Nilfisk Danmark A/S

Nilfisk refinansierer for at skabe plads til fremtidige investeringer

Nilfisk styrker sine strategiske finansielle reserver med en refinansiering af EUR 225 mio. til et såkaldt Schuldschein-lån. Det er bankerne UniCredit Bank GmbH, Danske Bank A/S, Nordea Bank Abp og BNP Paribas, der er fælles udstedere af transaktionen.

Nilfisks nyeste robotgulvvasker, SC25
Nilfisks nyeste robotgulvvasker, SC25 Nilfisk

Lånet, der skal gøre det nemmere for Nilfisk fremover uafhængigt at foretage investeringer, når behovet melder sig, er fordelt på løbetider mellem tre, fem og syv år med ca. 65 % af volumen over fem år. Det nye Schuldschein-lån er endnu en byggesten i at skabe en solid og bæredygtig finansieringspolitik i Nilfisk.

Finansdirektør for Nilfisk, Reinhard Mayer, siger:

Jeg er meget tilfreds med den vellykkede gennemførelse af dette lån. Det stiller Nilfisk i en bedre finansiel position og øger handlingsmulighederne for at skabe yderligere vækst jævnført vores nuværende strategi, Business Plan 2026, herunder M&A-muligheder. Det giver god adgang til gældskapitalmarkedet og gør det muligt for os at styrke vores allerede robuste likviditetsposition. Desuden udvides det nuværende finansieringsmix og giver en højere grad af finansieringsfleksibilitet i fremtiden.

Om Schuldschein-lån

Schuldschein er ikke et kendt udtryk i Danmark, men man skal kun kigge syd for grænsen til Tyskland og Centraleuropa, hvor det har eksisteret i mere end 200 år og er et populært produkt af flere grunde. Det har længe været brugt af virksomheder, der ønsker fleksibilitet til hurtigt at handle, når de identificerer investeringsmuligheder.

Nilfisk har overordnet set en solid finansiel profil med en konservativ kapitalallokeringspolitik, en beskeden gearing og en stærk pengestrømsgenerering på EUR 115,2 mio. i 2023.

Det er bankerne BNP Paribas, Danske Bank A/S, Nordea Bank Abp og UniCredit Bank GmbH, der er fælles udstedere af transaktionen. Baseret på den markedsførte volumen var transaktionen betydeligt overtegnet.

Nilfisks nyeste robotgulvvasker, SC25
Nilfisks finansdirektør, Reinhard Mayer

Om Nilfisk

Nilfisk blev grundlagt i 1906 af den danske ingeniør P.A. Fisker. I dag er virksomheden en førende global leverandør af professionelle rengøringsmaskiner og tjenester. Mere end 90 procent af salget er til professionelle, mens den resterende del af forretningen rettet mod forbrugere dækker gulvplejeudstyr, støvsugere og højtryksrensere.

Nilfisks produkter og tjenester sælges i mere end 100 lande og produceres på 9 produktionsfaciliteter over hele kloden. De største produktionsfaciliteter er i USA, Mexico, Ungarn, Italien og Kina.

Følg pressemeddelelser fra Nilfisk Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra Nilfisk Danmark A/S