Vestjysk Bank A/S

Vestjysk Bank leverer stærkt halvårsresultat

Vestjysk Bank fortsætter med at levere solide resultater. Overskuddet for første halvdel af 2024 lyder på 598 mio. kroner før skat. Det flotte resultat er drevet af vækst på stort set alle forretningsområder. Trods stigende aktivitet formår Vestjysk Bank at holde omkostningerne i ro.

Peter Hupfeld, adm. direktør i Vestjysk Bank

Vestjysk Bank fortsætter de gode resultater og leverer et stærkt halvårsregnskab. Resultatet før skat er på 598 mio. kroner, hvilket er 19 mio. kroner bedre end for samme periode sidste år.

”Det er et tilfredsstillende resultat, som viser, at vi formår at levere stabile resultater i et marked, der er præget af hård konkurrence og kamp om kunderne. Det er glædeligt, at vi både er i stand til at levere et højt dagligt serviceniveau med meget tilfredse kunder og samtidig holder omkostningerne i ro. Det er virkelig en superflot præstation af alle bankens medarbejdere, som vi er stolte af,” siger adm. direktør Peter Hupfeld.

Resultatet på 598 mio. kroner før skat svarer til en forrentning af egenkapitalen på 17,4 pct. Omkostningsprocenten er på 49,0 og dermed lavere end for samme periode sidste år, hvor den var 49,9 pct.

Første regnskab med ny adm. direktør
Halvårsregnskabet er det første med bankens nye adm. direktør, Peter Hupfeld, i spidsen. Hupfeld har set frem til at tage over og fortsætte Vestjysk Banks positive udvikling:

”Resultatet afspejler, hvad jeg selv har oplevet de seneste måneder, nemlig at Vestjysk Bank står stærkt. Det er en veldrevet og lønsom bank med loyale kunder og dygtige medarbejdere, der hjælper hinanden med at servicere vores kunder i lokalområderne. Fra dag ét har det slået mig, hvor kundeorienteret Vestjysk Bank er, og hvor vital en rolle, vi spiller i mange lokalsamfund,” siger Peter Hupfeld, der fortsætter:

”At vi er tæt på kunderne, er ikke alene en forudsætning for at blive valgt til og give den bedste rådgivning. Det er også opskriften på tilfredse kunder. Vi ligger i top på Trustpilot, hvilket vi er utrolig stolte af. Det viser, at vi lykkes med at yde et højt serviceniveau og samtidig drive en sund bank med fokus på langsigtet profitabel vækst,” siger Peter Hupfeld.

Vestjysk Banks nedskrivninger udgør for første halvår en nettotilbageførsel på 61 mio. kroner mod en nettotilbageførsel på 68 mio. kroner i samme periode i 2023. Banken er dog forsigtig og fastholder det ledelsesmæssige skøn i forhold til nedskrivninger på 475 mio. kroner, set i lyset af fortsat usikkerhed på markedet.

Flere kunder og stigende aktivitet på eksisterende kunder
Halvårsresultatet for 2024 lægger sig i slipstrømmen af resultater, hvor Vestjysk Bank de senere år er vokset i forretningsomfang indenfor især erhvervssegmentet i bankens markedsområde.

”Vi får over hele linjen flere kunder, og vi er i stand til at øge forretningerne med de kunder, der allerede har valgt os til. Det er meget positivt, for det er netop ved hele tiden at være kundeorienteret og skabe værdi for vores kunder, at vi bliver i stand til at fastholde vores position og vokse yderligere,” forklarer Peter Hupfeld, der de seneste seks måneder har brugt meget af tiden på at tale med både medarbejdere og kunder.

”Mange kunder, både privat- og erhvervskunder, vælger Vestjysk Bank, fordi vi leverer god og professionel rådgivning, som gør en forskel. Men det er også rigtigt vigtigt for kunderne, at vi som bank er til stede lokalt og bidrager i form af f.eks. sponsorater. Så når Vestjysk Bank vokser, kan vi spille en endnu større rolle lokalt,” siger Peter Hupfeld.

Fastholder forventningerne
I forbindelse med årsrapporten for 2023 meldte Vestjysk Bank ud, at man forventede et resultat før skat i niveauet 1.000-1.200 mio. kroner for 2024. Denne forventning fastholdes.

Peter Hupfeld, adm. direktør i Vestjysk Bank

Om Vestjysk Bank A/S

Vestjysk Bank er blandt de 10 største pengeinstitutter i Danmark. Banken har 25 filialer i Øst-, Midt- og Vestjylland, og hovedsædet ligger i Herning.

Vores ambition er at være Danmarks stærkeste lokalbank. Vi engagerer os aktivt i de lokalsamfund, vi er en del af og har fokus på at skabe en tæt relation til kunderne gennem nærværende og personlig rådgivning. Det er vores udgangspunkt for at skabe mest mulig værdi for både kunderne og banken.

Følg pressemeddelelser fra Vestjysk Bank A/S

Flere pressemeddelelser fra Vestjysk Bank A/S