Bilsalg i juli var mest elektrisk

Elbilen udgjorde i juli mere end halvdelen af nyindregistrerede biler i Danmark. Det er en markant udvikling på bare få år.

I juli måned 2024 kom der 11.517 nye personbiler på de danske veje. Det er nogenlunde på samme niveau som samme måned sidste år, hvor der blev indregistreret 11.236 nye personbiler, hvilket svarer til en lille stigning på 3 procent.

”Bilsalget holder et fint niveau i 2024. Det indikerer, at efterspørgslen efter nye personbiler fortsat er der, og vi forventer, at det tiltager fremmod årsskiftet, så 2024 bliver et fornuftigt bilår” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbilerne oplevede markant fremgang

I juli 2024 oplevede elbilerne en stor stigning sammenlignet med samme måned sidste år. I alt rullede 5.934 nye elbiler ud på vejene i juli 2024, hvilket svarer til en stigning på 69 procent i forhold til juli 2023. Elbilerne er nu de dominerende på salgslisten, idet de stod for 52 procent af de samlede nyregistreringer i juli 2024.

”Elbilen er nu blevet danskernes foretrukkende valg, når der skal købes ny bil. Hvis den udvikling skal fortsætte, er det vigtigt, at afgifterne på elbiler ikke stiger. Vi har set i andre lande, hvordan øgede afgifter på biler lægger en dæmper på salget” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Top 10 modeller i juli 2024

Mærke Model Antal
Volkswagen ID.4 655
Tesla Model Y 528
Renault Austral 438
Audi Q4 e-tron 395
Volkswagen T-Roc 279
Skoda Enyaq iV 258
Kia Niro 247
Renault Scenic 245
Audi Q2 237
Volkswagen Polo 219

Kilde: bilstatistik.dk

Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om bilsalget i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk.

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.