Farlige badevaner: Halvdelen af danske unge har badet påvirket af alkohol

Vi har hørt de gode baderåd igen og igen, men det ser ud til at være svært at huske den del, der handler om alkohol. En femtedel af danskerne har inden for de sidste tre år badet, mens de var påvirket af alkohol, og for de unge er andelen endnu højere, viser en ny undersøgelse.

Når solen bager fra en skyfri himmel, hvad er så mere forfriskende end en dukkert på stranden eller i poolen? Men med sol og sommer følger ofte også fester og alkohol. Og særligt blandt de 18-29-årige ser det ud til at være svært at holde badning og alkohol adskilt.

Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Her svarer halvdelen af de unge, at de inden for de seneste tre år har badet i havet, en sø eller en pool, mens de har været påvirket af alkohol. Og det er bekymrende, mener fagchef i sundhed hos Gjensidige, Mette Glad.

”Man får en dårligere reaktionsevne og får svækket sin dømmekraft, når man drikker. Derfor kan potentielt farlige situationer udvikle sig til ulykker, hvis man bliver overmodig og fejlbedømmer, hvor påvirket man egentlig er,” siger Mette Glad.

Pas på, når livredderne ikke længere er på arbejde

Når de lyse nætter indbyder til hygge på stranden og ved havnebadene, så er det oplagt at overveje en aftendukket. Og her er det særligt vigtigt at tænke sig om, hvis man har drukket, understreger Mette Glad. For der er færre mennesker i nærheden og livredderne er ikke længere på arbejde.

”De generelle baderåd gælder naturligvis hele døgnet, men når mørket falder på, er det ekstra vigtigt at huske, at man aldrig bør bade alene, og at man skal passe på med ikke at komme for langt ud. Det kan være svært at bedømme omgivelserne og afstanden i halvmørket, og især hvis man er fuld, kan det gå galt,” siger Mette Glad.

Hun understreger, at det under alle omstændigheder er vigtigt, at man lærer sine grænser at kende og mærker efter, hvor påvirket man egentlig er, hvis man har siddet og drukket i solen, og måske er blevet lidt mere fuld, end man havde troet.

“Mit bedste råd er helt at undgå at kombinere alkohol og badning, men tallene i undersøgelsen viser, at det for mange er svært i praksis. Derfor er det vigtigt aldrig at bade alene, og for eksempel mærke efter, om man er for påvirket til at sætte sig bag rattet i en bil, for så skal man nok heller ikke bade,” siger Mette Glad.

Gode baderåd:

• Lær at svømme og springe rigtigt.

• Bad altid sammen med andre - hold øje med hinanden og ikke mindst de små.

• Bad kun på dybder, der går dig til navlen, når du stiller dig op i vandet.

• Spring aldrig på hovedet i lavt vand eller i vand, du ikke kender.

• Bad på de strande, som er godkendt med det internationale blå flag, for at få badevand af god kvalitet og sikkerhed omkring din badetur.

• Svøm langs kysten.

• Bad kun, hvor det er tilladt og når forholdene tillader det.

• Bad kun, hvis du føler dig frisk - bad aldrig med alkohol eller sløvende medicin i blodet.

• Gå op, hvis du begynder at fryse.

(kilde: Falck)

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige i maj 2024 blandt 1012 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du inden for de sidste tre år badet (f.eks. i havet, en sø en swimmingpool), mens du var påvirket af alkohol?

18-29- årige

Nej

Ikke relevant, drikker ikke alkohol

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.