Dette skal du opleve i Dubai ifølge en dansk kabinepersonale hos Emirates

Dubai byder på en enestående kystlinje, vidtstrakte ørkener og en imponerende skyline. Her kan man opleve fantastiske solnedgange, besøge verdens højeste skyskrabere og shoppe i nogle af verdens største indkøbscentre. Med et væld af muligheder har byen noget for alle. De bedste tips kommer dog fra dem, der er bosat der. Derfor har vi spurgt en af Emirates danske kabinepersonaler om at dele sine yndlingssteder og aktiviteter i Dubai.

Danske Camilla Siggaard har arbejdet som kabinepersonale for Emirates siden 2018 og bor til daglig i Dubai. Her deler hun sine bedste anbefalinger til, hvad man bør opleve i den levende by.

Camilla Siggaard har arbejdet som kabinepersonale for Emirates siden 2018 og boet i Dubai de seneste seks år. I dag kan hun ikke forestille sig at bo andre steder end i denne multikulturelle storby, hvor hun elsker at udforske forskellige kulturer og levemåder, som adskiller sig fra den, hun kender hjemmefra.

Hun er opvokset i Ry i Skanderborg og søgte ind hos Emirates, dels fordi hun ønskede at opleve det at bo i udlandet og dels fordi hun har en stor interesse for fly. På den front har Emirates f.eks den enorme A380'er – verdens største passagerfly. I dag flyver hun ofte på ruten mellem København og Dubai og har ansvaret for Business Class-passagerernes oplevelse ombord.

Hvilke strande synes du er de bedste?
Jeg tager oftest på Kite Beach, da den ligger tæt på byen og er nem at komme til. Man kan faktisk cykle derud, for der er cykelstier hele vejen. Her kan man både kitesurfe, wakeboarde og paddleboarde, og der er butikker og foodtrucks lige ved vandet, når sulten melder sig.

Når min familie er på besøg i Dubai, kan vi godt lide at tage væk fra de mest besøgte steder. Her kan jeg anbefale at tage ud til de mindre Emirater som Ajman eller Fujairah, hvor strandene er superskønne og vandet er krystalklart.

Hvor foretrækker du at shoppe?
Dubai Mall er bestemt et af de mest imponerende shoppingcentre, og det er ikke uden grund, at det er verdens største. Her kan man nemt bruge timevis. Udover de mange butikker, er der også spændende gallerier og et stort madmarked, der hedder ‘Time Out’ med specialiteter fra hele verden. Men for en mere autentisk oplevelse vil jeg også anbefale at besøge Dubais livlige souks. Spice Souk i Deira er et fantastisk sted at finde lækre krydderier og mellemøstlige snacks, men man må heller ikke gå glip af Textile Souk i Bur Dubai. Her er der så meget flot stof, unikke accessories og masser af gode, autentiske gaveideer, man kan købe med hjem.

Hvor er dit favoritsted at se en flot solnedgang?
Hvis man vil se en rigtig flot solnedgang i Dubai, vil jeg klart anbefale at gøre som de lokale; tag ud i ørkenen. Intet slår det. I vinterhalvåret er der mange ørkencaféer som Hidden Café eller The Uncommon. Det er en helt speciel oplevelse at sidde og se solnedgangen herfra.

Hvad er din favoritrestaurant og er der nogle gastronomiske oplevelser, du kan anbefale?
Hvis man ønsker en pulserende stemning og et højt gastronomisk niveau i flotte omgivelser er The Maine, SUSHISAMBA eller COYA værd at besøge. Personligt kan jeg også anbefale at bevæge sig lidt væk fra byen for at handle ved de små, lokale grønthandlere, slagtere og fiskehandlere. Her kan man finde dagsfriske råvarer til rigtig gode priser.

Hvilke steder tror du, danskere ville synes om i Dubai?
Jeg tror, at mange danskere vil sætte pris på kombinationen af storbyliv og naturoplevelser. For en god blanding af storbyens pulserende liv og naturens ro vil jeg anbefale at kombinere de klassiske seværdigheder i Dubai med en køretur til bjergene i Hatta eller Ras Al-Khaimah. Her kan man tage på smukke vandreture, og temperaturen falder ofte en del grader i bjergene, hvilket er en dejlig forandring fra byens varme. På de kanter kan man også få fantastiske madoplevelser, som for eksempel 1484 by Puro – en hyggelig restaurant beliggende på toppen af et bjerg i Jabel Jais-området i Ras al Khaimah. Restauranten har en helt fantastisk udsigt.

Hvis man har børn med, vil jeg klart anbefale at tage i vandland, såsom Aquaventure Waterpark ved Atlantis hotellet. Et besøg i Global Village om aftenen er også et hit, da det rummer en masse oplevelser for hele familien. Global Village er åben fra oktober til april.

Hvad er dine tre bedste anbefalinger til oplevelser i Dubai?

• Besøg Burj Khalifa: Der er virkelig en helt endestående udsigt fra verdens højeste bygning med panoramaudsigt over Dubai. Det skal man næsten opleve, når man er her.

• Tag på ørkensafari: Det er en fantastisk oplevelse at køre gennem sandklitterne i en jeep på en ørkensafari. Safarien afsluttes ofte med en middag under stjernerne, hvor du kan nyde lækre, lokale retter og den helt særlige ørkenstemning. Personligt synes jeg, det er en uforglemmelig oplevelse, især når man kommer fra Danmark og ikke er vant til den type landskab.

• Oplev Dubai fra luften med helikopter eller luftballon: Jeg tog mine forældre med på en helikoptertur, hvor vi så hele Dubai fra oven. Det var en fantastisk oplevelse, der virkelig er noget ud over det sædvanlige. Man kan også tage en luftballontur med udsigt over ørkenen.

______

Emirates flyver alle ugens dage fra Københavns Lufthavn direkte til Dubai. Flyturen tager cirka syv timer.

Fra Dubai kan man flyve videre ud i Emirates netværk til flere end 130 destinationer samt yderligere 403 destinationer via codeshare, intermodale og interline-aftaler med 51 partnere.

Emirates begyndte deres europæiske aktiviteter i 1987 og har siden udvidet i takt med den stigende efterspørgsel.

I løbet af det seneste år har Emirates fløjet mere end 17,2 millioner passagerer mellem Dubai og luftfartsselskabets europæiske destinationer - heraf rejser mange videre fra Dubai til andre destinationer i Emirates' globale netværk.