Skoleeksperter: Sådan får dit barn den bedst mulige skolestart

“Hav fokus på processen frem for præstationerne”, er blandt de mange gode råd, som skoleeksperter kommer med her inden skolestart. Læs eksperternes mange gode råd og bliv klar til skolestart – relevant for børn såvel som forældre.

I de kommende uger har landets børn og teenagere første skoledag i folkeskolen og gymnasierne.

Det er her, fundamentet for resten af skoleåret lægges. Derfor er det vigtigt at forberede sig på den gode skolestart, så du kommer godt fra start.

En lektiehjælpsvirksomhed, en uddannet folkeskolelærer og en ekspert i pædagogik og læringsstile kommer her med 10 gode råd, som du og familien kan tage til jer for at sikre et solidt udgangspunkt for skoleåret 2024.

1. Kom godt fra start
Hos lektiehjælpsvirksomheden MentorDanmark, en del af Gyldendal, høres det ofte, at børn slår sig på skolestarten. Det kan være overvældende, og nogle er nervøse. For de yngste er skolen en ny verden med en masse nye venner. For de ældste begynder det at blive alvor, og forventningerne til de faglige evner øges fra omverdenen.

Kommer man dårligt fra start med det faglige, kan skoleåret føles langt og uoverskueligt - motivationen og skoleglæden kan derfor dale. Det vil man selvfølgelig gerne undgå.

2. Faste rammer og sengetider
Mange faktorer kan du som forældre ikke påvirke. Dit barn har sit eget liv og skolegang, men man kan sørge for de bedst mulige rammer og være en støttende faktor på sidelinjen.

Hos MentorDanmark anbefaler vi altid forældre at sikre faste sengetider og morgenrutiner, så barnet er udhvilet og klar til skole og lektier. Man kan også italesætte skolen og lærerne positivt for at skabe motiverende forventninger. Lyt engageret til dit barns skoledag.

3. Hjælp dit barn mod selvstændighed
Hos MentorDanmark arbejder vi aktivt med begrebet selvstændighed. Det kan du også gøre som forældre. Lad dit barn klare små opgaver og lær dem at tage ansvar for sine lektier.

4. Hav fokus på processen frem for præstationerne
Ros indsats, processer og ihærdighed frem for blot resultater, karakterer og præstationer.

Der er mange forventninger til børn og unge i dag, og de kan hurtigt føle sig presset til at leve op til disse.

Ved at anerkende og værdsætte deres indsats og den vej, de tager for at nå deres mål, styrker du deres selvtillid og selvværd, og hjælper dem med at håndtere forventningerne på en sund måde.

5. Anerkendelse er guld værd.
Der er intet som ros fra mor og far. Motiver dit barn ved at anerkende og evt. belønne indsatser og præstationer, ikke kun resultater. Og sidst men ikke mindst, så hjælp dit barn med at finde en god balance mellem skolearbejde, fritidsaktiviteter og tid til afslapning.

6. Lad ikke frustrationer komme til syne over for barnet
I tilfælde af uoverensstemmelse mellem hjemmet og skolen, så undlad at give udtryk for det over for dit barn- hverken verbalt eller nonverbalt.

7. Stil krav – og lev op til krav
Stil konstruktive krav til skolen, men lev også op til de krav, som skolen stiller til dig som forældre.

8. Støt klassens fællesskab
Et godt klassefællesskab er afgørende for trivsel i skolen, og det er noget, alle har et ansvar for. Lærerne arbejder hårdt for at skabe et godt miljø, og de bør ses som medspillere, ikke modspillere.

Samarbejd med lærerne og støt klassens fællesskab, så alle får mulighed for at trives og lære sammen.

Den bedste forældreinvestering er at prioritere og bakke op om klassefællesskabet. Det er afgørende for et godt og trygt skoleliv.

9. Undgå sammenligninger
Det er let at falde i fælden med at sammenligne sit barn med andre børn, søskende eller endda sin egen skolegang. Men sammenligninger kan give barnet en følelse af utilstrækkelighed.

I stedet bør du fokusere på dit barns individuelle udvikling og vækst. Forventninger og ambitioner er vigtige, men de må aldrig blive til et pres.

Bak op om dit barn og undgå at gøre klassekammerater til klassekonkurrenter.

10. Tillid til dit barns valg af venner
Det er vigtigt at have tillid til, at dit barn kan vælge venner i skolen. Forældre har ofte en tendens til at ville præge deres børns valg af klassekammerater, men børn skal selv lære at navigere i deres sociale relationer.

Støt dit barn i at træffe sine egne beslutninger om venskaber og tro på, at de vælger gode relationer.

Husk på, at alle er venneværdige.

Om de tre skoleeksperter
De 10 ovenstående råd er baseret på udtalelser fra disse tre skoleeksperter:

Amy Doherty Jönsson, teenagementor og uddannet folkeskolelærer.

Svend Erik Schmidt, ekspert i pædagogik og læringsstile.

Nicklas Kany, stifter af lektiehjælpsvirksomheden MentorDanmark, som i mere end 10 år har hjulpet tusindvis af børn og unge godt på vej i deres skolegang.

Om MentorDanmark

MentorDanmark – en del af Gyldendal –  er Nordens største lektiehjælpsvirksomhed med mere end 5.000 mentorer, som i de seneste 11 år har hjulpet mere end 80.000 familier med kvalitetssikret lektiehjælp.

Vi er motiverede af at gøre en forskel for børn og unge – både fagligt og personligt. En mentor er en rollemodel og et forbillede i et ungt menneskes liv, og den opgave tager vi seriøst. For os handler det om at oplyse, inspirere og skabe lyst til læring.

Vores koncept er simpelt: Vi engagerer landets dygtigste studerende til at hjælpe elever fra grundskolen og gymnasiet med deres faglige udfordringer. Vores mentorer har fået 12 og 10 i deres undervisningsfag og bliver alle testet på deres personlige, faglige og pædagogiske kompetencer, inden de bliver mentorer, hvorefter de videreuddannes løbende.

Vi er en del af Gyldendal, en institution kendt for sin forpligtelse til kvalitet og uddannelse, og vi deler ambitionen om at oplyse og inspirere - i vores tilfælde børn og unge.

MentorDanmark er ikke kun en lektiehjælp - det er et løfte om at skabe en positiv forandring for den enkelte elev og bringe skole- og læringsglæden tilbage.

Kommunerna som leder inom solenergi: Sveriges bästa solenergiproducenter16.7.2024 10:38:32 CEST | Pressemeddelelse

Sveriges elnät består mest av el från vatten- och kärnkraft, som står för cirka 70% av produktionen. Solenergi utgör än så länge inte ens 2% av Sveriges elproduktion, men antalet installerade solcellsanläggningar växer varje år. I den här analysen rankar vi de kommuner som är bäst på solel och gör statistiken enkel att förstå. Vill du veta hur många timmar du kan dammsuga tack vare solenergiproduktionen i din kommun? Eller vilka kommuner i Sverige som producerar mest solel? Det har 1KOMMA5° tagit reda på!