Thomas Vinterberg og Zentropas nye TV 2-serie er udtaget til Toronto International Film Festival

Dramaserien 'Familier som vores' får nordamerikansk premiere i september.

Amaryllis August og Nikolaj Lie Kaas i 'Familier som vores'. (Foto: Per Arnesen/Zentropa/TV 2).

Det er netop offentliggjort, at Zentropa og TV 2s dramaserie 'Familier som vores' er udtaget til dette års Toronto International Film Festival (TIFF), hvor den vil blive vist i den prestigefyldte programserie Primetime, som har fokus på serier.

Det sker blot få uger efter, at Thomas Vinterbergs stort anlagte serie blev udtaget til Venedig Filmfestival, hvor den får verdenspremiere. Ligesom det er tilfældet i Venedig, har man i Toronto besluttet at vise alle seriens syv afsnit for festivalpublikummet.

Toronto International Film Festival er Nordamerikas største filmfestival, der i år afholdes for 49. gang fra 5.-15. september. 'Familier som vores' får danmarkspremiere senere på efteråret på TV 2 og TV 2 PLAY.

Ærefuldt og vigtigt

Udtagelsen til Toronto filmfestival vækker stor glæde hos Thomas Vinterberg, som siger:

- At blive udtaget til Toronto Filmfestival er ærefuldt og vigtigt for seriens udbredelse i Nordamerika - men først og fremmest er det altid en opløftende oplevelse at have premiere for det superimødekommende canadiske publikum og deres festivalledelse. Så jeg er meget taknemmelig for at vende tilbage - og for at de vælger at vise alle syv afsnit!

Thomas Vinterberg har senest deltaget i TIFF med filmen 'Druk' i 2020.

En nation tager afsked

'Familier som vores' begynder midt i den danske sommer, hvor livet går som det plejer. Men som et lyn fra en klar himmel bliver alt revet fra hinanden. Den stigende vandstand kan ikke længere ignoreres, og regeringen beslutter at hele Danmark skal evakueres. Al ejendom er med ét værdiløst, og huse og institutioner lades ensomme tilbage, mens familier, venner og elskende tvinges i hver sin retning.

Dem der har råd, rejser til velhavende lande, mens de mindre velstillede er afhængige af det statsfinansierede program, og må flytte hen hvor der er plads. Kaos, splittelse og magtesløshed banker på hos danskerne. Men trods afskeden med hjemlandet drejer jorden stadig rundt. Mange steder vokser også kærligheden frem, mennesker forsones, og håbet om at blive genforenet lever.

'Familier som vores' er et storslået og intimt familiedrama om afskeden med vores land og alt det vi kender, og om menneskers ukuelige vilje til at overleve, håbe og elske.

null
Paprika Steen i 'Familier som vores'. (Foto: Sturla Brandth Grøvlen/Zentropa/TV 2).

Dansk stjernecast

På deres vej ud af Danmark og ned gennem Europa følger vi en stor dansk familie og deres nærmeste. Vi møder de to unge studenter Laura (Amaryllis August) og Elias (Albert Rudbeck Lindhardt), der forelsker sig i hinanden. Vi møder Lauras skilte forældre: hendes far, den succesfulde arkitekt Jacob (Nikolaj Lie Kaas), og hendes mor, den stressramte videnskabsjournalist Fanny (Paprika Steen). Vi møder også Jacobs nye kone Amalie (Helene Reingaard Neumann), Amalies bror Nikolaj (Esben Smed) og hans mand Henrik (Magnus Millang), Henriks uregerlige bror Peter (David Dencik), Fannys bror Holger (Thomas Bo Larsen) samt drengen Lucas (Max Kaysen Høyrup) og hans mor Christel (Asta Kamma August), som krydser veje med familien.

'Familier som vores' er skrevet af Thomas Vinterberg og Bo Hr. Hansen. Thomas Vinterberg har instrueret alle syv afsnit, og serien er produceret af Zentropa Entertainments ved producerne Sisse Graum Jørgensen og Kasper Dissing for TV 2 Danmark, STUDIOCANAL og CANAL+ med støtte fra Det Danske Filminstitut - Public Service Puljen, Den Europæiske Union og Nordisk Film & TV Fond i co-produktion med NRK, TV4, ARD Degeto, co-produceret af Film i Väst, Sirena Film, Zentropa Sweden, Ginger Pictures og Saga Film, co-produceret med støtte fra Czech Film Fund og BNP Paribas Fortis Film Finance i samarbejde med CANAL+ Poland og M7.

Du kan læse mere om 'Familier som vores' her, hvor du også kan finde flere billeder.
Download af billeder kræver log-in.

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.