Ifs stærke vækst fortsætter: Solidt halvårsresultat trods store skader

If Forsikring præsenterer i dag det finansielle resultat for andet kvartal og første halvår af 2024. Den stærke vækst i alle forretningsområder fortsætter. En hård nordisk vinter påvirkede første kvartal, og store skader påvirkede andet kvartal, men takket være Ifs skala og diversitet forbliver resultatet stærkt og stabilt.

If oplever særligt vækst inden for personforsikringer, oplyser forsikringsselskabets koncernchef Morten Thorsrud. Foto: Fredrik Persson

"Vores bredtfavnende forretningsmodel og størrelse er en styrke, ligesom vores enestående prisstrategi. Vi vokser i alle forretningsområder og er en pålidelig partner for vores kunder. Vi håndterer dagligt mere end 100 millioner svenske kroner i skadeudbetalinger fra mindre vejrrelaterede skader til store skader, inklusive offentligt kendte begivenheder som Børsen-branden," siger koncernchef i If, Morten Thorsrud.

Den stabile præmievækst (7,3 procent) for første halvår af 2024 understøttes af robust vækst på tværs af alle forretningsområder, med vækst i privat-porteføljen hovedsageligt drevet af personforsikringer (12 procent) og bygning (6 procent), mens motorkøretøjer (5 procent) udvikler sig moderat på grund af fortsat lavt salg af nye biler i første halvår af 2024. Præmievæksten blev også styrket af fortsat høje og stabile fornyelsesrater og kundefastholdelse.

"Mennesker og virksomheder prioriterer i stigende grad sundhed og velvære. Vi er godt positioneret på markedet og ser stor interesse for vores tilbud inden for personforsikringer," fortsætter Morten Thorsrud.

I alt rapporterede If et resultat før skat på 8 368 MSEK for første halvår af 2024, hvilket repræsenterer en stigning på 12,4 procent år-til-år. Forsikringsserviceresultatet for andet kvartal var 2 513 MSEK (2 412), med en combined ratio på 83,1 (82,9).

Mere nordisk potentiale på det digitale område
Ifs digitalisering fortsætter med fokus på effektivisering af operationer og forbedring af kunderejser. I første halvår af 2024 så If en stabil vækst i digitalt salg og i digitale kundekontakter og skadesanmeldelser. Privatkunder foretrækker i stigende grad digital kunderelation, mens en personlig tilstedeværelse fortsat spiller en vigtig rolle i den samlede kundeoplevelse.

"Igen er vores skala en reel konkurrencefordel, der gør os i stand til at investere i infrastruktur for både digitalt salg og personlige services. Jeg er meget stolt af vores digitale rejse og hvordan vi har gjort det lettere for vores kunder at få adgang til forsikring. Samtidig er der stadig potentiale til at skalere nøglekompetencer inden for det digitale område på tværs af alle markeder og yderligere styrke vores kundetilbud," konkluderer Morten Thorsrud.

Ifs nordiske resultater for første halvår 2024

Koncern resultat (MSEK)

• Bruttopræmievækst på 7,3 procent (eksklusiv valutaeffekter) for første halvår 2024 sammenlignet med sidste år (Q2 2024: 6,7 procent)
  • Bruttopræmieindtægter i Q2: 16 129 MSEK (15 055)