Danish Crowns ulovlige greenwashing slået fast i dom fra Højesteret: Forbydes at bruge udsagn om klimagrise

Højesteret har netop sat punktum i Danmarks første klimaretssag om Danish Crowns greenwashing af svinekød og vildledning af forbrugerne. Dansk Vegetarisk Forening og foreningen Klimabevægelsen har fået fuldt medhold i sagen.

Det var Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, der efter at have fået delvist medhold i Vestre Landsret i foråret ankede dommen. Man ønskede Højesterets ord for, at Danish Crown brugte ulovlig markedsføring til at sælge sit svinekød. Foto: Wikimedia Commons

Højesteret har – i overensstemmelse med svinegigantens egne erkendelser – netop fastslået, at Danish Crown har overtrådt markedsføringsloven med sine betegnelser ”Klimakontrolleret gris” og udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”. Danish Crown har samtidig fået forbud mod at anvende udsagnet ”Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror” i en periode på 5 år, og koncernen må heller ikke bruge mærkningsordningen “Klimakontrolleret”.

Dermed er Danmarks første klimaretssag endeligt afgjort til fordel for de grønne organisationer Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen.

“Afgørelsen viser, at selv små NGO’er kan gøre en forskel mod store aktører. At det nytter at råbe op på klimaets vegne. Svinekød og stor-industriel svineproduktion harmonerer absolut ikke med omtanke for klimaet. Frem for at rydde skov for at fodre millioner af svin, er det nødvendigt, at vi sænker kødproduktionen og genetablerer natur og skov. Vi håber, at det budskab undervejs i retssagen er nået frem til både Danish Crown og landets forbrugere,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

"Sender et vigtigt signal"

I foreningen Klimabevægelsen håber man, at afgørelsen giver anledning til eftertanke hos andre virksomheder.

“Det betyder meget for os, at Danish Crown ikke får lov til at fortsætte med at anprise den enormt klimaskadelige produktion af svinekød som ‘klimavenlig’ og dermed vildlede forbrugerne. Kreativiteten kender desværre ingen grænser, når store virksomheder vil sælge deres produkter, og det her er et vigtigt signal til andre virksomheder om, at der ikke er frit slag til at bruge klimaet som markedsføringsparameter,” siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Det var Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, der, efter at have fået delvist medhold i Vestre Landsret i foråret, ankede dommen for at få Højesterets ord for, at Danish Crown brugte ulovlig markedsføring til at sælge sit svinekød.

Den netop offentliggjorte højesteretsdom kommer ikke som en overraskelse for sagens parter, da Danish Crown i april i et bekræftende genmæle til retten lagde sig fladt ned og gav de grønne organisationer ret i, at Danish Crown har vildledt forbrugerne og overtrådt markedsføringsloven med udtrykkene “dansk gris er mere klimavenlig end du tror” og “klimakontrolleret gris”. Dermed nåede sagen aldrig frem til hovedforhandling i Højesteret. Både Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen havde ellers set frem til at føre sagen videre og fremlægge argumenter og beviser for svineproduktionens klimabelastning.

Kort inden erkendelsen fra Danish Crown havde Forbrugerombudsmanden anmodet om at indtræde i sagen ved Højesteret til støtte for de grønne organisationer.

Det burde være dyrere at greenwashe

Danish Crown er i forbindelse med sagen blevet pålagt at betale 54.000 kr. til Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen. Et beløb, der ifølge Rune-Christoffer Dragsdahl burde være højere.

“Det vigtigste for os og for klimaet er selvfølgelig, at Danish Crown stopper med at klima-anprise sit svinekød. Men det er også vigtigt, at det for alvor kan mærkes på virksomhedernes pengepung, når de greenwasher,” siger han.

Da sagen blev behandlet Vestre Landsret var Forbrugerrådet Tænk indtrådt som biintervenient på de grønne organisationers side, mens Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri indtrådte til støtte for Danish Crown i sagen.

Hele dommen kan læses på Danish Crowns hjemmeside

Du kan læse mere om sagens forløb her

For yderligere spørgsmål kan pressen kontakte:

Berit Ertmann, kommunikationschef, Dansk Vegetarisk Forening

berit.ertmann @ vegetarisk.dk