Opsving i pendlingen over Øresundsbron

I første halvår blev der i gennemsnit foretaget 5.471 pendlerture med bil pr. dag over Øresundsbron – en stigning på 11,3 pct. i forhold til samme periode i 2023.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev før værdireguleringer 701 mio. DKK, hvilket er 54 mio. DKK mere end i første halvår sidste år.

Øresundsbrons samlede vejtrafik i årets første halvår steg med 3 procent sammenlignet med samme periode 2023.

– Pendlingen fik et opsving og tog ekstra fart i andet kvartal, siger Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Med et gennemsnit på 19.136 passager om dagen i januar-juni steg Øresundsbrons samlede vejtrafik med 3 pct. i forhold til samme periode sidste år. Vejindtægterne steg med 21 mio. DKK til 784 mio. DKK i første halvår 2024.

Pendlingen med bil steg med 11,3 pct. i forhold til samme periode sidste år, og fire ud af ti rejser blev foretaget med det nye periodekort ØresundPENDLARE+, der giver ubegrænset rejseaktivitet til en fast pris.

Fritidstrafikken blandt ØresundGO-kunder steg med i alt ca. 4 pct. i årets første seks måneder sammenlignet med samme periode i 2023.

– Den danske fritidstrafik var rekordhøj sidste år, men fortsætter med at stige. Det forstærker billedet af den store danske interesse for udflugter og ferie i nabolandet. Samtidig gør en svækket svensk krone det stadig attraktivt for danskerne at opleve Sverige, siger Linus Eriksson.

Lastbiltrafikken tegnede sig i gennemsnit for 1.619 passager om dagen, et fald på 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Godstrafikken er i løbet af andet kvartal begyndt at stabilisere sig på sidste års niveau.

– Godstrafikken har været faldende i næsten et år efter flere år med stærk vækst. 2024 begyndte også med faldende trafik, men siden april har den ligget mere stabilt på sidste års niveau, siger Linus Eriksson.

Øresundsforbindelsens grønne passager, altså køretøjer der kører på enten el eller brint, er blevet optalt ved at matche betalingsanlæggets teknologi for nummerpladeaflæsning med køretøjsregistre i Danmark og Sverige. I juni 2023 var andelen af grønne passager 8,4 pct. – og den er gradvist steget hver måned til 12,2 pct. i juni i år. Det svarer til en stigning på omkring 45 pct. på et år.

Øresundsbro Konsortiets renteudgifter faldt fra 136 til 97 mio. DKK som følge af faldende inflation og reduceret gæld. Driftsomkostningerne steg med 2 mio. DKK i forhold til den samme periode sidste år.

Årets resultat før værdireguleringer forventes at ligge mellem 1.400 og 1.500 mio. DKK, hvilket er på niveau med sidste års resultat.

Udvikling i vejtrafikken i januar-juni 2024

Trafik pr.

dag 2024

Trafik pr.

dag 2023

Udvikling

(%)

Udvikling (antal)

Personbiler*

-0,2 %

ØresundPENDLARE

-7,3 %

Godstrafik**

-1,1 %

Lastbiler >9 m

-2,6 %

Varevogne 6-9 m

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag i 2024. Udviklingen i togtrafikken præsenteres i Øresundsindex/Trafikstatistik.

* Personbiler omfatter personbiler med påhængsvogn og motorcykler.
** Godstrafik omfatter alle godstransporter fra 6 meter.

Markedsandel af den samlede Øresundstrafik*

Markedsandel i pct.

Personbiler

86,6

Godstrafik >6 m.

62,5

84,3

83,6

* Gælder perioden 1. april 2023 til 31. marts 2024, hvilket er den seneste periode med aktuelle data.

Hovedposter i resultatopgørelsen (mio. DKK)

Jan-jun

Jan-jun

Udvikling

Indtægter, vej

Indtægter, jernbane

Øvrige indtægter

Indtægter i alt

Driftsomkostninger

Andre driftsomkostninger

Afskrivninger

Resultat af primær drift

Finansielle poster

Resultat før værdireguleringer

Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*

Værdiregulering, valutakurseffekt netto*

Periodens resultat

* Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver værdiansættes til deres markedsværdi med løbende bogføring af værdireguleringen i resultatopgørelsen under finansielle poster. Markedsværdireguleringen påvirker imidlertid ikke virksomhedens tilbagebetalingsevne.