Københavns Museum

Hvad skal du til Copenhagen Pride? Kom til drag-banko, tag med på queer-byvandring og følg lydsporet på Københavns Museum

Har du nogen sinde oplevet ”Veninderne” fyre den af med drag-banko? Kender du Københavns historiske queer-steder? Under Copenhagen Pride 10.-18. august bidrager Københavns Museum med en række aktiviteter, der fortæller historien om mennesker, der levede uden for normen. Kom med til drag-banko, tag med på den offentlige queer-byvandring (eller book din egen private) og følg pop-op lydsporet i museets permanente udstilling. Slap af mellem begivenhederne i vores Contemplation Zone i museets hyggelige café.

To mænd ved Københavnerbænk i flere farver på Københavns Museum
To mænd ved Københavnerbænk i flere farver på Københavns Museum Foto Københavns Museum

Torsdagsbar: Festligt og farverigt drag-banko (GRATIS)
Torsdag 15. august, drag-banko kl. 17-18, torsdagsbar kl. 17-20

Gør dig klar til en festlig og farverig torsdagsbar med masser af sjov og spas og ikke mindst fede præmier, når Københavns Museum i anledning af Copenhagen Pride Week fylder museumshaven med farverigt drag-banko. Festlighederne styres af de kendte og prisbelønnede Veninderne aka Jumbo Jette, Athena Lady og deres oppasser Nicholas Nybro. Gå ikke glip af fantastiske stemning, når Veninderne underholder til en skøn omgang banko.
Det er ganske gratis at være med, og undervejs kan du købe lækre drinks samt øl, vin, vand og snacks i Café Spirrevippens pop-op-bar i gårdhaven. Bemærk, at der er et begrænset antal pladser, så kom i god tid. NB! I tilfælde af dårligt vejr flytter vi arrangementet ind på museet. Arrangementet er desuden en af fire torsdagsbarer i august i Københavns Kulturkvarter.

Læs mere her: Torsdagsbar med drag-banko og drinks | Københavns Museum (kk.dk)

Historisk byvandring: Queer i København
Lørdag 10. (UDSOLGT) og søndagene 11. og 18. august kl. 13-14.30

Deltag i museets populære historiske byvandring og hør om, hvordan det danske samfund og byen blev influeret af seksualitet uden for normen. Det bliver en tur tilbage i tiden gennem indre by bl.a. Dybensgade og Magstræde, som på forskellige måder har været præget af queer liv. Vi kommer også forbi Sankt Nikolaj Kirke, hvor det lykkedes to kvinder - den ene forklædt som mand - at blive gift i begyndelsen af 1700-tallet.

Læs mere og køb billet her: Historisk Byvandring: Queer i København (kk.dk)
Mødested: Københavns Museum

Følg lydsporet ”Queer i København gennem 1000 år” i museets permanente udstilling
10.-18. august i museets åbningstid

Lyt til 1000 års queerhistorie på Københavns Museum: På ti steder i den permanente udstilling om hovedstaden kan du ved hjælp af din mobiltelefon høre historier om mennesker, der på en eller anden måde afveg fra de gældende normer fra vikingetiden til i dag. Historier om retten til kærlighed og om de omstændigheder, der har påvirket udtryk for kærlighed gennem tiderne. Hør fx Odin, der i skikkelse af en hoppe, får et føl (!), hvordan det gennem historien er lykkedes en del lesbiske kvinder at gå under radaren og om mænd, der mødes på volden. Blot husk at medbringe din mobiltelefon, så du kan scanne QR-koderne i udstillingerne; så får du adgang til disse små glimt fra queer-historien. Blot husk at medbringe din mobiltelefon, så du kan scanne QR-koderne i udstillingerne; så får du adgang til disse små glimt fra queer-historien.

Lydsporet er skabt af Københavns Museum i samarbejde med bl.a. Simon Andersen.
Adgang med almindelig billet til museet: Entrébillet (kk.dk)
Sprog: dansk og engelsk

Contemplation Zone i caféen og i gården foran Københavns Museum (GRATIS)
10.-18. august i museets åbningstid

Besøg Københavns Museum lige bag ved Københavns Rådhus og få et roligt øjeblik i den fint restaurerede historiske bygning: Nyd et glas, en kop kaffe, hjemmebagte kager eller en sandwich i den smukke café ved siden af museumsbutikken, der har bøger og københavnerting - der er fri adgang til begge steder. Eller slap i gårdhaven foran museet med udsigt til historiske planter og byens pulserende liv.

