Ja tak til relevante og retvisende oplysninger til forbrugerne

Tankstationerne kan snart blive tvunget til at sætte nye prisskilte op, der både er irrelevante og direkte misvisende for forbrugerne og dyrt for stationerne. Det sker på baggrund af af EU's AFI-direktiv.
Drivkraft Danmarks medlemmer er med rette stolte af deres stationer. De er gennem mange årtier blevet perfektioneret, så de altid matcher forbrugernes aktuelle efterspørgsel efter energi, varer og andre services, der er brug for på vejen. De fungerer 24-7. Og der er vel heller ikke noget andet marked, hvor de aktuelle priser bliver skiltet så klart og tydeligt, som ved vejen foran en tankstation. Det giver relevant og retvisende information til forbrugeren i købssituationen. Men nu er der en risiko for, at tankstationer fremover skal opsætte skilte, som er både irrelevante og direkte misvisende for forbrugeren. Det er drønærgerligt for branchen og forbrugerne.
For som sagerne står lige nu, kommer der på grund af EU’s såkaldte AFI-direktiv, snart nye prisskilte på tankstationerne rundt omkring i landet. De skal vise forbrugerne, hvad det koster at køre 100 kilometer i en typisk bil, hvis man kører på diesel, benzin, el og potentielt gas eller brint. Tanken er, at bilisterne på den måde skal blive mere bevidste om prisforskellen mellem de forskellige drivmidler, så de bedre kan træffe et billigere og grønnere bilvalg, næste gang de køber bil – fx en elbil.
Tankstationerne skal med andre ord skilte med oplysninger, som er relevante i en købssituation hos bilforhandleren – ikke på tankstationen. Men ikke nok med det. Informationerne vil være både ufuldstændige og direkte misvisende.
For de nye skilte vil vise, at det er billigst at køre 100 kilometer i en almindelig dieselbil i forhold til både benzin og el. Det er måske ikke så overraskende, for diesel er af hensyn til erhvervslivet lempeligere beskattet end benzin. For at udligne den forskel betaler dieselbilejere i Danmark en såkaldt udligningsafgift hvert halve år i forbindelse med den grønne ejerafgift – en udgift, der ikke regnes med på skiltene. El til opladning af elbiler er også lempeligt beskattet. Men danske elbilister køber oftest et forholdsvist dyrt abonnement, som indeholder både opladning hjemme og på farten. Den månedlige abonnementspris vil derfor være højere end dieseludgiften for en gennemsnitlig bilist, når den omregnes til prisen for at køre 100 kilometer.
Bilisterne er helt klar over, at der indgår mange flere omkostninger ved at eje og køre i en bil end bare selve drivmidlet. Som en del af implementeringen af direktivet lægger Transportministeriet op til at etablere en uvildig hjemmeside. Her kan bilejere bl.a. finde uddybende prissammenligninger på tværs af de forskellige drivmidler med udgangspunkt i totaløkonomien – den såkaldte TCO-beregning (Total Cost of Ownership). Den del kan vi naturligvis kun bakke fuldt ud op om – modsat de nye prisskilte.
Den nuværende prisskiltning er til gavn for konkurrencen og sikrer forbrugerne retvisende oplysninger. Det re der ingen der ønsker at ændre på. Derfor er bilisternes organisation FDM også stærkt kritisk overfor den foreslåede implementering af AFI-direktivet. Relevante og retvisende informationer er netop afgørende for, at forbrugerne kan foretage et oplyst valg. Det er ikke tilfældet med forslaget, der både er vildledende for forbrugerne og forbundet med betydelige omkostninger for tankstationerne.
Drivkraft Danmark vil fortsætte den dialog vi har haft med både Transportministeriet og politikerne, så vi forhåbentlig kan få fjernet de værste tidsler, før lovgivningen udmøntes i praksis. For vi vil som branche inderligt gerne møde forbrugerne med de produkter og den information, som de efterspørger og fortjener. Det er nu engang det, som vi gør bedst.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Branchestatistik 2025 er ude nu!8.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmarks Branchestatistik 2025 er nu ude med friske statistikker om transport og energi. I år kigger vi især på, hvad der er af muligheder og udfordringer for PtX-produktion, og hvordan det går med e-mobilitet herhjemme og i Skandinavien.
2.000 lynladepladser klar til påsken: Elbilister får rekordgod dækning i hele Danmark11.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Skal du på påskeferie i elbil? Så er det godt nyt. Elbilister kan nu se frem til rekordgod dækning med hele 2.000 lynladepladser fordelt over hele Danmark – klar til dig og din elbil i påsketrafikken.
Brug vaskehallen i påsken og lad bilen skinne med god samvittighed10.4.2025 11:31:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er både mere besværligt og dårligt for miljøet at vaske bilen hjemme, så brug din lokale vaskehal, hvis du skal gøre bilen forårsklar i påsken.
Drivkraft Danmark lancerer eltiltrucks.dk – ny vidensportal for ellastbiler2.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark lancerer i dag eltiltrucks.dk med masser af viden, gode råd og kort over truckladestationer i Danmark. Det skal hjælpe især de mindre vognmænd i skiftet fra diesel til el.
Medlemstilgang fortsætter: KK Partner melder sig ind i Drivkraft Danmark12.2.2025 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
KK Partner melder sig ind i Drivkraft Danmark og glæder sig til at nyde godt af brancheforeningens store viden om elektrificeringen af transporten i Danmark og på EU-niveau.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum