E10 i tanken fra 1. januar

Fra den 1. januar 2020 vil din benzin hedde E10. Du kan altid se på mærkatet på stander og tankpistol om du tanker E10.
Fra den 1. januar er der E10 i tanken, når du fylder benzin på din bil. Det betyder, at der er blandet 10 % bioethanol i benzinen. Hidtil har den almindelige standard (oktan 95) været E5 (benzin med 5 % bioethanol i) og nu er den nye standard (oktan 95) altså E10 med 10 % bioethanol i.
- Du skal som bilist bare tanke som før. Langt de fleste af de benzinbiler, der kører rundt i Danmark, er nemlig godkendt til at køre på E10.
- Har du en bil fra 2011 og frem er bilen godkendt til E10.
- Har du en dieselbil, har dette slet ikke betydning for dig.
Omkring 5 % af bilparken er dog ikke godkendt til E10. Det er typisk ældre biler (fra 90’erne) eller nogle af de første modeller med turbo-indsprøjtning. Er du i tvivl om din bil kan tåle E10, kan du altid kontakte din bilforhandler eller værksted, hvis du vil være helt sikker.
Er din bil ikke godkendt til E10, kan du fortsat tanke E5 som før på tankstationer over hele landet. Hold øje med mærket på tankpistol og stander, hvor det tydeligt fremgår, om du tanker E10 eller E5.
Standarden 95 oktan benzin bliver til E10 og hvis din bil skal have E5 i tanken i stedet, skal du påfylde fra højoktan-standeren (98-100 oktan). Diesel er det samme, som det plejer.
Mere info:Mere info og svar på mest stillede spørgsmål findes her: www.e10benzin.dk hvor der også er liste over bilmærker.
Baggrund:I EU’s VE-direktiv er der et krav om minimum 10 % vedvarende energi i transporten i 2020. Det opfyldes i Danmark via Biobrændstofloven, og derfor går vi fra 1. januar 2020 fra det nuværende E5 til E10 som standard i benzinen.
Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra de nuværende E5 til E10.
Benzinselskaberne begyndte i 2010 at iblande bioethanol i den danske benzin – den E5 standard vi har haft indtil nu.
Den danske bioethanol opfylder EU's bæredygtighedskriterier.
Kontakter
Anette Lykke Rasmussen
Kommunikationschef
alr@drivkraftdanmark.dk
53571747
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Mange elbilister betaler for meget for at oplade bilen21.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Alt for mange danske elbilister betaler dyrt for deres opladning, fordi de er bundet til all-inclusive ladeabonnementer, som slet ikke matcher deres forbrug. Det betyder i praksis en ekstra regning på op til 3.000 kroner om året.
Stor interesse for ny TCO-beregner til el-lastbiler3.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun en måned efter at Drivkraft Danmark lancerede en ny TCO-beregner i samarbejde med COWI på vidensportalen eltiltrucks.dk, har mere end 150 virksomheder og øvrige aktører i transportbranchen allerede downloadet værktøjet.
Drivkraft Danmark hilser øget synlighed omkring brændstofpriser velkommen – men efterlyser samtidigt handling for el-ladekunderne18.9.2025 14:27:57 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark hilser forslaget om øget synlighed på brændstofpriser for forbrugerne velkomment. Den samme synlighed for forbrugerne savnes dog på ellademarkedet, hvor forbrugerne er efterladt i et meget uigennemskueligt marked. F.eks. kan en dansk familie, der kører 15.000 km. om året, spare over 4.000 kr. om året ved at gå fra et abonnement med fast pris til kun at betale for den mængde el, de lader.
Ny TCO-beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler3.9.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler – en vigtig hjælp til at overvinde en af de største barrierer, som især små vognmænd står overfor.
Fjernelse af elafgift: Godt for danskerne, men løser ikke den usunde konkurrencesituation på lademarkedet21.8.2025 11:51:43 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen fjerner elafgiften i to år. Det er godt for danskerne og deres pengepung, men løser ikke elbilisternes problemer med den usunde konkurrencesituation på lademarkedet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

