Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning markant

Simpel regelændring kan reducere flytrafikkens klimapåvirkning mellem 5-10 procent i løbet af få år!
Med et fælles udspil fra Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der bl.a. repræsenterer de to største danske raffinaderier, efterlyses strengere krav til aromatindhold i flybrændstoffer. En simpel tilpasning kan reducere luftfartens klimapåvirkning med 5-10 procent allerede inden for få år, hvilket svarer til 200 - 300.000 tons CO2.
Flysektoren står over for en betydelig omstilling de kommende årtier, hvor de fossile flybrændstoffer på sigt helt skal erstattes med alternativer som eFuels, baseret på vind og sol, så flytrafikken bliver klimaneutral.
Men allerede nu kan man ved hjælp af eksisterende teknologier gøre et markant indhug i klimapåvirkningen fra fly. Ud over flyenes direkte CO2-effekt ved afbrænding af fossile brændstoffer vurderes det nemlig, at op mod to tredjedele af flys samlede klimapåvirkning kommer fra de såkaldte non-CO2-effekter, der bl.a. kommer fra kondensstriber (”flystriber”). Det er især et problem for de lange internationale flyvninger.
Klimapåvirkningen fra flytrafikken kan dog nedsættes betragteligt, hvis indholdet af aromatiske forbindelser i brændstoffet minimeres til det nuværende minimumsniveau på 8 procent. Det svarer til en halvering af aromatindholdet i dagens brændstof.
Derfor foreslår Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark i et nyt fælles udspil, at der indføres et nationalt krav til de anvendte flybrændstoffer om lavere aromatindhold. Det vil nemlig mindske de såkaldte non-CO2-effekter fra kondensstriber, som står for størstedelen af flys samlede klimapåvirkning.
”Forskning peger på, at en halvering af aromatindholdet, vil sænke luftfartens samlede klimabelastning med 5-10 procent. Det er altså en meget stor reduktion, som kan opnås på relativ kort sigt, uden store omkostninger og med allerede eksisterende teknologier. Derfor opfordrer vi regeringen og Folketinget til at gå foran og indføre et nationalt krav så hurtigst som muligt,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Også Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsenterer brændstofleverandører, PtX-producenter og altså Danmarks to største raffinaderier, ser store muligheder i at tilpasse eksisterende processer som et skridt på vejen mod 100 procent eFuels-baserede flybrændstoffer:
”Aromatindholdet i flybrændstoffer kan både reduceres ved at iblande syntetiske flybrændstoffer og ved at tilføre mere brint i produktionen af de fossile flybrændstoffer, der anvendes i dag. Den sidste metode kan allerede implementeres på kort sigt med en tilpasning eksisterende anlæg på raffinaderierne. Med dette initiativ kan vi tage et markant skridt i den rigtige retning med reduktioner, der allerede kan levere om få år", forklarer Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchef i Drivkraft Danmark.
Man bør også kigge på et fortrængningskrav
De to organisationer foreslår samtidig, at der indføres et CO2-fortrængningskrav til leverandørerne af flybrændstoffer – ligesom man kender det fra vejtransporten. Her skal fokus især være på eFuels, som er den langsigtede løsning. Samtidig bør midler fra den nye flyafgift bruges til at understøtte udviklingen af grønnere flybrændstoffer:
”Vi så meget gerne at alle pengene fra den vedtagne flyafgift gik til udvikling af fremtidens grønne brændstoffer. Dermed mener vi både, at der bør fokuseres på at sænke aromatindholdet her og nu samt fokuseres på at få produktion af eFuels-baserede flybrændstoffer op i skala. Nu har man desværre besluttet, at halvdelen skal gå til andre ting, men så bør resten i det mindste gå til at omstille flybranchen,” slutter Jeppe Juul.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
2.000 lynladepladser klar til påsken: Elbilister får rekordgod dækning i hele Danmark11.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Skal du på påskeferie i elbil? Så er det godt nyt. Elbilister kan nu se frem til rekordgod dækning med hele 2.000 lynladepladser fordelt over hele Danmark – klar til dig og din elbil i påsketrafikken.
Brug vaskehallen i påsken og lad bilen skinne med god samvittighed10.4.2025 11:31:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er både mere besværligt og dårligt for miljøet at vaske bilen hjemme, så brug din lokale vaskehal, hvis du skal gøre bilen forårsklar i påsken.
Drivkraft Danmark lancerer eltiltrucks.dk – ny vidensportal for ellastbiler2.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark lancerer i dag eltiltrucks.dk med masser af viden, gode råd og kort over truckladestationer i Danmark. Det skal hjælpe især de mindre vognmænd i skiftet fra diesel til el.
Medlemstilgang fortsætter: KK Partner melder sig ind i Drivkraft Danmark12.2.2025 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
KK Partner melder sig ind i Drivkraft Danmark og glæder sig til at nyde godt af brancheforeningens store viden om elektrificeringen af transporten i Danmark og på EU-niveau.
Eviny melder sig ind i Drivkraft Danmark28.1.2025 09:27:08 CET | Pressemeddelelse
Den norske ladeoperatør Eviny melder sig ind i Drivkraft Danmark. Virksomheden har store ambitioner for lynladere på farten til de danske elbilister.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum