Ladebranchen er klar til rekordmange el-lastbiler på de danske veje
De nyeste fremskrivninger viser, at der kommer langt flere el-lastbiler på de danske veje end tidligere forventet. Dette betyder, at der skal opsættes mange nye ladestationer til den tunge transport.
En ny analyse fra Cowi viser, at ladebranchen i store træk selv vil kunne dække behovet i Danmark samt opfylde de krav, som EU stiller. Dette har også vakt glæde hos brancheorganisationen Drivkraft Danmark, som har bestilt analysen og repræsenterer hovedparten af aktørerne, der leverer opladning til den tunge transport.
"Vores medlemmer har som målsætning at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport inden 2030. De første er allerede opstillet, og inden slutningen af 2024 vil vi dække de største danske motorveje. Vi taler om milliardstore investeringer, hvilket blot understreger vores medlemmers engagement i den grønne omstilling," udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Der er også vedtaget hårde EU-krav på området gennem det såkaldte AFIR-forordning, som grundlæggende kræver åben adgang til lynladning af el-lastbiler inden for en radius af 60 km langs vejnettet. Cowis analyse indikerer dog, at en betydelig del af ladebehovet vil blive dækket af private aktører. Dette vækker begejstring hos Jacob Stahl Otte:
"Det er godt for klimaet og godt for samfundet. Når vi kan bruge den eksisterende infrastruktur som truckanlæg, depoter mv. til at omstille den tunge transport til el, så sparer vi både CO2 ved etablering af nye anlæg, og vi sparer skattekroner der, hvor markedet selv leverer. Vores medlemmers vilje til at investere forud for efterspørgslen i nye ladestationer til el-lastbiler er også med til at få endnu flere vognmænd til at turde tage springet fra diesel til el," udtaler han.
Drivkraft Danmarks medlemmer har nu fire ladestationer i drift til el-lastbiler, og branchen forventer, at dette tal stiger til mindst 14 i løbet af 2024.
Læs hele analysen her.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark kalder på et opgør med bundling på lademarkedet26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Uden konkurrence sidder lademarkedet fast i første gear. Ifølge Drivkraft Danmark, der repræsenterer danske ladeoperatører, er det på høje tid, at regeringen tager affære og følger Konkurrencerådets anbefaling om et midlertidigt forbud mod sammenbinding af hjemme- og udeopladning. Forbuddet skal sikre lavere priser, mere gennemsigtighed og bedre adgang til opladning for elbilister – til gavn for både forbrugere og den grønne omstilling.
Over 1250 lynladepladser klar til elbilisternes efterårsferie10.10.2024 14:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferie er lig med familiebesøg og sommerhusture. Den gode nyhed til de mange nye elbilister er, at det nu er lettere end nogensinde før at finde en lynladeplads langs de danske veje.
Ladebranchen skal sikre, at Danmark opfylder opladningskrav til el-lastbiler2.9.2024 11:53:45 CEST | Pressemeddelelse
Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum