Udskiftning på OL-baneholdet

Banecykelrytteren Frederik Rodenberg kommer på grund af en knæskade ikke med til OL. Hans plads overtages af Tobias Aagaard Hansen, mens Lasse Norman Leth forbliver reserve.

Den dobbelte OL-medaljevinder på cykelbanen Frederik Rodenberg har i længere tid kæmpet med en knæskade. Desværre er han ikke blevet sin skade kvit, og derfor kommer han ikke med til OL, hvor han ellers var tiltænkt en plads i holdløbet.

Efter en uge med intens træning på banen i Ballerup har landstræner Casper Jørgensen valgt, at 21-årige Tobias Aagaard Hansen overtager Frederik Rodenbergs plads og dermed skal deltage i holdløbet, hvor Danmark er forsvarende OL-sølvvinder fra legene i Tokyo.

Lasse Norman Leth forbliver dermed reserve.

”Tobias har haft en rigtig god periode. Men det var super tæt mellem ham og Lasse, og det var det faktisk også sidste år,” siger landstræner Casper Jørgensen, der selvfølgelig ærgrer sig over, at Frederik Rodenberg ikke blev klar.

”Jeg ville gerne have haft en skadesfri Frederik. Det siger sig selv. Men vi har i et stykke tid vidst, hvilken retning det peger i retning af. Vi har altid haft mange gode ryttere på banen, og vi skal nok køre nogle rigtig gode holdløb i Paris.”

Landstræneren har desuden besluttet, at Niklas Larsen, der også er en del af holdløbet, skal køre omnium ved OL. Og samme Niklas Larsen skal desuden køre parløb med Michael Mørkøv, der er forsvarende OL-guldvinder i denne disciplin.

”Det er virkelig ærgerligt for Frederik, at han ikke blev klar. Heldigvis er dansk banecykling stærk i bredden, og derfor regner jeg stadigvæk med, at vi kommer til at se en flot præstation i holdløbet,” siger DIF OL-chef de mission, Søren Simonsen.

Fakta om Tobias Aagaard Hansen

Født: 3. oktober 2002

Idrætsgren: Cykling

Disciplin: 4.000 meter holdløb

Tobias Aagaard overtager på grund af en skade Frederik Rodenbergs plads på det danske mandskab til holdløb med OL i Paris

Nyt foreningssamarbejde på Frederiksberg: Lokale foreninger skal løfte børne- og ungeidrætten i Danmark27.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og på Frederiksberg skal FRBdans, Frederiksberg Floorball Club og Gymnastikforeningen ODK samarbejde om at udvikle deres børne- og ungemiljøer.