På lørdag skal hele Danmark tælle pindsvin

For at hjælpe Danmarks pindsvin og sikre fortsatte levesteder til én af vores mest folkekære arter beder WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen om danskernes hjælp til at tælle pindsvin 10. august. Det er anden gang, pindsvinetællingen finder sted, og sidste år registrerede danskerne mere end 30.000 pindsvin i hele landet.

Lørdag den 10. august løber årets pindsvinetælling af stablen.
Lørdag den 10. august løber årets pindsvinetælling af stablen. Ola Jennertsen/WWF

Over det meste af Europa er pindsvinet i tilbagegang og flere steder sågar truet. Det kan også være tilfældet i Danmark, hvor naturen er kraftigt reduceret, og pindsvinet derfor mangler levesteder.

For at blive klogere på pindsvinets tilstand og sætte ind de rette steder for at beskytte arten beder WWF Verdensnaturfonden danskerne om hjælp. Lørdag den 10. august skal danskerne derfor ud i haven, parken eller skoven og tælle pindsvin. Efterfølgende registrerer man resultaterne på danmarkspindsvin.dk og er på den måde med til at hjælpe én af vores mest folkekære dyrearter.

”Vi ved ikke ret meget om Danmarks pindsvin, men med hjælp fra danskerne kan vi blive klogere på deres udbredelse og målrette vores indsats for at beskytte dem. Pindsvinet er blot én af mange arter, der er presset, fordi vi har alt for lidt natur i Danmark. Derfor er det vores håb, at pindsvinetællingen kan gøre danskerne endnu mere opmærksomme på alle de fantastiske dyr, der lever i naturen, og som vi skal beskytte endnu bedre,” siger Line Gylling, der er biolog og chef for dansk natur i WWF Verdensnaturfonden.

Danmarks pindsvinetælling udføres i samarbejde med Sophie Lund Rasmussen, også kendt som Dr. Pindsvin. Data fra optællingen bruger hun i sin forskning til at blive klogere på pindsvin i Danmark.

”Baseret på mange års forskning er det min klare formodning, at pindsvinene er i tilbagegang i Danmark, men vi mangler data, som kan dokumentere det. Samtidig giver den vigtige viden fra pindsvinetællingen os mulighed for at sikre, at vi beskytter dem, hvor de har allermest brug for det,” siger pindsvineforskeren.

Hun understreger, at det er vigtigt at registrere både levende og døde pindsvin, men også at registrere, hvis man slet ikke ser nogen.

En folkekær art

Det er andet år i træk, at WWF Verdensnaturfonden beder danskerne hjælpe med at tælle pindsvin. Sidste år deltog titusindvis af danskere i tællingen og registrerede mere end 30.000 pindsvin på tværs af landet. Det store engagement vidner om, at arten har en helt særlig plads i danskernes hjerter.

Mens mange danskere har pindsvin i haven, opfordrer WWF Verdensnaturfonden og Dr. Pindsvin også til, at man tager ud i parker, på landet, eller i naturen, for at tælle pindsvin den 10. august. Ved sidste års pindsvinetælling blev langt de fleste pindsvin nemlig registret i byerne, men i år er håbet at få mere viden om pindsvin i områder af Danmark, der er mindre tætbefolket.

Nordea-fonden har i år valgt at støtte pindsvinetællingen, som udover at hjælpe pindsvinene også er med til at få danskerne engageret i vores natur.

”Den forskningsbaserede tilgang i pindsvinetællingen giver os vigtig viden om én af vores mest folkekære arter og bidrager samtidig til en større naturforståelse blandt danskerne og en fælles lyst til at passe på vores natur,” siger uddelingschef Christine Paludan-Müller fra Nordea-fonden.

Fonden har støttet Danmarks pindsvinetælling med 2,6 millioner kroner.

Gode råd til pindsvineoptællingen

• Pindsvin er nataktive dyr. Derfor er der størst chance for at se dem om aftenen, men pas på du ikke forstyrrer dem.
  • Husk, at pindsvin er vilde dyr, og derfor bliver de nemt skræmt. Sørg for at være stille, og lad hunden blive inden døre.
  • Man kan sagtens være med til at registrere pindsvin, selvom man ikke har en have. Gå en tur i kvarteret, i parken eller i skoven ved skumringstid.
  • Du kan også kigge efter pindsvin i dagtimerne, hvor det f.eks. er lettere at få øje på trafikdræbte dyr. Undlad at forstyrre pindsvinene i deres reder og skjulesteder.

Om Sophie Lund Rasmussen

Sophie Lund Rasmussen (også kendt som Dr. Pindsvin) er uddannet biolog fra Københavns Universitet med speciale i naturbevarelse og dyreadfærd. Siden 2011 har hendes forskningsaktiviteter været fokuseret omkring pindsvin. Fra 2016 til 2019 lavede hun danmarkshistoriens første ph.d.-afhandling om pindsvin, på Syddansk Universitet og Naturama med forskningsprojektet 'Det Danske Pindsvineprojekt', som hun stadig leder.

Sophie Lund Rasmussen er i dag forsker ved Wildlife Conservation Research Unit (WildCRU) på Oxford Universitet og gæsteforsker på Institut for Kemi og Biovidenskab på Aalborg Universitet.

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF har kontorer i 100 lande, over 8.500 medarbejdere og mere end 1.800 naturbevarelses- og beskyttelsesprojekter over hele verden.

Den danske afdeling af WWF – også kaldet Verdensnaturfonden – blev grundlagt i 1972 af H.K.H. Prins Henrik, og i dag er H.M. Dronning Mary protektor for fonden. WWF Verdensnaturfonden har projekter over hele verden og i Danmark.