Lyt til podcast: Queer i København gennem 1000 år
Gratis podcast via bl.a. Podbean: Queer i København gennem 1000 år | København i 1000 år (podbean.com)

Book din egen private queerbyvandring – NB! Kan også bookes efter pride week

Er I en privat gruppe, der skal på tur, eller har din virksomhed brug for en introduktion til LGBTQ+ liv i dansk sammenhæng? Book byvandringen hør om, hvordan det danske samfund og byen blev influeret af seksualitet uden for normen. Det bliver en tur tilbage i tiden gennem indre by omkring Studiestræde og Larsbjørnsstræde, som på forskellige måder har været præget af queer liv, og Sankt Nikolaj Kirke, hvor det lykkedes to kvinder - den ene forklædt som mand - at blive gift i begyndelsen af 1700-tallet.
NB! Findes også på engelsk.
Byvandringen varer ca. 1½ time og er blevet til i samarbejde med Copenhagen Pride.
Læs mere og book byvandringen her: Byvandring (Privat): Queer i København - Københavns Museum - Private guidede ture (kk.dk)

To mænd ved Københavnerbænk i flere farver på Københavns Museum
To mænd i færd med at aflytte lydsporet Queer i København
To mænd i færd med at aflytte lydsporet Queer i København på Københavns Museum.
De tre personer, ser udgør "Veninderne"
Drag-banko med Veninderne
Pridlaget over Københavns skyline
Queer Byvandring

Om Københavns Museum:

Besøg Københavns Museum og bliv klogere på hovedstadens historie. Fra de første istidsjægere til de ældste spor af byen fra vikingetiden. Over pest og brande til nutidens Christiania. Se det 600 år gamle skibsvrag, et skelet af en kriger fra middelalderen og den kæmpe nøgle til Vesterport. Få overblik over byen på den nye interaktive bymodel.

Stormgade 18

Åbent alle dage:
Mandag-onsdag kl. 10-17
Torsdag kl. 10-20
Fredag kl. 10-17
Lørdag-søndag kl. 11-17

www.copenhagen.dk

Følg pressemeddelelser fra Københavns Museum

Flere pressemeddelelser fra Københavns Museum

Tidligste gengivelse af Absalon fundet i København27.6.2024 07:56:42 CEST | Pressemeddelelse

På Gammeltorv midt i København har arkæologer fra Københavns Museum for nyligt gjort et fund med en helt særlig betydning for byen. I en arkæologisk udgravning dybt nede under pladsen har arkæologerne fundet en mønt, der viser kammeraterne kong Valdemar den store og biskop Absalon - én på hver sin side. Mønten er fremstillet i perioden 1158-1182 og lå oven på en brolægning fra 1100-tallet. Alt tyder på, at den blev tabt mens Absalon var lyslevende.

Sommer på Københavns Museum: Spændende historier – hjemmelavede lækkerier25.6.2024 09:31:31 CEST | Pressemeddelelse

Kender du København? Vær ”turist i egen hovedstad” og oplev Københavns historie på Københavns Museum. Fra de første istidsjægere til de ældste spor af byen fra vikingetiden, længe før byens “grundlægger” biskop Absalon. Over pest og brande til nutidens Christiania. Oplev det 600 år gamle skibsvrag, kom tæt på et skelet af en kriger fra middelalderen og den kæmpe store nøgle til Vesterport. Og se flotte fotos fra Alices Hundesalon på den nye udstilling "Min butik!" om byens små, finurlige butikker. Et besøg i Københavns Museums smukke bygning er som en vandring gennem byen og historien. Udstillingen er bygget op over 14 nedslag i byen fra Slotsholmen til Bispebjerg. De mange nøje udvalgte historier, ting fra fortiden og interaktive installationer gør, at du kommer tæt på både nutiden og fortiden. Deltag også i museets sommeraktiviteter, bl.a. ”Gå til arkæologi” for børn, børnebrunch og byvandring i Christian 4. fodspor for hele familien. Rund besøget af i museets Café Spirrevippen, og l