Ny type sommerdæk giver konkurrenter baghjul
Kvaliteten af sommerdæk bliver bedre og bedre. Men der er stadig stor forskel på både bremselængde og holdbarhed, viser FDMs store test af 16 nye sommerdæk, hvor særligt ét skiller sig ud.
Foråret er ikke mange kalenderblade væk, og dermed nærmer sæsonen for sommerdæk sig også. Med sine hårdere gummiblandinger og anderledes slidmønster er sommerdæk nemlig et mere sikkert og komfortabelt valg, når temperaturen begynder at stige.
Men selvom sommerdæk de senere år generelt er blevet bedre, og forskellen på de dæk, der klarer sig bedst og ringest, er blevet mindre, bør man alligevel se sig for, hvis der står sommerdæk på indkøbssedlen.
Det viser årets store test af sommerdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
Årets test er gået en smule op i ’skostørrelse’, og der er testet 16 dæk i størrelsen 17-tommer (215/55 R17). Det er dæk, der passer til bl.a. de populære, mindre SUV’er som VW T-Roc, Skoda Karoq og Hyundai Kona.
”Sommerdæk bliver stadig bedre, og i år dumper ingen af testens dæk. Faktisk klarer de fleste sig over middel eller bedre. Et dæk giver dog de andre baghjul: Continentals nye sommerdæk. Der er tale om en helt ny dækteknik og brug af nye materialer, som giver nogle sikkerhedsmæssige egenskaber, der især imponerer på våd vej. For eksempel i den del af testen, hvor bilerne skal bremse ned fra 80 km/t. på våd vej. Her fortsatte de øvrige dæk, langt efter de havde passeret den holdende bil med Continental-dækket, med hastigheder på mellem 23 og 35 km/t.,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Ud over at teste dækkenes bremse- og styreegenskaber indgår deres miljøegenskaber nu også i den samlede bedømmelse. I lighed med vinterdæk er sommerdæks rullemodstand (brændstofforbrug), holdbarhed og partikelforurening, samt hvor bæredygtigt de er produceret, også taget med i bedømmelsen.
”Det giver god mening at skærpe fokus på dækkenes samlede miljøbelastning, hvor både deres partikelforurening og støj er konkrete lokale gener. Men heller ikke her falder nogle af de 16 dæk igennem. Til gengæld er der stor forskel på dækkenes slidstyrke. Hvor det mest slidstærke dæk holdt næsten 70.000 km, var der kun 26.000 km i det mindst holdbare dæk. Altså en forskel på over 40.000 km,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”Valg af dæk bør dog først og fremmest handle om sikkerhed. Det er derfor, sikkerhed vægtes med 70 procent i vores test og miljø med 30 procent. Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, skal man ikke nødvendigvis vælge dæk fra øverste hylde, men man bør altid lade gode bremseegenskaber på våd og tør vej gå forud for eksempelvis en god holdbarhed og lav rullemodstand.”
FDMs 8 råd til dig, der skal købe dæk
- Ved køb af to eller flere dæk, skal du sørge for, at de nye dæk om muligt har samme produktionsdato eller tilnærmelsesvis tæt på og dermed også samme egenskaber.
- Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
- Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
- Brug altid fire dæk af samme model og type. Vær dog opmærksom på, at nogle biler benytter forskellige dækstørrelser for og bag.
- Sommerdæks mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm.
- Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
- Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, helst hver anden uge.
- Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Årets Bil-finalist brillerer med høj sikkerhed13.11.2024 11:00:27 CET | Pressemeddelelse
Sporty spanske Cupra Tavascan er kandidat til både Årets Bil i Danmark 2025 og Car of the Year i Europa. Her baner ny sikkerhedstest vejen for den elektriske SUV, ligesom en ny elbil fra Ford også har sikkerheden i orden.
Antallet af børn dræbt i bilulykker styrtdykker22.10.2024 08:09:13 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af børn, der bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i personbiler, er på knap 30 år faldet med næsten 90 procent. Det skyldes ikke bare mere sikre biler, men også at autostole er blevet mere sikre.
Hver tredje dansker kan ikke oplade en elbil hjemme – FDM foreslår, at elbilister får laderet1.10.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje dansker har ikke mulighed for at oplade elbilen ved deres bopæl. FDM foreslår, at der indføres en laderet efter norsk forbillede. Den vil sikre elbilister ret til at opstille egen eller fælles ladestandere ved deres bolig.
Stor test: Bremselængde skiller gode vinterdæk fra dårlige24.9.2024 08:14:59 CEST | Pressemeddelelse
Der er – stadig – stor forskel på, hvor godt vinterdæk bremser, viser ny stor test af 28 vinterdæk i to af de mest populære størrelser. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der passer til de våde danske vinterveje.
Årets Bil i Europa skuffer i ny sikkerhedstest11.9.2024 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er topkarakter til nye modeller fra Audi, Ford og Tesla-konkurrenten Xpeng i ny sikkerhedstest fra Euro NCAP. Til gengæld skuffer Årets Bil i Europa 2023 med en sikkerhed under middel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum