Vækst i optaget på de tekniske uddannelser styrker erhvervslivet og den grønne fremtid

TEKNIQ Arbejdsgiverne ser flere positive elementer i årets optag til de videregående uddannelser, hvor der med enkelte ærgerlige undtagelser er fremgang i optaget på de tekniske uddannelser. Dette er godt nyt for den grønne omstilling.

Optaget på STEM-uddannelserne (Science, Technology, Engineering og Mathematics) er overordnet steget med 2 pct.

Den positive udvikling i optaget på de tekniske uddannelser er et skridt i den rigtige retning mod at imødekomme fremtidens behov og samtidigt sikre, at Danmark forbliver konkurrencedygtig inden for ny teknologi, digitalisering, bæredygtighed og grøn omstilling. Blandt andet er det positivt at se flotte stigninger på f.eks. maskinmester, produktionsteknolog og automationsteknolog, da det tekniske erhvervsliv har en stor efterspørgsmål efter netop de kompetencer.

- Det danske samfund og vores virksomheder har behov for flere dimittender med tekniske kompetencer til arbejdet med hele den grønne omstilling, omstillingen til bæredygtig produktion og den generelle håndtering af den teknologiske og digitale udvikling, siger Jørgen Prosper Sørensen, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Desværre er der et fald i optaget til de vigtige installatøruddannelser (el og vvs). TEKNIQ Arbejdsgiverne vil derfor i den kommende tid have fokus på modernisering og branding af disse uddannelser, så optaget kan forbedres fremadrettet.

- For disse uddannelser gælder det, at der er mulighed for attraktive og spændende jobs og karrieremuligheder, da der er stor efterspørgsel på veluddannede i branchen. Og så har man med en uddannelse som el- eller vvs-installatør gode kort på hånden, hvis man ønsker at blive selvstændig med eget firma, siger Jørgen Prosper Sørensen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til, at man fra politisk hold har større fokus på fremtidens behov for kompetencer i den eksisterende arbejdsstyrke.

For yderligere information kontakt Jørgen Prosper Sørensen, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne / 28 51 71 25.

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.

Ny analyse: Elektrikere og vvs’ere er markant underforsikrede25.6.2024 08:07:55 CEST | Pressemeddelelse

En alt for høj pris for en helt utilstrækkelig forsikring - særligt ved tab af erhvervsevne og tiden frem mod førtidspension. Det er den korte konklusion i en ny analyse fra BEDSTpension, der har undersøgt den pensionsordning, som elektrikere, blikkenslagere og vvs’ere har via deres overenskomst i PensionDanmark og Industriens Pension. Tiden er løbet fra ufleksible pensionsordninger, der ikke tager højde for lønudvikling og individuelle hensyn, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.