Fra Alpe d'Huez til arbejdsmarkedet: Udsatte unge giver baghjul til understøttelse

Unge på Toppen beviser år efter år sit potentiale ved at tage unge på understøttelse ind og spytte dem ud arbejdsklare og fyldt med selvtillid efter 1.500 kilometer på cykel til de franske Alper.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Se Mathias fortælle om turen

Forestil dig at søge et job, hvor det eneste positive på dit CV er, at du har cyklet op ad et krævende bjerg i Frankrig. De fleste arbejdspladser ville nok hurtigt afvise den ansøgning. Men historien her beretter om det modsatte.

For hvis du kan bestige det legendariske bjerg Alpe d'Huez og træne op til det, så kan du også få et arbejde. Det er filosofien bag beskæftigelsesprojektet Unge på Toppen, som hjælper unge på understøttelse, unge med udfordringer og unge, der ikke rigtigt passer ind, med at finde vej ind på arbejdsmarkedet.

En af de unge, der har gennemført den ekstreme rejse, er Mathias Henne Grau på 21 år. Undervejs i forløbet sørgede Arkil for medvind på cykelturen mod Alperne ved at tilbyde en praktik som han gennemførte ved siden af sin træning.

"Det bedste var sgu at komme op på toppen. Det var sådan en rigtig sejrsfølelse. Så kan man, hvad man vil," siger Mathias Henne Grau, der i dag har fået arbejde hos Arkil.

Og netop det med at få arbejde er kernen i projektet. For de unge i projektet har ikke haft en nem fortid, og derfor er vejen ind til arbejdsmarkedet – og at blive der – rigtig svær.

"Jeg endte med at blive rigtig træt af skolesystemet. Jeg fik ikke en uddannelse, og det der med at komme på arbejde og sådan noget, det synes jeg var ret så kedeligt. Så var jeg arbejdsløs i et godt stykke tid igen," siger Mathias Henne Grau om sin fortid.

I gennemsnit cykler deltagerne 130 kilometer om dagen fra Sønderborg til de franske Alper, i alt 1.500 kilometer. For Mathias og de andre unge, der deltager i projektet, er det ikke bare en cykeltur. Det er en rejse mod en bedre fremtid og en stærkere tro på egne evner.

"De sidste 30 minutter op ad Alpe d'Huez var ren smerte hele vejen, og du fik bare lyst til at give op hele tiden. At skulle overbevise sig selv om, at det kan du godt. Selvom det gør pisseondt, og du ikke gider mere, og du er træt, og du er sulten, og du er kold. Det er en indre kamp. Du er din egen værste fjende," siger Mathias om turen op ad bjerget.

null
Fra venstre mod højre: Lukas, Mathias og Kenneth. Alle er i dag i job efter forløbet med praktik og cykeltur til Alperne. Arkil

Det er klichéen om en dannelsesrejse, men selvom det er en kliché, så er det rigtigt. For de unge kommer fra et liv med udfordringer og nedture. Og her kører de unge sig bogstaveligt talt hele vejen til toppen. Det giver dem selvtillid og ikke mindst sejre. Og det er sejre, som de har brug for, for at få troen på sig selv tilbage.

"Initiativet er fantastisk på den måde, at de unge virkelig lærer noget om sig selv. Det er ikke bare at cykle en lang tur. Det er en stor sejr for dem, og det viser os som arbejdsgiver, at de har viljen til at kæmpe," siger Mikkel Bigum, der er afdelingschef ved Arkil Sønderborg.

Selvtilliden er netop den ingrediens, der går igen, når tidligere deltagere taler om, hvad projektet gør rigtigt for dem.

"Jeg troede ikke på mig selv, og jeg kunne ikke noget – ikke få mig en uddannelse, ikke få mig et job. Men det her gav mig troen på, at jeg godt kan," siger 25-årige Lukas Riedel, der i dag er specialarbejder ved Arkil og gennemførte projektet i 2019.

En anden rytter, der fandt selvtilliden langs de 21 hårnålesving op ad Alpe d’Huez, er Kenneth Jensen på 36. Han gennemførte sidste år, og i dag finder vi ham i byen Guderup på Als, hvor Arkil lægger fjernvarme.

"Min fortid var ikke helt god. Og det var svært at komme videre derfra. Men det her lærte mig, at hvis man arbejder hårdt nok – også selvom det virker nytteløst – så kan man godt," siger Kenneth Jensen, specialarbejder ved Arkil.

To historier fra tidligere deltagere, der til forveksling minder om Mathias’.

"Det der med at sejre til sidst, det er fantastisk. Jeg kan jo godt!" siger Mathias Henne Grau om at nå målet på toppen af det berømte bjerg.

Alle tre i artiklen her gennemførte, og det førte til arbejde, som de stadig har i dag.

"Jeg synes, det er på sin plads, at vi skal tage vores del af samfundsansvaret og være med til at hjælpe de unge ind på arbejdsmarkedet. Og vi kan jo se, at det faktisk virker," siger Mikkel Bigum, afdelingschefen fra Sønderborg.

For der er en del på spil for virksomhederne, der skal satse på unge mennesker, der ikke hverken har en fortid som stabil eller pålidelig.

"Så kan man sige, er det god business? Det er det nogle gange, men andre gange er det ikke. Men det er ikke det, som det kommer an på. Det menneskelige er lige så vigtigt," siger Mikkel Bigum fra Arkil Sønderborg.

"Det er et kæmpe spring for Arkil at skulle satse på unge mennesker, som ikke rigtig har bevist noget indtil videre. Men det er rigtig fedt at vide, at man har opbakning fra firmaet," siger Mathias.

Efter turen i år har Mathias fået fast arbejde ved Arkil. Fortiden med udfordringerne er nu fortid. Og Mathias holder af sit job.

"Det er det der med, at hvis man godt kan cykeltræne hver dag, så er det sgu næsten nemmere at gå på arbejde hver dag," griner Mathias.

Mathias Henne Grau på 21 år har efterfølgende fået job ved Arkil.
Mathias Henne Grau på toppen af Alpe d'Huez på sin Arkil farvede racercykel.
Fra venstre mod højre: Lukas, Mathias og Kenneth. Alle tre har gennemført Unge på Toppen, og det førte til arbejde, som de stadig har i dag.