Ifs stærke vækst fortsætter: Solidt halvårsresultat trods store skader
If Forsikring præsenterer i dag det finansielle resultat for andet kvartal og første halvår af 2024. Den stærke vækst i alle forretningsområder fortsætter. En hård nordisk vinter påvirkede første kvartal, og store skader påvirkede andet kvartal, men takket være Ifs skala og diversitet forbliver resultatet stærkt og stabilt.

"Vores bredtfavnende forretningsmodel og størrelse er en styrke, ligesom vores enestående prisstrategi. Vi vokser i alle forretningsområder og er en pålidelig partner for vores kunder. Vi håndterer dagligt mere end 100 millioner svenske kroner i skadeudbetalinger fra mindre vejrrelaterede skader til store skader, inklusive offentligt kendte begivenheder som Børsen-branden," siger koncernchef i If, Morten Thorsrud.
Den stabile præmievækst (7,3 procent) for første halvår af 2024 understøttes af robust vækst på tværs af alle forretningsområder, med vækst i privat-porteføljen hovedsageligt drevet af personforsikringer (12 procent) og bygning (6 procent), mens motorkøretøjer (5 procent) udvikler sig moderat på grund af fortsat lavt salg af nye biler i første halvår af 2024. Præmievæksten blev også styrket af fortsat høje og stabile fornyelsesrater og kundefastholdelse.
"Mennesker og virksomheder prioriterer i stigende grad sundhed og velvære. Vi er godt positioneret på markedet og ser stor interesse for vores tilbud inden for personforsikringer," fortsætter Morten Thorsrud.
I alt rapporterede If et resultat før skat på 8 368 MSEK for første halvår af 2024, hvilket repræsenterer en stigning på 12,4 procent år-til-år. Forsikringsserviceresultatet for andet kvartal var 2 513 MSEK (2 412), med en combined ratio på 83,1 (82,9).
Mere nordisk potentiale på det digitale område
Ifs digitalisering fortsætter med fokus på effektivisering af operationer og forbedring af kunderejser. I første halvår af 2024 så If en stabil vækst i digitalt salg og i digitale kundekontakter og skadesanmeldelser. Privatkunder foretrækker i stigende grad digital kunderelation, mens en personlig tilstedeværelse fortsat spiller en vigtig rolle i den samlede kundeoplevelse.
"Igen er vores skala en reel konkurrencefordel, der gør os i stand til at investere i infrastruktur for både digitalt salg og personlige services. Jeg er meget stolt af vores digitale rejse og hvordan vi har gjort det lettere for vores kunder at få adgang til forsikring. Samtidig er der stadig potentiale til at skalere nøglekompetencer inden for det digitale område på tværs af alle markeder og yderligere styrke vores kundetilbud," konkluderer Morten Thorsrud.
Ifs nordiske resultater for første halvår 2024
Koncern resultat (MSEK)
- Bruttopræmievækst på 7,3 procent (eksklusiv valutaeffekter) for første halvår 2024 sammenlignet med sidste år (Q2 2024: 6,7 procent)
- Bruttopræmieindtægter i Q2: 16 129 MSEK (15 055)
- Resultat af forsikringsservices i Q2: 2 513 MSEK (2 412)
- Netto finansielt resultat: 1 885 MSEK (1 276)
- Resultat før skat: 4 352 MSEK (3 471)
- Combined ratio for Q2: 83,1 (82,9), 6M 2024: 84,9 (82,7)
Det danske resultat
- Bruttopræmieindtægter i Q2: 1 272 MSEK (1 167)
- Resultat af forsikringsservices i Q2: -425 MSEK (344)
- Combined ratio Q2: 129,7 (74,8)
Om If/Sampo
If er del af Sampo Group. Sampo er den førende forsikringsudbyder i Norden og den eneste forsikringsudbyder, der tilbyder tjenester på tværs af alle nordiske lande, kundesegmenter og produkter. Sampo er også en stor aktør på det voksende digitale marked for skade- og ulykkesforsikringer i Storbritannien. Sampo er noteret på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Stockholm. For yderligere detaljer om Sampo Group, besøg venligst: www.sampo.com/result
Nøgleord
Kontakter
Koncernchef Morten Thorsrud kan kontaktes via kommunikationschef Birgitte Ringbæk
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Forsikring
Head of Communication
Billeder

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum