Romandebut fra debutantprisvinder Kristin Vego

I 2022 modtog Kristin Vego Debutantprisen for sin novellesamling Se en sidste gang på alt smukt, der fik stor ros fra mange sider. Med Sent på dagen romandebuterer hun nu med en fortælling om en kærlighedstrekant i et hvidt hus i en smuk del af landet, en stemningsfuld og både mørk og lys roman.

Kristin Vego, der vandt flere debutantpriser for sin novellesamling, romandebuterer med "Sent på dagen". ©Birgit Solhaug

Hvordan skal jeg bære mig ad med at fortælle om denne tid? De små lommer af tid hvor der ikke var andre vidner: Det er dem jeg ønsker at samle op, som vandmænd, og holde op mod lyset. Se trådene derinde.” – Fra Sent på dagen

Efter sin skilsmisse siger Johanne sit job op og flytter fra den store by til et lille lejet værelse i et hvidt hus i den sydlige del af landet. Her bor Mikael med sin lille datter. Der går ikke længe før Johanne og Mikael indleder et forhold. Mikaels ekskone spøger stadig i kulissen, hendes atelier ligger ved det hvide hus, og Mikael og Johanne ved aldrig, hvornår hun dukker op. Naturen omkring huset er smuk og skaber en stemning, som emmer af morgendug og aftensol, duften fra blomsterengen og skoven, mørket i skumringen, alt sammen indvirker på den intense erotiske kærlighed mellem Mikael og Johanne. Og på tiden de tilbringer sammen.

”Jeg vågnede med resterne af en drøm – jeg havde været sammen med mennesker – luften var varm, vi havde bare ben – der var én som elskede mig. Fornemmelsen af hvad der er dag, og hvad der er nat, har undsluppet mig. Jeg går ikke længere op på kvistværelset for at lægge mig. Jeg læner mig tilbage i sofaen og sover, i nogle sekunder eller timer.” – Fra Sent på dagen

Kristin Vego (født 1991) er dansk-norsk forfatter fra Aarhus, bosat i Oslo. Hun debuterede i 2021 med novellesamlingen Se en sidste gang på alt smukt. Bogen udkom på dansk i 2022. For debuten blev hun tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris i Norge og Bogforums debutantpris i Danmark.

Kristin Vego har tidligere været redaktør for tidsskriftet Vagant og kritiker hos Dagbladet Information. Sent på dagen er hendes første roman.

Fakta om romanen:

Titel: Sent på dagen
Forfatter: Kristin Vego
Udgivelsesdato: 15. august 2024

Romanens forside er designet af Sofie Winding. Maleriet, der bruges, er malet af Andrea Kolarova

Om Turbine Forlaget

Roman om en mand, der vil fikse årtiers forsømmelser på årets sidste dag5.8.2024 09:16:00 CEST | Pressemeddelelse

Nele Pollatscheks roman Små problemer blev sidste år en stor succes i Tyskland, hvor den skønne og filosofiske fortælling om en driverts forsøg på at rette op på sit liv på selve nytårsdag ramte læserne med sine finurlige betragtninger om, hvordan livet er skruet sammen. Nele Pollatschek skriver om kaos og en længsel efter orden, perfekte børn og uperfekte forældre, kærlighed og stor kunst og om ikke at udsætte livets vigtigste ting til en anden dag.