring 0-1 forhindret for tidligt dødsfald samt reduceret sygelighed. Effekten af miljøzonekravene mindskes med tiden i takt med at flere dieselpersonbiler opfylder kravene på grund af. den løbende udskiftning af bilparken. Tages der hensyn til dette forventes på længere sigt, at den akkumulerede effekt er cirka 56 millioner kroner frem til 2035, svarende til 2-3 undgåede for tidlige dødsfald.
Læs rapporten ”Evaluering af skærpede miljøzoner for dieselpersonbiler” her.
For yderligere oplysninger, kontakt venligst DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved Steen Solvang Jensen, ssj@envs.au.dk, tlf. 3018 3127.
Kontakter
Michael StrangholtDCE - Nationalt Center for miljø og Energi, Aarhus Universitet
Tlf:87151354Tlf:93508434mis@dce.au.dkFølg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Grønne tiltag kan øge udledninger, men stadig gavne klimaet15.12.2025 12:24:02 CET | Pressemeddelelse
En ny dansk model for landbrugssystemer blotlægger, at den grønne omstilling i landbruget er mere kompleks, end først antaget. CIRKULÆR-modellen viser, at politiske beslutninger skal tage højde for hele systemet, ellers risikerer vi at gå galt i byen.
Fremtidens skove er en klimagåde15.12.2025 11:39:30 CET | Pressemeddelelse
Et nyt forskningsprojekt, finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, skal hjælpe den grønne omstilling ved at give viden og forudsigelser, der kan sikre bedre skovrejsningsstrategier og størst mulig gevinst for samfundet.
Hanekyllinger som ressource: Nyt forskningsprojekt er et skridt på vejen mod en mere etisk fjerkræproduktion10.12.2025 11:45:16 CET | Pressemeddelelse
Et nyt forskningsprojekt skal vise, om dual-purpose fjerkræ kan være vejen til en mere etisk og miljømæssigt bæredygtig fjerkræproduktion i Danmark, hvor hver kylling tæller, og hvor både høner og haner kan give værdi i form af æg, kød og nye produkter til forbrugerne.
Mangfoldige græsmarker øger udbytte og reducerer kvælstofbehov i landbruget10.12.2025 08:33:17 CET | Pressemeddelelse
En international undersøgelse offentliggjort i Science viser, at en blanding af græsser, bælgplanter og urter i landbrugets græsmarker kan øge produktiviteten, reducere behovet for kvælstofgødning og hjælpe landmænd med bedre at tilpasse sig klimaforandringer.
Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde28.11.2025 12:20:06 CET | Nyhed
Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum