FDM

Det bliver (lidt) billigere at være bilejer i 2024

Del

Selvom den høje inflation fortsat påvirker bilbudgettet, gør mere stabile brændstof- og elpriser det en smule billigere at være bilejer i 2024. Især hvis man kører elbil, viser FDMs store bilbudget.

Grafik af bil som sparegris
Grafik: FDM

De danske bilejere kan køre ind i det nye år med en god nyhed. Efter et par år med stigende udgifter er der nemlig udsigt til, at det bliver lidt billigere at holde bil. I gennemsnit bliver det 3.200 kroner billigere i forhold til sidste år. Det viser FDMs store bilbudget for 2024, der medregner alle relevante udgifter forbundet med bilejerskabet.

Det er især udsigten til stabile brændstof- og elpriser, der gør det en smule billigere at være bilejer. Også selvom brændstofafgiften på benzin og diesel steg ved årsskiftet.

”Overordnet set bliver det billigere at holde bil i 2024, hvilket alene skyldes stabile energipriser. Ser vi på de underliggende mekanismer, er det ikke blevet billigere at forsikre eller servicere bilen. Det skyldes, at den høje inflation i 2022 og 2023 fortsat påvirker for eksempel forsikringspriserne og udgifterne til at vedligeholde bilen,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Som tidligere år har FDM beregnet den samlede pris pr. kilometer for biler i forskellige prisklasser, hvis man kører 20.000 km om året i fem år. I år er der regnet på både benzin- og elbiler til hhv. 300.000 og 400.000 kroner. For de billigste biler er kun regnet på benzinbiler til 150.000 og 200.000 kroner, da der endnu ikke er elbiler nok i den prisklasse.

Igen er konklusionen, at elbiler ikke kun kan være gode for nærmiljø og klima, men også for privatøkonomien, hvis budgettet rækker til det. Tager man alle poster med, kan man spare omkring 10.000 kroner om året, hvis man køber en benzin- eller elbil til samme pris. Faktisk koster det samlet det samme at eje en elbil til 400.000 kroner som en benzinbil til 300.000 kroner.

”Har man et bilbudget over 250.000 kroner, er det FDMs anbefaling, at man kraftigt overvejer en elbil, da pengene kan række til en dyrere elbil, som er billigere at holde. Det kan godt være, at elbilerne stadig er dyrere at købe, til gengæld er både ejerafgiften og udgifterne til el og vedligehold lavere end til en tilsvarende benzinbil. De fleste banker tilbyder nu mere attraktive billån til elbiler, så også det taler for en bil med ladestik. Så har man ikke allerede en elbil med i sine overvejelser om ny bil, bør man have det,” siger Ilyas Dogru, som tilføjer:

”Vi står midt i en omstilling til elbiler, som går hurtigere, end mange forventede. Derfor sker der også pludselige ryk på markedet, som kan betyde store værditab, der stadig er den største post i bilbudgettet. Derfor opfordrer FDM til, at man overvejer enten privatleasing eller at købe en bil med længere ejerskab for øje, da det kan udjævne et eventuelt større værditab.”

Læs hele FDMs bilbudget i Motor 1/24 eller på fdm.dk

Nøgleord

Kontakter

Om FDM

FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.

FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.

Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.

Læs mere om FDM

Følg pressemeddelelser fra FDM

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra FDM

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye