Vertiv

Vertiv og Ballard annoncerer strategisk teknologipartnerskab for at støtte brugen af alternative energikilder til datacentre

© 2024 Vertiv Group Corp.

København, den 29. juli 2024 – Vertiv, global leverandør af kritisk digital infrastruktur og kontinuitetsløsninger, har indledt et strategisk samarbejde med Ballard Power Systems, der er førende inden for såkaldte "PEM fuel cells" (Proton Exchange Membrane). Samarbejdet skal øge tilgængeligheden af nødstrøm til datacentre og anden kritisk infrastruktur fra 200 kW til flere MW.

Samarbejdet skal demonstrere fordelene ved brintbaserede brændselscelleløsninger. Vertiv har integreret Ballards brændselsceller med Vertivs Liebert EXL S1, som er en UPS-enhed (enhed for uafbrudt strømforsyning). Løsningen er blevet testet (Proof Of Concept) på Vertivs anlæg i Ohio og har vist lovende resultater:

"Den kraftige stigning i datahåndtering kræver en global udvidelse af kapaciteten i datacentre, og det resulterer i et øget behov for energi. Det bliver stadig vigtigere effektivt at kunne håndtere el-forbruget og CO2-aftrykket fra denne energikrævende sektor for at nå målet om nuludledninger.” Siger VP Nicolas Pocard, marketingschef og ansvarlig for strategiske samarbejder hos Ballard. Han uddyber: ”Ballards og Vertivs strategiske samarbejde gør det muligt at drage fordel af hinandens styrker for at tilbyde en omkostningseffektiv brændselscelleløsning for nødstrøm uden udledning af drivhusgasser. Løsningen er skalerbar og imødekommer det stigende energibehov for datacentre.”

Nødstrøm uden CO2-udledning
Baseret på industriklar komponenter har Vertiv demonstreret Power Module H2-løsningen, som integrerer to Ballard PowerGen 200kW brændselscelle-kabinetter, der driver det fuldt funktionsdygtige decarboniserede backupsystem. Løsningen omfatter et komplet kølesubsystem, strømreguleringsudstyr og brintlagerinfrastruktur integreret med Vertiv™ HPL Lithium-Ion batterier, Liebert® EXL S1 UPS-system og Vertiv™ DynaFlex Energy Management Controller. Power Module H2-løsningen er en del af 1 MW Vertiv Customer Experience Center mikrogrid-løsningen, som inkluderer et 1 MW AC solcelleanlæg og Vertiv™ DynaFlex Battery Energy Storage System (BESS).

"Tilslutningen til AI og computerløsninger til høj ydeevne, såkaldte HPC-løsninger, giver et stigende behov for miljøvenlige løsninger til energiforsyning med fokus på nuludledning eller lave mængder af CO2-udledninger. Den vellykkede test med brændselsceller, som vi har gennemført med Ballard, viser en håndgribelig løsning til at bygge bæredygtige datacentre," siger Viktor Petik, ansvarlig for infrastrukturløsninger hos Vertiv.

Specifikationer om Vertiv Power Module H2
Det forudkonfigurerede og fabrikstestede system er hurtigt at installere i både nye og eksisterende datacentre uden behov for at ændre infrastrukturen til elforsyning.

Med fokus på blandt andet det europæiske marked tilbyder Vertiv Power Module H2 følgende fordele:

• En komplet, kompleks løsning til energiforsyning fra én leverandør.
  • Nul udledning af drivhusgasser og nødstrøm med lavt støjniveau.
  • Hurtig dynamisk energiforsyning.
  • Lave vedligeholdelseskrav sammenlignet med løsninger baseret på diesel.
  • Længere adgang til nødstrøm (flere dage), som kun begrænses af kapaciteten til at lagre brændstof.
  • Lave pladsbehov for datacentre i MW-klassen.
  • Skalerbar nødstrøm i multi-MW-klassen med brændselsceller.

Vertiv Power Module H2 er en udvidelse af Vertivs løsninger til energiforsyning og er en del af Vertivs plan "One Vertiv, One World" for en ansvarlig og bæredygtig fremtid.

Om Vertiv

Vertiv løser de vigtigste udfordringer for nutidens datacentre, kommunikationsnetværk og kommercielle og industrielle faciliteter med en portefølje af strøm, køling og IT-infrastrukturløsninger og -tjenester, der strækker sig fra skyen til kanten af netværket. Vertiv har hovedkvarter i Westerville, Ohio, USA og driver forretning i mere end 130 lande. For mere information besøg Vertiv.com.

Følg pressemeddelelser fra Vertiv

Flere pressemeddelelser fra Vertiv